Μάθημα ποίησης με επίκεντρο την παρουσίαση της συλλογής «Αθήνα με Θολό Ποτάμι» του δημοσιογράφου Κώστα Μαρδά, οργάνωσαν οι σχολές ΑΚΜΗ (10-12-09) στο αμφιθέατρο «Οδυσσέας Ελύτης», με τον Μανώλη Μητσιά να τραγουδάει, σε μουσική Λίνου Κόκκοτου, ποιήματα του πρωτοεμφανιζόμενου στην ποίηση , συγγραφέα επτά, μέχρι τώρα, πολιτικών βιβλίων.

Σε μια κατάμεστη αίθουσα από σπουδαστές παιδαγωγικής , μουσικής τεχνολογίας και δημοσιογραφίας, ο πρόεδρος του εκπαιδευτικού ομίλου Ντίνος Ροδόπουλος αναφέρθηκε στην παιδευτική χρησιμότητα των ανοιχτών μαθημάτων «με καταξιωμένους ανθρώπους του πολιτισμού».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο σχολικός σύμβουλος και συγγραφέας του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μελοποιημένη Ποίηση» Ηλίας Αναγνώστου έκανε αναφορές για την ποίηση από τα Ομηρικά έπη μέχρι τα χρόνια του Σολωμού , του Σεφέρη και του Ελύτη, σχολιάζοντας τα χαρακτηριστικά των ποιημάτων της συλλογής, που είναι : το στοιχείο του κλασικού, ο έρωτας, ο θάνατος και η θεομαχία.

«Ο Μαρδάς δημιουργεί το δικό του ποιητικό σύμπαν, με δικές του προσωπικές αρχιτεκτονικές» σημείωσε. Και, μεταξύ άλλων, επεσήμανε:

«Πρόκειται για οπτικά και ακουστικά οικοδομήματα, ζωγραφιές με λέξεις, που δημιουργούν συγκίνηση και αισθητική απόλαυση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Ο ποιητής μας είναι και τραγουδιστής, με την έννοια που δίνει ο Παλαμάς. Και είναι τραγουδιστής γιατί έχει μέσα του το δακτυλικό εξάμετρο, τον ίαμβο, τον τροχαίο και τον ανάπαιστο και όλους εκείνους τους ρυθμούς και τα σχήματα με τα οποία ο ελληνικός λόγος κατέκτησε τα υψίπεδα της Τέχνης.

«Η συλλογή του είναι γεμάτη από στάσεις μπροστά στο θάνατο. Όχι όμως από τις στάσεις της μοιρολατρίας των “καταραμένων ποιητών”, της άνευ όρων παραίτησης, της μαυρίλας και της πλερέζας. Όχι με την έννοια του μηδενός , του «μη είναι», αλλά του μηδενός που ζωοποιεί το «είναι» και δίνει νόημα στην ύπαρξη. Ακούστε ένα τέτοιο ποίημα που θα μας διαβάσει ο Κώστας…»:

Είσαι ασύμφορη ζωή καθώς χαρές αφόρετες ζητάς νυχθημερόν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πώς να βρεθούν τόσες χαρές; Και πού τόσα λουλούδια;

Η προσφορά θανάτου υπερβαίνει τη ζήτηση. Λευκή χοάνη είσαι ζωή κι ατέρμονας κοχλίας.

Γι’ αυτό, το πρέπον σου αντίδοτο: οι δίκαιοι αγώνες ο ήχος νέων ιδεών κι επωδός παιάνων.

Ανόητη είσαι ζωή χωρίς ένδοξο πένθος.

Συνεχίζοντας ο Ηλίας Αναγώστου την παρουσίαση, στάθηκε στην ενότητα της συλλογής «Ατομική Θεολογία», όπου ο ποιητής κινείται στη Φιλοσοφική περιοχή της Οντολογίας.

«Είναι εκεί όπου, βλέποντας με το μάτι του δίκαιου ανθρώπου, αλλά και από… επαγγελματική διαστροφή ως δημοσιογράφος, διαπιστώνει τις αδικίες και τους παραλογισμούς, σαρκώνει ποίηση, παίρνοντας συνέντευξη από το Θεό:

«-Μεγαλοδύναμε Θεέ

Πού είσαι και δεν σε βρίσκω;

-Ζητάω τάφο ολόχρυσο σε σπάνια ευκαιρία.

-Μεγαλοδύναμε Θεέ, που είσαι και δεν σε βρίσκω;

-Ζητάω εύκολους λαούς και τρομοκρατημένους».(…)

Στη συνέχεια, ο Μανώλης Μητσιάς ερμήνευσε τρία ποιήματα από τη συλλογή, με τη συνοδεία του Λίνου Κόκκοτου στο πιάνο. Ο συνθέτης του Νέου Κύματος απάντησε σε ερωτήσεις των σπουδαστών για το κατά πόσον εμπνέεται από το μέτρο και το λόγο .

Η τελευταία ερώτηση στον Κώστα Μαρδά αφορούσε στον ρυθμό και τον τρόπο έμπνευσης.

«Θα απαντήσω μ΄ ένα γνωστό απόφθεγμα στην ποίηση:

Τον πρώτο στίχο σού το δίνει Θεός. Τον δεύτερο πρέπει να τον ανακαλύψεις μόνο σου!…».

«O Μαρδάς είναι μια βρύση που στάζει αργά αργά, για να σε βασανίσει. Ελάχιστοι στίχοι. Δουλεμένοι μέσα σε ποικίλα εργαστήρια, ώσπου να πάρουν την τελική μορφή τους. Σ’ αυτήν, όμως, την τελική μορφή, δεν χωράει τίποτ’ άλλο. Και ούτε κάτι περισσεύει. Τα πάντα είναι ζυγιασμένα με τη ζυγαριά του χρυσικού, που δεν κάνει λάθη, δεν χαρίζει, δεν κλέβει…

Η ποίηση του Μαρδά πηγάζει από τα έγκατα ενός ανθρώπου, που θα τον έλεγα κυνικό, αν δεν έβλεπα, από τους στίχους πάντοτε, ότι είναι απελπισμένος…» (από τον πρόλογο του Λευτέρη Παπαδόπουλου)
_______________________________________________________
Κώστας Μαρδάς: «Αθήνα με Θολό Ποτάμι»

ISBN 978-960-422-783-9  –  σελ. 144  –  τιμή 13,50 ευρώ

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ, με πρόλογο του Λευτέρη Παπαδόπουλου και εξώφυλλο του Αλέκου Φασιανού.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης