Εικονικές εξαγωγές καυσίμων, βυτιοφόρα που «εξαφανίζονται» στον δρόμο για το τελωνείο και… καφεδάκια πολλών χιλιάδων ευρώ στις εποπτικές αρχές είναι ορισμένες μόνο από τις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι λαθρέμποροι στην Ελλάδα.
Στην επαρχία, τα ποσοστά αυτά τραβούν την ανηφόρα, φθάνοντας ακόμα και το 20%.
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη
Τρόποι νόθευσης των υγρών καυσίμων:
- Απλή αμόλυβδη (95 οκτάνια): Προσθήκη άλλων χημικών ουσιών (τολουόλιο, αλκοόλες) που προκαλούν διαβρώσεις στον κινητήρα, καταστρέφοντας τσιμούχες, φλάτζες, σωληνάκια.
- Σούπερ LRP: Μείξη απλής αμόλυβδης με σούπερ. Η χρήση απλής αμόλυβδης από αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας φθείρει σταδιακά τα έδρανα των βαλβίδων του κινητήρα και οδηγεί τελικά στη σοβαρή φθορά του ίδιου του μπλοκ του κινητήρα. Σούπερ αμόλυβδη (100 οκτάνια): Νοθεία με απλή αμόλυβδη. Σε Ι.Χ. που απαιτούν υψηλό αριθμό οκτανίων, η χρήση απλής αμόλυβδης μειώνει σημαντικά την απόδοση, αυξάνει τα επικίνδυνα καυσαέρια και τις επικαθίσεις στον κινητήρα, με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά του.
- Diesel κίνησης: Νοθεία με diesel θέρμανσης ή diesel ναυτιλίας και σπανιότερα με «white spirit». Η νοθεία με diesel θέρμανσης ή ναυτιλίας μπορεί να επιφέρει φθορές στους σύγχρονους κινητήρες που είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν με πετρέλαιο καλής ποιότητας. Το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο, όταν γίνεται νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας.
Εικονικές εξαγωγές
Τις εικονικές εξαγωγές καυσίμων προς την Τουρκία, τη FYROM και τη Βουλγαρία, και τις παράνομες μεθόδους των λαθρεμπόρων προκειμένου να δρουν ανεξέλεγκτα αποκαλύπτει η μελέτη του Δ. Μάρδα.
Ο καθηγητής επικαλείται επίσημα στατιστικά στοιχεία του Τμήματος του Διεθνούς Εμπορίου του ΟΗΕ. Στα αρχεία της συγκεκριμένης υπηρεσίας καταγράφονται ετησίως οι ποσότητες που εξάγονται και ο τελικός προορισμός τους. Παράλληλα, οι εξαγωγείς δηλώνουν αναλυτικά τις εισαγωγές τους.
Από τη σύγκριση των στοιχείων αυτών προκύπτει το ισοζύγιο εξαγωγών – εισαγωγών σε καύσιμα. Το σύνηθες είναι οι ποσότητες της πρώτης κατηγορίας να είναι πλεονασματικές σε σχέση με εκείνες που δηλώνει η χώρα η οποία τις παρέλαβε.
Τα πέντε κόλπα
1. Ο Έλληνας οδηγός του βυτιοφόρου βενζινών δηλώνει το προς εξαγωγή ποσό στα σύνορα και κατόπιν, αντί να βρεθεί στα απέναντι φυλάκια της γειτονικής χώρας, κάνει μια στροφή 180 μοιρών και επιστρέφει στη βάση του στην Ελλάδα με ένα φορτίο που δήθεν εξήχθη.
2. Ένα απλό επιβατικό αυτοκίνητο σταματά στα σύνορα, σφραγίζει τα τιμολόγια του εικονικού φορτίου των καυσίμων που δήθεν εξάγονται και, αφού ο οδηγός κεράσει έναν καφέ (ολίγον ακριβό φυσικά) στις εκεί εποπτικές αρχές, επιστρέφει στο σπίτι του.
5. Δεν πρέπει να υποβαθμίζεται και η μεταφορά καυσίμων «transit» από την Ελλάδα προς άλλες χώρες (π.χ. Μαυροβούνιο), που ερμηνεύει μέρος μιας τέτοιας διαφοράς. Μια μεταφορά transit καυσίμων προς το Μαυροβούνιο δηλώνεται σε εμάς ως «εξαγωγή», ενώ στη FYROM δηλώνεται ως «transit» και όχι ως εισαγωγή. Η μεγάλη όμως διαφορά στα δύο υπό εξέταση νούμερα, τόσο σε αξία όσο και σε ποσότητα, δεν μπορεί να ερμηνευθεί επαρκώς μόνο από τις ποσότητες «transit». Είναι χαρακτηριστική η διαφορά που αποδεικνύει τις εικονικές εξαγωγές: το 2010 η Ελλάδα δήλωσε ότι εξήγαγε στην Τουρκία 116 εκατ. δολάρια βενζίνης, ενώ οι τουρκικές αρχές δήλωσαν ότι εισήγαγαν 573 εκατ. δολάρια βενζίνης από την Ελλάδα!
Από τη μεριά τους, οι λαθρέμποροι ναυτιλιακού καυσίμου επωφελούνται του συνόλου της φορολογίας, αφού το εν λόγω καύσιμο διατίθεται στα πλοία ατελώς. H όλη διαδικασία στηρίζεται στα περίφημα «σλέπια» ή «μπάρτζες», δηλαδή τα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, παρουσία τελωνειακών και του ΣΔOE, δηλώνοντας ότι οι ποσότητες προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων.