Αισιοδοξία αρχίζει να διαφαίνεται ότι πλησιάζει προς το τέλος της η πολυήμερη περιπέτεια του ελληνόκτητου, με σημαία Νήσων Μάρσαλ, δεξαμενόπλοιου «United Kalavrvta», που βρίσκεται ακινητοποιημένο από τα τέλη Ιουλίου, σε διεθνή ύδατα, στον κόλπο του Μεξικού, ανοιχτά από το Γκάλβεστον του Τέξας, έμφορτο με 1.032.212 βαρέλια πετρελαίου.

Η αιτία που δημιούργησε την περιπέτεια για το κατασκευής 2005 δεξαμενόπλοιο, το οποίο ανήκει, από την 1η Μαρτίου 2014, στην εταιρεία  Marine Management Services του Ομίλου Καλλιμανόπουλου, είναι η διαμάχη ανάμεσα στην κυβέρνηση του Ιράκ και της Περιφερειακής Κυβέρνησης του Κουρδιστάν για τον έλεγχο ορισμένων πετρελαιοπηγών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έτσι, το πλοίο βρίσκεται από τα τέλη Ιουλίου αγκυροβολημένο ανοιχτά από το Γκάλβεστον με κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 20.000 έως  27.000 $ την  ημέρα.

Συγκεκριμένα, οι Κούρδοι, που αναζητούν χρήματα για την ενίσχυση της άμυνάς τους απέναντι στους φανατικούς του Ισλάμ, Τζιχαντιστές, έχουν θέσει υπό τον έλεγχό τους ορισμένες πετρελαιοπηγές στα σύνορα του Ιράκ και πουλάνε πετρέλαιο.

Το πετρέλαιο φτάνει μέσω αγωγού, που ξεκινάει από το Κιρκούκ του βορείου Ιράκ που ελέγχεται από τους Κούρδους, στο λιμάνι Τσεϊχάν της Τουρκίας. Από εκεί φορτώνεται σε πλοία, ανάμεσά τους και αρκετά ελληνόκτητα και διοχετεύεται προς τις ΗΠΑ ή τη Μεγάλη Βρετανία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα από αυτά τα φορτία, που μετέφερε το «United Kalavrvta», χωρητικότητας 159.156 τόνων, εντοπίστηκε από την κυβέρνηση του Ιράκ ενώ το πλοίο είχε φτάσει ανοιχτά του Τέξας και το ιρακινό υπουργείο Πετρελαίου ζήτησε την κατάσχεση του φορτίου.

Ανεπίσημες πληροφορίες, που επικαλείται στο μηνιαίο ενημερωτικό του το εφοπλιστικό Committee του Λονδίνου, αναφέρουν ότι το φορτίου δεν «μπλοκαρίστηκε» από τις αρχές του κράτους σημαίας (Νήσοι Μάρσαλ) καθώς το πλοίο βρισκόταν εκτός της δικαιοδοσίας του δικαστηρίου. 

Τελικά, σύμφωνα με δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, η απόφαση ενός ομοσπονδιακού δικαστή καθόρισε, τεχνικά, τον «δρόμο» ώστε το φορτίο του ελληνόκτητου πλοίου, το οποίο μέχρι τον περασμένο Μάρτιο, ονομαζόταν SCF Byrranga και έφερε σημαία Λιβερίας, θα μπορέσει να εκφορτωθεί στις ΗΠΑ, πράγμα το οποίο ευνοεί ιδιαίτερα το Κουρδιστάν, το οποίο χρειάζεται επειγόντως ρευστότητα για την άμυνα απέναντι στους φονταμενταλιστές ισλαμιστές.

Μάλιστα, επισημαίνεται ότι αυτή την περίοδο τα έσοδα από το πετρέλαιο είναι πολύ σημαντικότερα για τους Κούρδους απ’ ότι πριν από ένα μήνα όταν το «United Kalavrvta» έφτασε στο Γκάλβεστον με ένα φορτίο πετρελαίου που η αξία του υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 100 εκατομμύρια δολάρια.

«Οι Κούρδοι είναι απελπισμένοι», δήλωσε ο Charlie Ebinger, διευθυντής της πρωτοβουλίας για την ενεργειακή ασφάλεια στο Brookings Institution. Και πρόσθεσε:
«Είναι ασφυκτικά περιορισμένοι σε μετρητά και θέλουν να πουλήσουν όσο περισσότερο πετρέλαιο μπορούν σε όποιον είναι διατεθειμένος να το αγοράσει».

Αυτό συμβαίνει διότι τις τελευταίες εβδομάδες,  η ημι-αυτόνομη περιοχή των Κούρδων δέχεται τις επιθέσεις των φανατικών ισλαμιστών και μάλιστα μια περιοχή που ονομάζεται Πεσμεργκά έχει καταληφθεί απ’ αυτούς με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν μεγάλα προσφυγικά κύματα. Έτσι, το πετρέλαιο είναι η μοναδική πηγή εσόδων για το Κουρδιστάν προκειμένου να διαχειριστεί τον διαρκώς αυξανόμενο πληθυσμό των προσφύγων και να οπλίσει τους στρατιώτες του. 

Το Ιράκ

Ωστόσο, το θέμα έχει περιπλεχθεί καθώς η Βαγδάτη θεωρώντας ότι οι πετρελαιοπηγές στο Κιρκούκ του ανήκουν και πως το πετρέλαιο έχει εξαχθεί λαθραία από την χώρα απειλεί να μηνύσει οποιαδήποτε εταιρεία επιχειρήσει να αγοράσει το φορτίο. Αυτό οδηγεί στην εκτίμηση ότι το Κουρδιστάν θα υποχρεωθεί να πουλήσει το φορτίο με μεγάλη έκπτωση, κάτω από την πραγματική αξία του.

Δημοσιεύματα του ξένου τύπου εκφράζουν την εκτίμηση ότι παρά την απόφαση του Δικαστή Gray Miller για την άρση των νομικών φραγμών που εμποδίζουν το Κουρδιστάν να ξεφορτώσει το πετρέλαιο στις ΗΠΑ, θεωρείται απίθανο να πωληθεί εκεί το μεγάλο φορτίο.

«Το νομικό ζήτημα είναι ακόμα τεράστια απειλή», δήλωσε ο Ed Hirs, ο οποίος ενεργειακή οικονομία στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον. Και πρόσθεσε:
«Εκείνοι που θα συμφωνήσουν να το αγοράσουν αντιμετωπίζουν  τον κίνδυνο της κατάσχεσης, της  απώλειας του φορτίου και την απώλεια των εσόδων … και αυτό είναι μια πολύ σοβαρή απειλή για έναν αγοραστή και μια πολύ βάσιμη, επίσης».

Επίσης, μεγάλες εταιρείες μπορεί να είναι με την σειρά τους απρόθυμες να αγοράσουν το φορτίο, επειδή δεν θέλουν να φανούν ότι ανταγωνίζονται την κυβέρνηση της Βαγδάτης, η οποία υποστηρίζει  ότι η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία διατηρεί τα δικαιώματα όλων των συμφωνιών με μεσίτες για το ιρακινό πετρέλαιο, δήλωσε ο Charlie Ebinger.

Εάν, τελικά, το Κουρδιστάν δεν είναι σε θέση να βρει αγοραστή στις ΗΠΑ, ακόμη και μετά την ευνοϊκή απόφαση του δικαστηρίου, το «United Kalavrvta» σύντομα μπορεί να πλεύσει αλλού για να ξεφορτώσει το φορτίο του.

«Τελικά, το κόστος για την παραμονή (σ.σ. του φορτίου) στη θάλασσα θα υπερβαίνει την αξία του φορτίου» είπε Hirs. Και πρόσθεσε:
«Αυτό είναι ένα μεγάλο φορτίο, αλλά τελικά θα φτάσουμε σε αυτό το όριο».

Να σημειωθεί ότι το μέσο ημερήσιο κόστος για ένα δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου με το μέγεθος του «United Kalavrvta» κυμαίνεται από 20.000 έως  27.000 $ την  ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία από το ναυλομεσιτικό οίκο των Clarksons, στο Λονδίνο.

Ωστόσο, την περασμένη Τρίτη, ο εκπρόσωπος της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ Andy Kendrick είχε δηλώσει ότι σύμφωνα με αναφορά που έλαβε το «United Kalavrvta» απέπλευσε από την περιοχή των φορτηγίδων, όπου πλοία μεγάλα για να ταξιδέψουν μέσα στο Houston Ship Channel ξεφορτώνουν φορτίο σε μικρότερα σκάφη τα οποία το φέρνουν στην ακτή. Όμως, αρνήθηκε να δώσει περισσότερες πληροφορίες.

Πάντως, όπως φαίνεται το πλοίο συνεχίζει να βρίσκεται την Κυριακή 31/8, αγκυροβολημένο περίπου 60 μίλια νοτιοανατολικά της ακτής του Γκάλβεστον. 

«Οι ΗΠΑ άφησαν ευάλωτο το Κουρδιστάν στους Ισλαμιστές»

Όπως όλα δείχνουν, πίσω απ’ όλα αυτά βρίσκεται η πολιτική της κυβέρνησης των ΗΠΑ, η οποία υποστηρίζει μια ενιαία, κεντρική κυβέρνηση στο Ιράκ, αποθαρρύνοντας τις επιχειρήσεις από την αγορά πετρελαίου από την Περιφερειακή Κυβέρνηση του Κουρδιστάν, εμποδίζοντάς την να εξασφαλίζει τους αναγκαίους πόρους για να λειτουργήσει ως κράτος.
    
Ο David Phillips, διευθυντής της οικοδόμησης της ειρήνης και του κέντρου για τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια και πρώην ανώτερος σύμβουλος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, είπε ότι η πολιτική έχει διαδραματίσει μεγάλο ρόλο στην πρόσφατη κρίση στο Κουρδιστάν. 

Με ενεργές πιέσεις εναντίον των Κούρδων στις πωλήσεις πετρελαίου, οι Ηνωμένες Πολιτείες υπονόμευσαν τη σταθερότητα του Κουρδιστάν και έκαναν την περιοχή ευάλωτη σε επιθέσεις των Ισλαμιστών, είπε ο ίδιος. Και πρόσθεσε ότι αν και οι ΗΠΑ παρενέβησαν για να ενισχύσουν την άμυνα του Κουρδιστάν, διεξήγαγαν αεροπορικές επιδρομές στις βόρειες περιοχές του Ιράκ και εξόπλισαν το Πεσμεργκά, η περιοχή θα ήταν σε καλύτερη θέση να προστατεύσει τον εαυτό της εάν είχε αφεθεί το Κουρδιστάν να πωλεί ελεύθερα το πετρέλαιό του.

«Για μένα, αυτό δεν είναι γίνεται πραγματικά για το πετρέλαιο. Γίνεται για την πολιτική», είπε David Phillips. Και κατέληξε:
«Πρόκειται για μια ύπουλη προσπάθεια να εμποδίσει το ιρακινό Κουρδιστάν ώστε να έχει τους πόρους για να λειτουργήσει σαν ένα κράτος… Αν ήταν σε θέση να κάνουν τις συνήθεις επιχειρηματικές ενέργειες, θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιήσει τα έσοδα τους ώστε να αγοράσουν όπλα και να θέσουν τον εαυτό τους σε μια καλύτερη θέση».
Pireas2day

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης