Η σωστή αγοραστική συμπεριφορά αποτελεί το κλειδί για τον κερδισμένο καταναλωτή!
Φίλε καταναλωτή
Στο κατάστημα που έχεις επιλέξει, για να αγοράσεις τα προϊόντα που θέλεις, υπάρχουν πολλές επιλογές. Υπάρχουν διαφορετικές ποιότητες και ποικιλία τιμών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το φθηνότερο είναι υποβαθμισμένο ή το ακριβότερο είναι καλύτερο. Με την επιλογή σου μπορείς να προστατέψεις το εισόδημά σου και να στείλεις το κατάλληλο μήνυμα στους παραγωγούς και τους εμπόρους. Κανείς δεν θα ακούσει τις διαμαρτυρίες σου για την ακρίβεια, εάν συνεχίσεις να αγοράζεις ακριβά προϊόντα, εφόσον έχεις τη δυνατότητα επιλογής. Ακόμη και αν δεν υπάρχει εναλλακτική λύση για το προϊόν που θέλεις να αγοράσεις, στείλε το μήνυμά σου, περιορίζοντας την κατανάλωση. Για το ίδιο προϊόν υπάρχουν διαφορές τιμών από κατάστημα σε κατάστημα.
Ψάξε στη γειτονιά σου το φθηνότερο προμηθευτή για τα προϊόντα που αγοράζεις συχνότερα. Αξίζει τον κόπο!
Ο καταναλωτής πρίν αγοράσει πρέπει :
1. Να ιεραρχίσει τις ανάγκες του, κάνοντας λίστα των απαραίτητων αγορών.
2. Να κάνει επισταμένη σύγκριση τιμών και ποιότητας, σε ομοειδή προϊόντα και να μην διστάζει να επιλέξει ανταγωνιστικό προϊόν, όταν αυτό επιβάλλεται από την σύγκριση.
3. Να μην αγοράζει δύο προϊόντα προσφερόμενα στην τιμή του ενός, χωρίς να σκέφτεται αν μόνο το ένα του είναι χρήσιμο.
4. Να ελέγχει την ημερομηνία λήξης των προϊόντων και να διαβάζει προσεκτικά τις ετικέτες τους που κάτι έχουν να πουν (πλήρη στοιχεία παραγωγού, προέλευση, συστατικά κ.ά.).
5. Να ελέγχει τα προϊόντα που βρίσκονται στις προθήκες ψυγεία, εάν συντηρούνται στη σωστή θερμοκρασία.
6. Να ελέγχει την υγιεινή του προσωπικού του καταστήματος και την καθαριότητα αυτού, που ασχολείται με ευαλλοίωτα προϊόντα (π.χ. ζωϊκά τρόφιμα).
7. Να ΄΄τσεκάρει΄΄ τις τιμές που αναγράφονται στα ράφια εάν είναι αντίστοιχες με αυτές της ταμειακής μηχανής.
8. Να προσέχει και να υπολογίζει τις ημερομηνίες παραγωγής και διάρκειας συντήρησης τυποποιημένων προϊόντων.
9. Να επισκέπτεται τις λαϊκές αγορές τις μεσημεριανές ώρες που οι τιμές των προϊόντων είναι κατά πολύ μειωμένες. Να μην αγοράζει φρούτα και λαχανικά εκτός εποχής, που συνήθως είναι βλαβερά για την υγεία, ακριβά και άνοστα .
10. Να αποφεύγει τη χρήση πιστωτικών καρτών, εορτοδανείων και να πληρώνει μετρητοίς γιατί το «πλαστικό» χρήμα αυξάνει το κόστος της αγοράς.
ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ:
ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ OIKONOMIAΣ,
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΣΣ: 1520
ΕΝΙΑΙΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΡΟΦΙΜΩΝ (Ε.Φ.Ε.Τ.) : 210-6971600
ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ : 210-4111080
Όσα πρέπει να γνωρίζει ο καταναλωτές για τη γαλοπούλα
Το έθιμο της γαλοπούλας για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, καλό είναι που παραμένει, διατηρώντας την παράδοση, όμως, θα πρέπει οι καταναλωτές να προσέχουν από την αγορά μέχρι και την κατανάλωση της γαλοπούλας, ώστε να μην αντιμετωπίσουν το παραμικρό πρόβλημα που θα μπορούσε να τους δημιουργήσει συνέπειες στην υγεία τους.
Έτσι, λοιπόν, από την επιστημονική επιτροπή της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας, μπορούμε να δώσουμε χρήσιμες οδηγίες για «ασφαλές» χριστουγεννιάτικο τραπέζι με κύριο φαγητό την παραδοσιακή γαλοπούλα:
1.Δεν υπάρχει σημαντική διαφορά στην ποιότητα μεταξύ φρέσκιας και κατεψυγμένης γαλοπούλας.
2. Οι καταναλωτές πρέπει να ελέγχουν την ημερομηνία που αναγράφεται για την κατανάλωση του προϊόντος.
3. Μια καλής ποιότητας γαλοπούλα πρέπει να έχει ομοιόμορφο χρώμα και δεν πρέπει να έχει υπολείμματα φτερών, μώλωπες, κοψίματα και σπασμένα κόκαλα.
4. Στην περίπτωση φρέσκιας γαλοπούλας, οι καταναλωτές πρέπει να ελέγχουν εάν τηρούνται οι κανόνες υγιεινής από το κατάστημα πώλησης. Ο πωλητής πρέπει να φορά γάντια και δεν πρέπει να έρχεται σε επαφή με άλλο ωμό κρέας, πριν πιάσει τη γαλοπούλα, γιατί υπάρχει κίνδυνος επιμόλυνσης. Εάν χρειαστεί να τεμαχιστεί η γαλοπούλα, δεν πρέπει να χρησιμοποιείται η επιφάνεια εργασίας που πιθανόν να τεμαχίζονται και άλλα κρέατα.
5. Η γαλοπούλα για την μεταφορά από το κατάστημα πώλησης πρέπει να μπαίνει σε ξεχωριστή συσκευασία και να μην τοποθετείται στην ίδια σακούλα με άλλα τρόφιμα.
6. Οι μικρές σε ηλικία γαλοπούλες ( 4-6 μηνών ) είναι πιο τρυφερές σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες. Το φύλο της γαλοπούλας αρσενική ή θηλυκή δε παίζει ρόλο στην τρυφερότητα.
7.΄Οταν η γαλοπούλα φθάσει στο σπίτι πρέπει να μπει αμέσως στο ψυγείο, σε ράφι που δεν έρχεται σε επαφή με άλλα τρόφιμα, όπου μπορεί να διατηρηθεί μέχρι 48 ώρες. Εάν θέλουμε να την διατηρήσουμε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, πρέπει να την βάλουμε στην κατάψυξη.
8.Εάν αγοράσουμε έτοιμη γαλοπούλα με την γέμιση πρέπει να την βάλουμε στην κατάψυξη. Για να μαγειρευτεί δεν χρειάζεται απόψυξη, γιατί υπάρχει κίνδυνος ανάπτυξης βακτηρίων κατά τη διάρκεια της απόψυξης.
9.Εάν η γαλοπούλα είναι στην κατάψυξη του σπιτιού μας, πρέπει να την αποψύξουμε στην ψύξη του ψυγείου (χρειάζεται περίπου 24 ώρες μια μέτρια γαλοπούλα) ή σε φούρνο μικροκυμάτων και όχι σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Στη συνέχεια την πλένουμε με κρύο νερό και την προετοιμάζουμε για το ψήσιμο.
10.Ο νεροχύτης που θα την πλύνουμε πρέπει να είναι καθαρός και ποτέ δεν την ακουμπάμε στον πάγκο της κουζίνας όπου υπάρχουν άλλα τρόφιμα , γιατί υπάρχει κίνδυνος επιμόλυνσης.
11.Μετά το ψήσιμο πρέπει να καταναλώνεται όσο είναι ακόμη ζεστή, όταν βγει από το φούρνο η γαλοπούλα πρέπει να ξεχωρίζουμε την γέμιση. Εάν η γαλοπούλα έχει κρυώσει στο φούρνο, πρέπει ,πριν την καταναλώσουμε, να την ζεστάνουμε σε θερμοκρασία 75Ο C. Η ψημένη γαλοπούλα που δεν θα καταναλωθεί τοποθετείται στο ψυγείο.
Εάν την καταναλώσουμε το βράδυ της ίδιας μέρας ή την άλλη μέρα πρέπει να την ξαναζεστάνουμε στους 75Ο C.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΡΕΑΤΟΣ
Το καταναλωτικό κοινό να έχει υπόψη του ότι στα κρέατα πρέπει να υπάρχει εμφανής πινακίδα στην οποία να αναγράφεται η τιμή, το είδος καθώς και η προέλευσή τους.
1.Το κρέας να προέρχεται από σφάγιο που έχει σφραγίδες υγείας και κατηγορίας, πράγμα που δείχνει ότι τα κρέατα ελέγχθηκαν από τις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες. Επισημαίνουμε ότι τα ολόκληρα σφάγια αμνοεριφίων δεν πρέπει να τα αγοράζουμε, αν δεν έχουν τις παραπάνω σφραγίδες, και ιδιαίτερα να αποφεύγουμε ν’ αγοράζουμε αμνοερίφια που η σφαγή τους γίνεται σε υπαίθριους χώρους, οι οποίοι δεν παρέχουν ούτε τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής.
2.Η σάρκα του κρέατος να είναι σφικτή και ελαφρώς υγρή (όχι γλίτσιασμα).
3.Η μυρωδιά να είναι ευχάριστη, χαρακτηριστική του νωπού κρέατος. ΄Οχι οσμή αμμωνίας που φανερώνει αποσύνθεση.
4.Ο κιμάς να κόβεται παρουσία του πελάτη, από το κομμάτι που διαλέγει αυτός. Απαγορεύεται η διάθεση κιμά κομμένου από πριν. Επιτρέπεται όμως η διάθεση κιμά συσκευασμένου σε πακέτο, όπου στη συσκευασία πρέπει ν’ αναγράφεται το εργαστήριο στο οποίο παρασκευάστηκε, η ημερομηνία ανάλωσης κ.λ.π.
5.Το νωπό κρέας πρέπει να συντηρείται σε προθήκες ψυγεία και όχι να είναι εκτεθειμένο στα τσιγκέλια ή στους πάγκους, γιατί τα κρέατα αυτά εύκολα σκόνες και έντομα. Οι καταναλωτές πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη σημασία και προσοχή στις συνθήκες υγιεινής του καταστήματος. Το κατάστημα να είναι καθαρό, το προσωπικό να φορά καθαρές μπλούζες και, όπου χρειάζεται, να φέρει σκούφο και τα εργαλεία και μηχανήματα κοπής να είναι καθαρά.
Προσοχή στις σφραγίδες των κρεάτων
Χρήσιμο είναι επίσης οι καταναλωτές να γνωρίζουν και τις σφραγίδες οι οποίες είναι πάνω στα κρέατα, ώστε να γνωρίζουν τι ψωνίζουν. Έτσι λοιπόν σε όλα τα σφάγια να υπάρχουν σφραγίδες που υποδηλώνουν τη χώρα γέννησης κάθε ζώου.
Αναλυτικά ισχύουν τα εξής :
• Ζώα που γεννήθηκαν και εσφάγησαν στην Ελλάδα φέρουν σφραγίδες χρώματος τυρκουάζ, και η μία σφραγίδα αναγράφει την λέξη «ΕΛΛΑΣ».
• Ζώα που γεννήθηκαν σε τρίτες χώρες ( δηλαδή εκτός Ε.Ε. ) και εσφάγησαν στην Ελλάδα, όλες οι σφραγίδες είναι χρώματος τυρκουάζ και μία σφραγίδα χρώματος καστανού με το όνομα της χώρας γέννησης.
• Ζώα που γεννήθηκαν στην Ε.Ε. και εσφάγησαν σε ελληνικό σφαγείο όλες οι σφραγίδες είναι χρώματος τυρκουάζ και μία σφραγίδα ιδίου χρώματος με το όνομα της χώρας γέννησης.
Τα παραπάνω δεν ισχύουν για κρέατα εισαγωγής που έχουν σφραγιστεί στη χώρα προέλευσης.
Προσοχή στα παιχνίδια
Η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας εφιστά την προσοχή στους γονείς ενόψει των εορτών, στις αγορές παιχνιδιών. Τα παιδιά που μαθαίνουν τη ζωή είναι οι περισσότερο ευάλωτοι καταναλωτές! Γι’ αυτό το λόγο αξίζουν ιδιαίτερης προσοχής από τους ενήλικες.
Προσοχή λοιπόν! Αποτρέψτε τα παιδιά από τον <<βομβαρδισμό>> των διαφημίσεων, γιατί αυτή η τεχνική προώθησης πωλήσεων διαμορφώνει ανάγκες, μετατρέπει συνήθειες , διεγείρει επιθυμίες …
Είναι γνωστό ότι τα παιδιά δεν διαθέτουν επαρκή κριτήρια και επηρεάζονται ευκολότερα από τους ενήλικες. Το κάθε παιχνίδι προορίζεται για συγκεκριμένη ηλικία, χαρακτήρα και ωριμότητα του παιδιού.
Τι πρέπει να γνωρίζετε πριν αγοράσετε παιχνίδια:
Η ένδειξη «CE» πρέπει όχι μόνο τυπικά αλλά και ουσιαστικά να αποτελεί ένδειξη καταλληλότητας του παιχνιδιού. Οι κατασκευαστές, αντιπρόσωποι και εισαγωγείς πρέπει να συμμορφώνονται επί της ουσίας στην επισήμανση «CE», που σημαίνει ότι οι κατασκευαστές τηρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας που έχει θεσπίσει η Ε.Ε.
Μην αγοράζετε παιχνίδια που οι συσκευασίες τους είναι ανοικτές ή έχει παραβιαστεί η συσκευασία τους, γιατί αυτό σημαίνει ότι μπορεί το παιγνίδι να είναι μεταχειρισμένο.
Το παιχνίδι πρέπει να εναρμονίζεται σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού. Υποχρέωση αναγραφής ηλικιών στην συσκευασία.
Τα παιχνίδια δεν πρέπει να έχουν αιχμηρές μύτες, βελόνες και άλλα εξαρτήματα που μπορούν να αποσπαστούν από το κυρίως παιχνίδι και να τραυματίσουν τα παιδιά.
Τα παιχνίδια δεν πρέπει να μοιάζουν ή να μυρίζουν με τρόφιμα ή γλυκίσματα, γιατί το παιδί μπορεί να τα μασήσει ή να τα καταπιεί, βάζοντας σε άμεσο κίνδυνο την ίδια του τη ζωή.
Να επιλέγετε τα καταστήματα αυτά που έχουν καλή φήμη στην αγορά και εξειδικεύονται κατά βάση στα παιχνίδια.
Μην αγοράζετε παιχνίδια από πλανόδιους και περιστασιακούς πωλητές. Είναι άγνωστης προέλευσης και κατασκευής γι’ αυτό είναι πολύ φτηνότερα.
Να διαβάζετε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης και τις προειδοποιήσεις, οι οποίες υποχρεωτικά πρέπει να είναι γραμμένες στην ελληνική γλώσσα.
Επίσης, τα παιχνίδια δεν πρέπει να είναι κατασκευασμένα από συνθετικά υλικά, υγρά και επικίνδυνες ουσίες, που συνήθως είναι καρκινογόνες. Καλό είναι να έχουν την ένδειξη «non toxic».
Tέλος, τα παιχνίδια που θ’ αγοράσετε δεν πρέπει να επιδρούν αρνητικά στην ψυχοσύνθεση των παιδιών, την ψυχική τους ισορροπία και να διαταράσσουν τις σχέσεις τους με το οικογενειακό περιβάλλον.
Για την Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας
Ο Πρόεδρος Ο Υπεύθυνος Τύπου
Μιχάλης Τσιφάκης Βασίλης Τσιμπιρδώνης