εικαστική έκθεση

Η Μικρή Άρκτος, στο πλαίσιο των καλλιτεχνικών της προτάσεων στα εικαστικά δρώμενα, και σε συνέχεια των προηγούμενων αντίστοιχων πρωτοβουλιών της (“Αφιέρωμα στο Διονύσιο Σολωμό”, “Η Αίγινα των ζωγράφων”) συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, με τη διοργάνωση μιας μεγάλης ομαδικής εικαστικής έκθεσης με τίτλο «Συνέβη στην Αθήνα», η οποία και θα φιλοξενηθεί τον προσεχή Δεκέμβριο στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων “Μελίνα”, στο Θησείο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται για μια έκθεση που σκοπό έχει την επανοικειοποίηση της εικόνας της πόλης της Αθήνας από το κοινό, μέσα από την εικαστική ματιά σύγχρονων καλλιτεχνών, αλλά και την γνωριμία του με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων από σημαντικές Συλλογές.

Οι συμμετοχές των καλλιτεχνών που θα εκτεθούν και στους δύο ορόφους του Πολ. Κέντρου ξεπερνούν τις 170, διαμορφώνοντας ένα πυκνό διαχρονικό πλαίσιο.

Την έκθεση επιμελείται η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων Ίρις Κρητικού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το θέμα είναι αρκετά ευρύ, ώστε να αφήνει στους καλλιτέχνες ένα ελεύθερο πεδίο δράσης και πολλαπλές εστίες έμπνευσης, όπου το μείζον και αναγνωρίσιμο συνομιλεί με το ελάσσον και ελάχιστο:

 στους δυνητικούς αυτούς άξονες, αναφέρουμε επιγραμματικά το διαχρονικό συμβολισμό της Ακρόπολης, καθώς και τις απεικονίσεις γνωστών και άγνωστων μνημείων της Κλασικής και της Βυζαντινής Αθήνας, ή νεοκλασικών κτηρίων σε διαφορετικές γειτονιές, αλλά επίσης, χαρακτηριστικές, μη εξωραϊσμένες όψεις του σύγχρονου οικοδομημένου τοπίου της Αθήνας, σε συνύπαρξη με όσα το διέπουν (καταστήματα, δρόμοι, πλατείες, λαϊκές αγορές, στάδια, γήπεδα, πάρκα, μουσεία, παιδικές χαρές, αυτοκίνητα, μέσα συγκοινωνίας κ.ά).

Ακόμη, χωριστό αλλά συγκλίνοντα άξονα του θέματος, αποτελούν οι μικρές στιγμές που καθημερινά «συνέβαιναν» ή «συμβαίνουν» στην πόλη: συναντήσεις ανθρώπων, περίπατοι σκύλων, μεσημεριανά γεύματα και ραντεβού σε ίντερνετ καφέ ή παλιομοδίτικα ζαχαροπλαστεία, πορείες, επισκέψεις σε μουσεία και βραδυνές περιπλανήσεις, αθέατα στιγμιότυπα που με καταλύτη τον εικαστικό λόγο οδηγούνται στη μνημόνευση…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επίσης στο πλαίσιο της έκθεσης, πρόκειται να εκδοθεί αναλυτικός κατάλογος της έκθεσης.

∆ιάρκεια έκθεσης: 1-23 Δεκεμβρίου 2009
Ώρες λειτουργίας: καθηµερινά 09:00 – 13:00 & 17:00 – 21:00, εκτός ∆ευτέρας & απογεύµατος Κυριακής
Πολιτιστικό Κέντρο ∆ήµου Αθηναίων «Μελίνα», Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο, Τηλ.: 210 3452150, 210 3414466

Απόσπασμα από το εισαγωγικό κείμενο του καταλόγου της έκθεσης της Ίριδας Κρητικού:

“ Τι απομένει σήμερα από το όραμα του Σίνκελ, ή την πρόταση του ίδιου του Kλέντσε για τη ανέγερση των ανακτόρων στον Kεραμεικό, με έναν πυκνοκτισμένο περιβάλλοντα αστικό ιστό, μια σύγχρονη νεοκλασική πολιτεία με το όνομα Οθωνούπολη, αρμονικά συνδεδεμένη με την αρχαία πόλη του Kέκροπα και του Θησέα και επιστέγασμα την Ακρόπολη;

Ποιος είναι ο σημερινός θεμέλιος τόπος μιας ταπεινής κατεδαφιστέας μικροαστικής οικείας με παράταιρα νεοκλασικά χαρακτηριστικά, εναγκαλισμένης με θνήσκοντα κήτη κτηρίων με αλλεπάλληλες κακοτεχνίες και αυθαίρετα πανωσηκώματα;

Στο κέντρο και τα προάστια της Αθήνας, όπου το ασφυκτικά δομημένο τοπίο εξακολουθεί να υποβάλλεται σε διηνεκή ανοικοδόμηση, οι άνθρωποι αναζητούν απέλπιδους τρόπους επικοινωνίας, ανάμεσα σε κεραίες και δορυφορικούς δίσκους, κάτω από παλίμψηστα γιγαντοαφισών, με κρυφούς περιπάτους σε σκουροπράσινα άλση και ευεργετικά αστικά κενά, πλάι στις κοίτες των ποταμών που έπαψαν από καιρό να κυλούν: ζώντας στην Αθήνα, τίποτε στη ζωγραφική μεταγραφή του ετοιμόρροπου αυτού ουτοπικού αστικού ιστού των πολύχρωμων εθνών, των σκουπιδιών και των θραυσμάτων, των νυχτερινών ερώτων και των περιπλανήσεων στην πόλη, των απαγορευμένων τσιγάρων και της εγκεκριμένης παράνοιας, των αποσπασματικών αφηγήσεων και των απρόσμενων εκπλήξεων, των πολλαπλά τεμνόμενων αξόνων και των αναπάντεχων ευρυγώνιων οπτικών διαφυγών, δεν μοιάζει περιττό.

Η έκθεση «Συνέβη στην Αθήνα», μιλά με γλώσσα θραυσματική -γλώσσα που ακολουθεί την οικεία εικόνα της ίδια της πόλης- για ό,τι κρατάει στο βλέμμα και την ψυχή ο καθένας από εκείνη: αρχαία σπαράγματα, αγάλματα και μύθους, ξενοδοχεία και πλατείες, καφενεία και κουρεία, θέατρα και χασάπικα, λαϊκές πολυκατοικίες και εργαστήρια ζωγράφων σε μετέωρα νεοκλασικά, ιπτάμενες διαδρομές στην Αττική Οδό και υπόγειες στα έγκατα της πόλης, συντροφιές και συνευρέσεις, στρατιωτικές παρελάσεις, πολιτικές διαδηλώσεις και ευεργετικές σιωπές.

Κάτω από την Ακρόπολη, η Αθηνά και ο Κέκροπας συναντούν «τα ψεύτικα λουλούδια του νεοκλασικισμού» του Τσαρούχη και τα περιφρονημένα κεραμιδί χαμόσπιτα της «αδικημένης πλευράς του Λυκαβηττού» του Τσίρκα, τους θερινούς υπαίθριους κινηματογράφους του Σεφέρη με τις αλάνες από «φωνές φαντασμάτων, σκοτάδι και ασβέστη» και τους ανυπόστατους διαβάτες της Κλαυθμώνος του Γιώργη Γιατρομανωλάκη.

Εισέρχονται σε αυτοσχέδιους ναούς καλυμμένους με γκράφιτι, παρελαύνουν στην Πανεπιστημίου και τη Σταδίου, εισπνέουν τη μυρωδιά του καφέ, της καμμένης βενζίνης και των δένδρων της νερατζιάς, κατεβαίνουν στον Κεραμεικό και το Μεταξουργείο, αγναντεύουν το μενεξελί του Υμηττού και πατούν τα φαιόχρωμα μονοπάτια της Πνύκας. Κατηφορίζοντας, αγοράζουν εφημερίδες από τα περίπτερα της Ομόνοιας, τραγουδώντας Μάνο Χατζιδάκι:

…Αυτό που ακούτε συνέβη στην Αθήνα πάνω στο δρόμο που ανθίζουνε τα κρίνα. Μεθά ο αγέρας, μεθάνε και τα κρίνα κι ό,τι αγαπάμε γεννιέται στην Αθήνα.”

Απόσπασμα από το εισαγωγικό κείμενο του καταλόγου της έκθεσης του Παρασκευά Καρασούλου:
Αναζητώντας την Αθήνα: τις προσθέσεις και τις αφαιρέσεις του χρόνου στο σώμα του μύθου της πόλης, τα πολλαπλά της είδωλα, το βάρος της ανθρώπινης παρουσίας, όταν το φως και το χρώμα απομυθοποιούν ή καταυγάζουν τη βαρύτητα.

Αναζητώντας την Αθήνα: δηλαδή το αίσθημα που πεισματικά κρατά αυτή την πόλη ζωντανή, χιλιάδες χρόνια μετά την ίδρυσή της κι ας κάλυψαν φαινομενικά τις πηγές του επάλληλες επιστρώσεις φθοράς και βασάνων, ασχήμιας και αμηχανίας αλλά και πολυμήχανης επιθετικότητας.

Αναζητώντας την Αθήνα: όπως καθρεφτίζεται στο βλέμμα των ζωγράφων που είδαν κι αγάπησαν το φως της και πιστοποιούν με το έργο τους πως το Αθηναϊκό τοπίο παραμένει ακόμα ανοιχτός ορίζοντας δημιουργικής αφύπνισης, όσο κι αν ξεχείλωσε το ιστορικό του κέντρο, πλούσιος σε κοιτάσματα εικαστικής αναζήτησης, ίσως γιατί διαθέτει αυτό το αυθεντικό χαρμάνι των τόσων αντιθέσεων και διαφορών.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Ηώ Αγγελή | Νίκος Αγγελίδης | Δάφνη Αγγελίδου | Σπύρος Αγγελόπουλος | Γιάννης Αδαμάκης | Έλενα Ακύλα | Στέλιος Αλεξάκης Δημήτρης Ανδρεαδάκης | Κατερίνα Ανταχοπούλου | Εύα Αποστολάτου | Μαριλένα Αραβαντινού | Μίνως Αργυράκης | Κώστας Αργύρης | Χρύσα Αρώνη | Alexander Barkoff | Γιάννης Βαλαβανίδης | Σπύρος Βασιλείου | Αλέξης Βερούκας | Αριστείδης Βλάσσης |Μαριλίτσα Βλαχάκη | Εριέττα Βορδώνη | Ανδρέας Βουρλούμης | Περικλής Βυζάντιος | Γιάννης Γαΐτης | Δημήτρης Γέρος | Ανδρέας Γεωργιάδης | Σάββας Γεωργιάδης | Βίκυ Γεωργιοπούλου | Κωστής Γεωργίου | Άγγελος Γιαλλινάς | Μαρία Γιαννακάκη Ελένη Γλύνη | Παναγιώτης Γράββαλος | Στέφανος Δασκαλάκης | Ηλίας Δεκουλάκος | Τάνια Δημητρακοπούλου | Διαμαντής Διαμαντόπουλος | Νίκος Εγγονόπουλος | Νίκη Ελευθεριάδη | Κωνσταντίνος Έσλιν | Στέφανος Ζαννής | Κώστας Ζιαμπάρας | Πέτρος Ζουμπουλάκης | Ειρήνη Ηλιοπούλου | Βαγγέλης Θεοδωρίδης | Φίλιππος Θεοδωρίδης | Στάθης Θεοδωρόπουλος | Βασίλης Θεοχαράκης | Αλεξάνδρα Ισακίδη | Σταύρος Ιωάννου | Raphael Jacob | Μάρκος Καμπάνης | Μηνάς Καμπιτάκης | Ειρήνη Κανά | Αντώνης Κανάς | Νίκη Καραγάτση | Γιώργος Καρακίτσος | Χρίστος Καράς | Κυριάκος Κατζουράκης | Βάσω Κατράκη | Δημήτρης Κατσιγιάννης | Θεόφιλος Κατσιπάνος | Ιωάννα Καφίδα | Κώστας Κερεστετζής | Γιάννης Κεφαλληνός | Χρήστος Κεχαγιόγλου | Νικόλας Κληρονόμος | Ανδρέας Κοντέλλης | Νεκτάριος Κοντοβράκης | Λήδα Κοντογιαννοπούλου | Φώτης Κόντογλου | Χάρης Κοντοσφύρης | Μαρία Κοπανίτσα | Αλέξανδρος Κορογιαννάκης | Δημήτρης Κούκος | Σπύρος Κουρσάρης | Μαρίνα Κροντηρά | Αντώνης Κυριακούλης | Αλέξης Κυριτσόπουλος | Σπύρος Κωτσαλάς | Γρηγόρης Λαγός | Εμμανουήλ Λαμπάκης | Στέφανος Λάντσας | Γιάννης Λασηθιωτάκης | Βασίλης Λιαούρης | Αφροδίτη Λίτη | Σπύρος Λύτρας | Μιχάλης Μαδένης | Θέμος Μάιπας | Θανάσης Μακρής | Τάσος Μαντζαβίνος | Μιχάλης Μακρουλάκης | Γιώργος Μανουσάκης | Κώστας Μαρκόπουλος | Καλλιρρόη Μαρούδα |Αλίνα Μάτσα | Γιώργος Μαυροΐδης | Ναταλία Μελά | Στέλλα Μελετοπούλου | Γιάννης Μιγάδης | Τάσος Μισούρας | Λουίζα Μοντεσάντου | Γιάννης Μόραλης | Χαράλαμπος Μοσχοβίτης | Νίκος Μόσχος | Ραφαήλ Μπάικας | Τίμος Μπατινάκης | Ασαντούρ Μπαχαριάν | Γιάννης Μπεκιάρης | Χαρίτων Μπεκιάρης | Γιάννης Μπέκος | Παναγιώτης Μπελντέκος | Άννα Μπίλη | Μανώλης Μπιτσάκης | Χρόνης Μπότσογλου | Ρόιλα Μπουζέα | Ανδρέας Νικολάου | Νίκος Νικολάου | Ζάφος Ξαγοράρης | Νίκος Ξένος | Ιόλη Ξιφαρά | Νικόλαος Οθωναίος | Μιχάλης Οικονόμου | Άγγελος Παπαδημητρίου | Έλενα Παπαδημητρίου | Σπύρος Παπαλουκάς | Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος | Βασίλης Παπανικολάου | Κώστας Παπανικολάου | Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος |Λίλα Παπούλα | Γιάννης Παππάς | Κώστας Παππάς | Φάνης Παρασκευουδάκης | Benoît Paré | Παναγιώτης Πασάντας |Ανδρέας Πατράκης | Βασίλης Πέρρος | Στέλιος Πετρουλάκης | Μερόπη Πρέκα | Πάρις Πρέκας | Ελιάννα Προκοπίου | Αιμίλιος Προσαλέντης | Μαρία Πωπ | Γιώργος Ρόρρης | Παύλος Σάμιος | Δημήτρης Σαρασίτης | Αφροδίτη Σεζένια | Κώστας Σιαφάκας |Δήμος Σκουλάκης | Δημήτρης Σκουρογιάννης | Έλλη Σολομωνίδου – Μπαλάνου | Ευγένιος Σπαθάρης | Βασίλης Σπεράντζας |Αντώνης Στάβερης | Μαρίνα Στελλάτου | Γιάννης Στεφανέλλης | Νίκος Στεφάνου | Νίκος Στρατάκης | Βασίλης Τάγκαλος |Γιώργος Τάξερης | Τάσσος | Παναγιώτης Τέτσης | Πραξιτέλης Τζανουλίνος | Μανώλης Τζωρτζακάκης | Μαγδαληνή Τουλιάτου | Παναγιώτης Τούντας | Κλαίρη Τσαλουχίδου – Χατζημηνά | Γιάννης Τσαρούχης | Στέφανος Τσιόδουλος | Άντα Τσιροπούλου |Αλέκος Φασιανός | Πάνος Φειδάκης | Μαρία Φιλιππακοπούλου | Μαρία Φιλοπούλου | Στάθης Φλώρος | Γιώργος Χαδούλης | Γιαννούλης Χαλεπάς | Μάνος Χαμηλάκης | Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας | Γιώργος Χουλιαράς | Νίκος Χουλιαράς | Γιάννης Ψυχοπαίδης

Πολιτιστικό Κέντρο Δ. Αθηναίων “Μελίνα”
1-23 Δεκεμβρίου 2009

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης