Στην Πάτρα έγινε στις 16 Οκτωβρίου 2015 η παρουσίαση του νέου πολιτικού φορέα των δανειοληπτών, σε συνεργασία με στελέχη που αποχώρησαν από την Ένωση Κεντρώων, πριν τις βουλευτικές εκλογές.
Σκοπός του Forum είναι η πολιτική δράση της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των 5.000.000 Ελλήνων Δανειοληπτών και των μελών των οικογενειών τους, με επαναοριοθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων τους και ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΧΡΕΩΝ για ΟΛΟΥΣ τους ενήμερους και τους υπερήμερους.
Στόχος του φορέα είναι η μετεξέλιξή του σε κόμμα που θα κατέλθει στις επόμενες -όποτε προκηρυχθούν- βουλευτικές εκλογές.
Ακολουθεί η ομιλία του προέδρου του φορέα «ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ FORUM» Γεωργίου Μπαρτζώκη:
«Έλληνες δανειολήπτες έφτασε η ώρα μας η ώρα των νοικοκυραίων, αυτών των οραματιστών που επένδυσαν σε γη και σε κεφάλαια για την ανάπτυξη της χώρας μας. Εμείς κάναμε το χρέος στην ανάπτυξη της πατρίδας μας, σχεδιάσαμε, προγραμματίσαμε ,αιτηθήκαμε στους πιστωτές μας και λάβαμε τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα μας, ΕΠΕΝΔΥΣΑΜΕ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ.
Ο υπερδανεισμός των ελλήνων δανειοληπτών από τις τράπεζες οφείλεται στο ότι οι πολίτες αναγκάστηκαν να υποκαταστήσουν την μείωση του πραγματικού τους εισοδήματος με δάνεια και πιστωτικές κάρτες. Μείωση που ήταν αποτέλεσμα, της πολιτικής των κυβερνήσεων με τις πραγματικές αμοιβές των εργαζομένων από το 2005 μέχρι το 2008 ν’ αυξάνονται με πολύ χαμηλότερους ρυθμούς και να επιβραδυνθεί αντί να επιταχυνθεί η πορεία σύγκλισης του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων εργαζομένων με αυτό των συναδέλφων τους στην Ευρώπη.
Ευθύνες των Τραπεζών
Στη χώρα μας το πρόβλημα προσέλαβε μεγάλες διαστάσεις την προηγούμενη δεκαετία με την πιστωτική επέκταση και τις υπερβολές που την χαρακτήρισαν. Όταν στη χώρα μας εγκαινιαζόταν και επίσημα η απελευθέρωση της καταναλωτικής πίστης, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες υπήρχε μία πλούσια εμπειρία, πάνω στην οποία θα μπορούσε να στηριχθεί κανείς. Όμως η επίκληση αυτής της ευρωπαϊκής εμπειρίας υπήρξε επιλεκτική στην Ελλάδα. Προέτασσε την αναγκαιότητα της απελευθέρωσης και αποσιωπούσε τα αναγκαία μέτρα που θα έπρεπε να τη συνοδεύουν για την πρόληψη των καταχρήσεων.
• Όλοι ασφαλώς θυμούμαστε τις επιθετικές πρακτικές υπό τις οποίες συντελέστηκε η πιστωτική επέκταση στα χρόνια που ακολούθησαν. Πρακτικές που μακράν απείχαν από τις αρχές του υπεύθυνου δανεισμού.
• Οι διαφημίσεις της εποχής ενθάρρυναν τους καταναλωτές σε εύκολη και ανέμελη πρόσβαση στην πίστωση. Αυτό παρά το γεγονός ότι τα εισοδήματα πολλών νοικοκυριών δεν επέτρεπαν την κάλυψη του υψηλού κόστους της πίστωσης. Αρκούσε το γεγονός ότι τα υπέρμετρα επιτόκια της καταναλωτικής πίστης υπερεπαρκούσαν για να καλύψουν τις επισφάλειες που παρήγαγαν οι εν λόγω πρακτικές.
Κανένα, ωστόσο, από τα πιστωτικά ιδρύματα δεν έδειχνε να αναρωτιέται τότε αν με τις πρακτικές αυτές διαπαιδαγωγούσαμε σωστά τους καταναλωτές, αν οι καταναλωτές μετά από λίγα χρόνια θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, αν εντέλει έτσι ενισχύαμε τον λεγόμενο ηθικό κίνδυνο, το κίνδυνο δηλαδή να δημιουργήσουμε κακοπληρωτές,
Η κατάσταση σήμερα
Το φαινόμενο της υπερχρέωσης των ελληνικών νοικοκυριών έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις.
Συγκεκριμένα,
• τις 30/09/2008 ήταν 33,9 δις ευρώ, εκ των οποίων σε καθυστέρηση ήταν το 6,9% (2,3 δις ευρώ),
• τις 30/09/2009 ήταν 34,9 δις ευρώ, εκ των οποίων σε καθυστέρηση ήταν το 9% (4,1 δις ευρώ)
• σε καθυστέρηση ήταν το 10,5% στο τέλος Δεκεμβρίου του 2010
• σε καθυστέρηση ήταν το στο 14,7 % στο τέλος Δεκεμβρίου 2011,
• τα καθυστερούμενα δάνεια ανέρχονται στο 24,5% και οι επισφάλειες να ανέρχονται στα 57 δις το 2012
• τα καθυστερούμενα δάνεια ανέρχονται 31,9% και έφτασαν οι επισφάλειες να ανέρχονται στα 85 δις το 2013
• τα καθυστερούμενα δάνεια ανέρχονται 35% το 2014
• τα καθυστερούμενα δάνεια ανέρχονται 50% το 2015 και μετά την επιβολή των capital control στις τράπεζες
Εφόσον σήμερα συντρέχουν και μετά την επιβολή των capital control στις τράπεζες την 29-6-2015 ενισχύθηκαν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 388 ΑΚ, εκείνη της απρόοπτης και ανυπαίτιας μεταβολής των συνθηκών, είναι επιτρεπτή η εφαρμογή της γενικής διάταξης του άρθρου 288 ΑΚ, η οποία εφαρμόζεται σε κάθε περίπτωση κατά την οποία, μετά την κατάρτιση της δικαιοπραξίας, έχει επέλθει μεταβολή των συνθηκών, η οποία όμως δεν συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις εφαρμογής της ειδικής διάταξης του άρθρου 388 ΑΚ διατάξεις που εφαρμόζονται ειδικά στις μισθώσεις ακινήτων που σχεδόν αλλάζουν και τροποποιούνται όλες.
Στις ΗΠΑ, από την οποία κατάγεται η ιδέα της δεύτερης ευκαιρίας, ενός νέου οικονομικού ξεκινήματος για τον υπερχρεωμένο καταναλωτή δίχως τα οικονομικά βάρη του παρελθόντος, η απαλλαγή από τα χρέη επέρχονταν μέσα από γρήγορες και τυπικές διαδικασίες.
Η έλλειψη θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης των καταναλωτών στις ευρωπαϊκές χώρες συναντάται σήμερα μόνο ως εξαίρεση και η απαλλαγή από τα χρέη δεν χαρίζεται αλλά κατακτάται. Προϋποθέτει την τήρηση ενός απαιτητικού πλάνου αποπληρωμής που καθορίζεται μέσα από δικαστική διαδικασία για μία μακρά περίοδο, κατά την οποία ο οφειλέτης θα διατηρεί από το εισόδημά του όσα είναι απαραίτητα για την κάλυψη των βιοτικών αναγκών αυτού και της οικογένειάς του και θα καταβάλει το υπόλοιπο για την εξυπηρέτηση των χρεών του. Μόνο δε εφόσον ανταποκριθεί σε αυτό το πλάνο κερδίζει την απαλλαγή από το υπόλοιπο των χρεών.
Η προσέγγισή μας
Στην αναγκαιότητα της εισαγωγής της πτώχευσης των ιδιωτών με τον Ν.3869/2010 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν.4161/2013 επιβλήθηκε καταρχήν από το ίδιο το κοινωνικό κράτος δικαίου που επιτάσσει να μην εγκαταλειφθεί ο πολίτης σε μία χωρίς διέξοδο και προοπτική κατάσταση, από την οποία άλλωστε και ο πιστωτής δεν μπορεί να αντλήσει κανένα κέρδος. Το επιβάλει όμως η ίδια η λειτουργία της αγοράς καθώς οι καταναλωτές αυτοί επανακτούν ουσιαστικά μέσω της εν λόγω διαδικασίας την αγοραστική τους δύναμη και συμμετέχουν και πάλι στην κινητήρια της οικονομίας μηχανή της κατανάλωσης, προάγοντας την οικονομική δραστηριότητα.
Με τον νόμο Ν 3723/9-12-2008 (άρθρα 2,3,4,5) δόθηκαν εγγυήσεις κατ αρχήν στις τράπεζες 23 δις αποκλειστικά για χορήγηση στεγαστικών δανείων, κεφάλαια κινήσεως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επιχειρήσεις ζωτικής σημασίας.
Κατόπιν, με τους νόμους δόθηκαν ακόμη 140 δις για τον ίδιο λόγο όπως φαίνεται κατωτέρω: Ν 3845/6-5-2010 (άρθρα 4 παράγραφος 8) 15 δισεκατομμύρια
Ν 3564/21-7-2010 (άρθρα 3 παράγραφος 1) 10 δισεκατομμύρια
Ν 3872/3-9-2010 (άρθρο 7) 25 δισεκατομμύρια
Ν 3965/18-5-2011 (άρθρα 19 παράγραφος 1) 30 δισεκατομμύρια
Ν 4031/9-12-2011 (άρθρα 1,2) 60 δισεκατομμύρια
Και ακόμα 70 δις ευρώ
Ν 4056/12-3-2012 (άρθρο 21) 30 δισεκατομμύρια
Ν 4079/19-9-2012 (άρθρο 1 παράγραφος 1) 40 δισεκατομμύρια
ΣΥΝΟΛΙΚΑ 233 Δις = 23 + 140 + 70
α) το κράτος δεν έβαλε απλά την υπογραφή του σαν εγγυητής, αλλά έδωσε ομόλογα για τα ανωτέρω ποσά στις τράπεζες και αυτές τα έδωσαν στην Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα και πήραν δάνειο σε μετρητά.
Αντί όμως να δώσουν ως όφειλαν τα λεφτά στον κόσμο, (όπως ο νόμος όριζε), για στεγαστικά δάνεια και κεφάλαια κίνησης σε μικρομεσαίες και ζωτικής σημασίας επιχειρήσεις, που θα εκτίνασσαν την οικονομία και την ανάπτυξη, οι τράπεζες δεν τα έδωσαν και με μέρος αυτών αγόρασαν ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου με επιτόκιο 4,8 %, βάζοντας στην τσέπη την διαφορά του επιτοκίου.
β) τα ομόλογα αυτά είχαν διάρκεια έως τρία χρόνια.
γ) στην λήξη των ομολόγων οι τράπεζες όφειλαν να εξοφλήσουν τα δικά τους δάνεια προς την ΕΚΤ, να πάρουν πίσω τα ομόλογα και να τα επιστρέψουν στο Ελληνικό Δημόσιο για να ακυρωθούν.
δ) για αυτά τα ομόλογα που πήρε η κάθε τράπεζα έπρεπε να είχε δώσει αντίστοιχες εξασφαλίσεις προς το Ελληνικό Δημόσιο (κινητά-ακίνηταα) η και να καταβάλει προμήθεια στο Ελληνικό Δημόσιο επειδή αυτό ήταν εγγυητής.
Υπεύθυνος για την παραλαβή των εξασφαλίσεων από τις τράπεζες όπως ο νόμος 3723/08 ορίζει, ήταν ο διοικητής της Τράπεζας Της Ελλάδος.
Βλέποντας την θέληση του Έλληνα πολίτη για την δημιουργία ενός νέου πολιτικού φορέα που θα επικοινωνεί με τον απλό πολίτη, που θα καταθέτει προτάσεις για την επίλυση του οικονομικού προβλήματος της χώρας μας, που με πειθώ θα επιβάλει την διαγραφή των αντιοικονομικών χρεών των Ελλήνων δανειοληπτών με σαφέστατη νομοθετική ρύθμιση ιδρύουμε τον πολιτικό φορέα με την επωνυμία “ Ταυτότητα Forum”.
Η “ Ταυτότητα Forum” αναγνωρίστηκε σύμφωνα με την υπ’αρ. 493/2013 απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών η έδρα του ορίζεται η Αθήνα στην οδό Καποδιστρίου 8-10, πλατεία Κάνιγγος στο γραφείο της Ταυτότητας Δανειοληπτών ΑΘΗΝΑΣ- ΚΕΝΤΡΟ , με δυνατότητα ίδρυσης παραρτημάτων γραφείων σε όλη τη Ελλάδα και στο εξωτερικό και συνδέεται με όλα τα υπάρχοντα και μελλοντικά γραφεία της καταναλωτικής οργάνωσής «ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ» όπου γίνονται γραφεία του ΝΕΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ.
Σήμερα διαθέτουμε τα εξής γραφεία:
1.ΕΔΡΑΣ
ΑΘΗΝΑΣ – ΚΕΝΤΡΟΥ οδός Καποδιστρίου 8-10 (Πλ. Κάνιγγος) τηλ. και Fax 210 3802276
2.ΑΘΗΝΑΣ οδός Ραγκαβή 101, (δίπλα Ειρηνοδικείου Αθηνών ) τηλ. και Fax 2106457133
3.ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Κύπρου 40-42, ΛΑΡΙΣΑ τηλ. 2410537320 Fax2410539822
4.ΛΑΡΙΣΑΣ, οδός Γρηγορίου Ε’(έναντι Ι.Ναού Αγίου Νικολάου) τηλ. και Fax 2410615910
5.ΒΟΛΟΥ, οδός Κ.Καρτάλη 199 τηλ. και Fax 2421043353
6.ΠΑΤΡΑΣ οδός Σατωβριάνδου 19(πλησίον πλατείας ΄Ολγας) τηλ. και Fax 2610225545
7.ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ οδός Υψηλάντου 66 (Παυσίλυπο)
τηλ. και Fax 2441021419
8. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ οδός Μονοφατσίου 5 (Άγιος Μηνάς)
τηλ. και Fax 2810300031
9.ΛΑΜΙΑΣ οδός Λεωνίδου 19
τηλ. και Fax 22310 22725
10.ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ οδός Ηφαίστου 5-7.
Σκοπός του Forum είναι η πολιτική δράση της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των 5.000.000 Ελλήνων Δανειοληπτών και των μελών των οικογενειών τους, με επαναοριοθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων τους και ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΧΡΕΩΝ για ΟΛΟΥΣ τους ενήμερους και τους υπερήμερους , αφού η διαμόρφωση των αξιών των πραγμάτων που λάβαμε ως αποτέλεσμα του δανεισμού μας να καθίσταται με σημερινά πραγματικά επίπεδα μειωμένα κατά πολύ προκειμένου να επανενταχθούν μέσα στην οικονομική δραστηριότητα της πατρίδας μας που λόγω της οικονομικής κρίσης που συνεχίζεται για τέταρτη χρονιά έχουν μπει σε αδράνεια
Και ταυτόχρονα είδαν την αξία των σπιτιών τους, που τα έχουν αποκτήσει με δάνεια, να «βυθίζεται» κατά τουλάχιστον 60%.
Οι αγοραπωλησίες είναι «παγωμένες» ακόμα και στην περίπτωση που θα θελήσουν να πουλήσουν το σπίτι τους.
Στόχοι του φορέα είναι:
1) Η διαγραφή των δυσβάσταχτων χρεών της πατρίδας μας σε τέτοιο ποσοστό και βαθμό που να μπορεί μόνη της να ανταποκριθεί η Ελληνική Μίκρο και Μακροοικονομία, να δημιουργεί ανάπτυξη επί του ΑΕΠ της και να διαθέτει ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα.
2) η κοινωνική, οικονομική και πολιτική ανάπτυξη μέσου μίας σειράς προτάσεων για την ευημερία της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
3) Η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των 5.000.000 Ελλήνων Δανειοληπτών και των μελών των οικογενειών τους, με επαναοριοθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων τους με ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΧΡΕΩΝ τους, αναλόγως τις μίκρο και μάκρο νέες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν.
4)Η διοργάνωση συνεδρίων, σεμιναρίων και ημερίδων ώστε με βάση τα αποτελέσματα αυτών να κατατεθεί επιστημονική πρόταση για την πρωτογενή παραγωγή, την αυτάρκεια της χώρας και την εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών της πηγών.
Για την εκπλήρωση του σκοπού του το Σωματείο αναπτύσσει όλες τις αναγκαίες δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων είναι:
1. Η οργάνωση τομέων δράσης και η κατάρτιση ετήσιου και μακροχρόνιου προγραμματισμού,
2. Η διοργάνωση διαλέξεων, μαθημάτων συζητήσεων, ημερίδων και συνεδρίων για θέματα που αφορούν τους στόχους του Σωματείου και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του διαλόγου.
3. Η πραγματοποίηση εκδηλώσεων επιστημονικού και παιδευτικού χαρακτήρα.
4. Η αξιοποίηση και ενεργοποίηση ανθρώπων του πνεύματος ,της επιστήμης , της πολιτικής ,των τεχνών ή του αθλητισμού , οι οποίοι επιθυμούν να συμβάλλουν στην ευόδωση των στόχων του Σωματείου.
5. Η χρήση των μέσων επικοινωνίας και της σύγχρονης τεχνολογίας για να καταστούν ευρύτερα γνωστές οι αρχές, οι ιδέες, οι θέσεις και οι απόψεις του Σωματείου
6. Η ανάληψη δημιουργικών πρωτοβουλιών και η άσκηση ουσιαστικών παρεμβάσεων στην Κοινωνία και στην Πολιτεία για τα προβλήματα και τα αιτήματα του πολίτη και του καταναλωτή .
7. Η έκδοση εντύπου, στο οποίο εκτός από τις δραστηριότητες του Σωματείου, θα καταχωρούνται, θα σχολιάζονται και θα στιγματίζονται οι πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις προσβολής των δικαιωμάτων του πολίτη και του καταναλωτή
Η συνεργασία με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, δημοσίους ή ιδιωτικούς οργανισμούς της ημεδαπής ή της αλλοδαπής που υπηρετούν σκοπούς όμοιους ή παρεμφερείς με αυτούς του Σωματείου
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ FORUM
Το διοικητικό συμβούλιο συγκροτείται από ενεργά μέλη της καταναλωτικής οργάνωσής μας για να δείξουμε ότι το στίγμα των ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ τώρα ξεκινάει την πολιτική πορεία για την εξυπηρέτηση του δικού μας ΛΟΜΠΥ και της μεσοπρόθεσμης διαγραφής χρεών μας και αποτελείται από τους :
1)Μπαρτζώκη Γεώργιο του Νικολάου ΑΘΗΝΑ Πρόεδρος (Προέδρου της ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ )
2) Μποζανογλίδη Ευαγγελία του Νικολάου ΒΟΛΟΣ υπεύθυνη Προγράμματος (υπεύθυνη ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ)
3) Δούκα Μαρία -Χριστίνα του Γεωργίου ΑΘΗΝΑ υπεύθυνο Οικονομικών (γραμματεία ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ-ΚΕΝΤΡΟΥ)
4) Βήχου Αργυρώ του Σάββα ΑΘΗΝΑ υπεύθυνη Οργανωτικού ( Υπεύθυνη ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ –ΚΕΝΤΡΟΥ)
5) Μπαστρογιάνη Αικατερίνη του Ηλία ΚΑΤΕΡΙΝΗ υπεύθυνη Ελλήνων Δανειοληπτών (γραμματεία ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ)
6) Γιακωβή Ευαγγελία του Νικολάου ΛΑΡΙΣΑ υπεύθυνο Κινητοποιήσεων (υπεύθυνη Κινητοποιήσεων ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ)
7) Μπελτέ Ανδρονίκη του Αστέριου ΛΑΡΙΣΑ υπεύθυνο Διεθνών σχέσεων (υπεύθυνη ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ)
8) Παγάνα Σοφία του Λάμπρου ΚΑΡΔΙΤΣΑ μέλος (γραμματεία ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ)
9)Τσιριμώκου Βασιλική του Βασιλείου ΠΑΤΡΑ μέλος (γραμματεία ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ ΠΑΤΡΑΣ)