Λίγες μέρες πριν την «έξοδο» της ταινίας στις αίθουσες, συναντήσαμε τον Μανούσο Μανουσάκη και είχαμε την δυνατότητα να μιλήσουμε μαζί του για το πολυαναμενόμενο «Ουζερί Τσιτσάνης». Μια ταινία βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη που διαπραγματεύεται τη ζωή του μεγάλου Έλληνα μουσικού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

• Πως προέκυψε και αποφασίσατε να κάνετε αυτό το βιβλίο ταινία;

Όταν διάβασα το βιβλίο πριν πέντε χρόνια με συνεπήρε ο πλούτος των καταστάσεων, των χαρακτήρων, των γεγονότων, η μυρουδιά της εποχής που ανέδιδε. Κυρίως όμως μου έδινε την ευκαιρία να συζητήσω με τους θεατές θέματα που απασχολούν την σημερινή κοινωνία. Μέσα από την ματιά του μεγάλου δημιουργού, του Τσιτσάνη, και μέσα από έναν καταιγιστικό έρωτα μπορέσαμε να θέσουμε δύο απλά ζητήματα: Τον παραλογισμό των φυλετικών – θρησκευτικών διακρίσεων και να θυμίσουμε σε αυτούς που ξεχνάνε και να δείξουμε σε όσους δεν ξέρουν τι είναι ναζισμός. .

• Πόσο εύκολο ή πόσο δύσκολο είναι να μεταφέρεις μια προσωπικότητα σαν αυτή του Τσιτσάνη στην «μεγάλη οθόνη»;

Είναι πρόκληση, είναι ενδιαφέρον, είναι δύσκολο αλλά αυτή η δυσκολία κάνει το εγχείρημα γοητευτικό. Δεν κάναμε «ντοκιμαντέρ» για τον Τσιτσάνη, δεν ήταν αυτός ο στόχος μας, δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα σωσία του πραγματικού. Θέλαμε ο ηθοποιός που υποδύεται τον Βασίλη Τσιτσάνη (Αντρέας Κωνσταντίνου) να αποπνέει την αύρα που όλοι φανταζόμαστε ότι απέπνεε ο μεγάλος δημιουργός στα 26 του χρόνια κάτω από πολύ δύσκολες καταστάσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

• Ποια χρονολογική περίοδος καλύπτεται μέσα στην ταινία;

Η Ιστορία μας ξεκινάει τον Ιούλιο του 1942όταν οι Γερμανοί συγκέντρωσαν τους άρρενες Εβραίους από 18 έως 45 χρονών στην πλατεία Ελευθερίας και τελειώνει τον Μάρτη του 1943όταν ξεκινούν τα τραίνα που μεταφέρουν τους Θεσσαλονικείς Εβραίους στο Άουσβιτς.

• Τι κατά την άποψή σας είναι ο Τσιτσάνης για την ελληνική λαϊκή μουσική;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Τσιτσάνης για την Ελληνική μουσική είναι ο δημιουργός που άλλαξε την εικόνα της, εξέλιξε τον ήχο της, τόλμησε , ελίχθηκε ανάμεσα σε όλα τα είδη, τα συνέδεσε, διαφοροποίησε τις ενορχηστρώσεις, την εικόνα του «πάλκου». Είναι ο μουσικός και ο συνθέτης που διαπερνάει γενεές. Δεν είναι τυχαίο που τον Τσιτσάνη σήμερα τον γνωρίζουν όλες οι ηλικίες. Δεν είναι παράτολμο να πω ότι είναι η Ελληνική Κλασσική Μουσική.



• Η ιστορική στιγμή της ταινίας είναι εξαιρετικά φορτισμένη, αυτό αποτέλεσε πρόκληση για εσάς;

Η ιστορική στιγμή της ταινίας που διαπραγματεύεται το ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη είναι όχι μόνο από τις πιο φορτισμένες στιγμές αλλά και από τις πιο άγνωστες. Μας έδωσε την δυνατότητα να κάνουμε ένα έργο όπου η ιστορία του παρελθόντος μιλάει σε όλους μας σήμερα. Από την μια όλοι οι ήρωές μας είναι νέοι άνθρωπο μεταξύ 22 και 26 χρονών που προσπαθούν να επιβιώσουν και να αντισταθούν σε ένα περιβάλλον ισοπεδωτικό. Αβίαστα προκύπτουν συνειρμοί με τους σημερινούς νέους που και αυτοί ζουν και προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον που προσπαθεί να τους πείσει ότι δεν μπορούν να αντισταθούν, σε ένα ισοπεδωτικό περιβάλλον, χωρίς βέβαια να παραλληλίζουμε την κατάσταση των δύο εποχών. Από την άλλη οι καταστάσεις της εποχής μας δίνουν την ευκαιρία να ανοίξουμε μια κουβέντα με τους θεατές για δύο ζητήματα που απασχολούν παγκοσμίως σήμερα: τον παραλογισμό των φυλετικών διακρίσεων και τον Ναζισμό σε μια εποχή όπου και ο ρατσισμός και τα Νεοναζιστικά μορφώματα αναπτύσσονται στην Ευρώπη βρίσκοντας γόνιμο έδαφος στις ρωγμές του κοινωνικού ιστού.



• Συννεφιασμένη Κυριακή… Τραγούδι θρύλος, τραγούδι που εμπνεύστηκε ο Τσιτσάνης εκείνη την περίοδο. Ποιος ο ρόλος του στην ταινία…

Στην ταινία μας η διαδικασία της δημιουργίας της «Συννεφιασμένης Κυριακής» αποτελεί την ραχοκοκαλιά της διήγησής μας. Ο ίδιος ο Τσιτσάνης σε συνέντευξή του λέει ότι ένα πρωί βγαίνοντας από το Ουζερί είδε στο χιόνι κηλίδες αίματος. Ακολουθώντας τα ίχνη βρέθηκε μπροστά σε ένα εκτελεσμένο παλληκάρι. Με αυτό το έναυσμα εμπνεύστηκε την «Συννεφιασμένη Κυριακή». Την σκηνή αυτή την αναπαριστούμε αυτούσια στην ταινία. Σε άλλα σημεία της ταινίας ο Τσιτσάνης έρχεται αντιμέτωπος με ανάλογες σκηνές της εποχής εξελίσσοντας σε όλη την διάρκεια του έργου το εμβληματικό αυτό τραγούδι. Η ταινία τελειώνει με την ολοκλήρωση της δημιουργίας του.

• Είναι τελικά αυτή η πιο δημιουργική περίοδος του Τσιτσάνη;

Πράγματι αυτή η εποχή είναι, εάν όχι η πιο δημιουργική, μια από τις πιο δημιουργικές του μεγάλου συνθέτη. Ο Τσιτσάνης παρατηρεί την εποχή του, την ερμηνεύει, την μετουσιώνει σε τραγούδι.

Κύριε Μανουσάκη σας ευχαριστώ πολύ!

Info:
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ανδρέας Κωνσταντίνου , Χάρης Φραγκούλης, Χριστίνα Χειλα – Φαμέλη, Βασιλική Τρουφάκου, Γιάννης Στάνκογλου, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης Λάκης Κομνηνός, Αλμπέρτο Εσκενάζυ, Μαρία Καβουκίδη, Μιχάλης Αεράκης

Mια παραγωγή της ΤΗΛΕΚΙΝΗΣΗ Α.Ε. σε συμπαραγωγή με τους ΟΤΕ TV & ΣΑΜΠΥ ΜΙΩΝΗ με την υποστήριξη των TOPCUT MODIANO & ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

ΣΚΗΝΙΚΑ: Αντώνης Χαλκιάς
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Άννα Μαχαιριανάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ: Θέμης Καραμουρατίδης
ΜΟΝΤΑΖ: Λάμπης Χαραλαμπίδης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Κωστής Γκίκας
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΗΧΟΥ: Μανώλης Μανουσάκης
ΜΙΞΑΖ : STUDIO 19 – Κώστας Μπώκος
ΗΧΟΣ: Δημήτρης Αθανασόπουλος
ΣΕΝΑΡΙΟ : Βασίλης Σπηλιόπουλος – Άντα Γκουρμπαλή – Μανούσος Μανουσάκης
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Μαρία Μανουσάκη

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ : Γιώργος Παπαδάτος
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μανούσος Μανουσάκης

Νικόλας Αρώνης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης