Έπειτα από διαβουλεύσεις εβδομάδων το οικονομικό επιτελείο φαίνεται ότι έχει καταλήξει στις τελικές αλλαγές αναφορικά με τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων και τις σχετικές ρυθμίσεις που αναμένεται να κατατεθούν την Τετάρτη στη Βουλή. Την ίδια στιγμή, αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες ξενοίκιαστων ή κενών ακινήτων είναι ότι αυτά δεν θα εξαιρούνται τελικά από τον ΕΝΦΙΑ.
Ειδικότερα, οι βασικότερες αλλαγές που προέκυψαν από τη σημερινή σύσκεψη του υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη με τον Αντώνη Σαμαρά και τον Ευάγγελο Βενιζέλο προβλέπουν:
-την άμεση μείωση των αντικειμενικών αξιών των οικοπέδων σε 4.000 οικισμούς της χώρας και κατά συνέπεια τη μείωση του ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα των συγκεκριμένων οικισμών
– την καταβολή του φόρου σε έξι δόσεις, με την πρώτη να καταβάλλεται στο τέλος Σεπτεμβρίου και την τελευταία έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2015.
– τη διευκόλυνση στη χορήγηση εκπτώσεων και απαλλαγών φόρου, όπως είναι η φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Όσοι δηλαδή δικαιούνται εκπτώσεις ή απαλλαγές φόρου θα έχουν δικαίωμα σε αυτές πιο άμεσα.
– το εκ νέου άνοιγμα του Taxis έως τις 15 Σεπτεμβρίου για τη διόρθωση τυχόν λαθών στο Ε9
– την έκδοση αναλυτικού οδηγού από το Υπουργείο Οικονομικών για τη διόρθωση των λαθών
– την απαλλαγή για έναν χρόνο από τον ΕΝΦΙΑ της πληγείσας από τον σεισμό Κεφαλλονιάς και άλλων σεισμοπαθών περιοχών. Αντίστοιχη μέριμνα θα ληφθεί και για άλλα ακίνητα που έχουν πληγεί από το χτύπημα του Εγκέλαδου.
Αναμένονται οι αντιδράσεις της αγοράς
Μετά την (ημιεπίσημη) διαρροή των αλλαγών στον ΕΝΦΙΑ αναμένονται οι αντιδράσεις των φορέων της κτηματαγοράς. Έχει ήδη προηγηθεί η επιστολή του προέδρου του ΔΣΑ Βασίλη Αλεξανδρή, ο οποίος κάνει λόγο για «πρόδηλη αντισυνταγματικότητα του ΕΝΦΙΑ», αφού, όπως αναφέρει, με την επιβολή του αγνοήθηκε το στοιχείο της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών.
Όπως υποστηρίζει, ο ΕΝΦΙΑ επιβλήθηκε «επί αξιών οι οποίες πόρρω απέχουν από τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς» και αποτελεί «διπλή φορολόγηση των ίδιων ακινήτων».
«Έτσι, η φορολόγηση απρόσοδης ακίνητης περιουσίας καταλήγει απροκάλυπτα στη δήμευσή της και, συνακόλουθα, σε εκ πλαγίου παραβίαση των σχετικών συνταγματικών απαγορεύσεων. Είναι, δε, ευνόητο ότι η μη συνεκτίμηση της συνολικής εισοδηματικής καταστάσεως του υποχρέου οδηγεί στην επιβολή υπέρμετρων βαρών, ως προς τα οποία υφίσταται αντικειμενική αδυναμία ανταποκρίσεως στην καταβολή τους» σημειώνει.