Περίπου 200.000 έξυπνοι μετρητές της ΔΕΗ θα τοποθετηθούν μέσα σε χρονικό διάστημα 15 μηνών σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στην προκήρυξη του διαγωνισμού του ΔΕΔΔΗΕ, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα.
Οι προσφορές του διαγωνισμού θα πρέπει να έχουν υποβληθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο. Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα προηγηθεί του εκτεταμένου προγράμματος, το οποίο προβλέπει την αντικατάσταση του 80% των περίπου 7 εκατ. παλιών μετρητών μέχρι το 2020. Αρχικά, το πιλοτικό πρόγραμμα είχε προβλεφθεί να περιλαμβάνει 150.000 μετρητές, ωστόσο ο τελικός αριθμός αυξήθηκε σε 170.000 (υποχρεωτική εγκατάσταση), συν ακόμη 30.000 ως «option».
Οι έξυπνοι μετρητές δίνουν τη δυνατότητα στον καταναλωτή:
– να βλέπει on line πόσο ρεύμα καταναλώνει, ώστε να υπάρχει ορθολογικότερη χρήση
– να ενημερώνεται για τυχόν προγραμματισμένες διακοπές ρεύματος
– να έχει πρόσβαση σε ιστορικά δεδομένα κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, το έργο, με προϋπολογισμό 86,5 εκατ. ευρώ, προβλέπει να τοποθετηθούν:
– 60.000 μετρητές στην Ξάνθη
– 80.000 στη Λέσβο
– 20.000 στη Λευκάδα
– 7.000 στην Αττική και
– 3.000 στη Κ. Μακεδονία.
Παράλληλα, προβλέπεται η προαιρετική εγκατάσταση:
– 17.000 μετρητών στη Σαντορίνη
– 3.000 στην Κύθνο και
– 10.000 στη Μύλο.
Πρόκειται για περιοχές που επελέγησαν με συγκεκριμένα κριτήρια, καθώς είναι τόσο αστικές και ημιαστικές όσο και αγροτικές ή νησιά. Στόχος είναι να αποκτηθεί εμπειρία από τη λειτουργία του συστήματος των έξυπνων μετρητών σε αντιπροσωπευτικό δείγμα της ελληνικής επικράτειας. Βάσει πάντα της προκήρυξης, η υποβολή των προσφορών θα γίνει μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου, ενώ ο ανάδοχος θα πρέπει να εγκαταστήσει τους πρώτους 10.000 μέσα σε χρονικό διάστημα 9 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης και σε 15 μήνες τους υπόλοιπους 160.000.
Χαρακτηριστικά του έξυπνου μετρητή
Σε αντίθεση με το συμβατικό ρολόι, ο έξυπνος μετρητής παρέχει μεγάλες δυνατότητες τόσο στον προμηθευτή όσο και στον καταναλωτή.
Ειδικότερα, λειτουργεί ως πομπός και δέκτης, ενημερώνοντας για τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά της κατανάλωσης τόσο την εταιρεία που πουλάει το ρεύμα όσο και τον ίδιο τον καταναλωτή. Για παράδειγμα, ο καταναλωτής θα μπορεί να ενημερώνεται ακόμη και με τηλεφωνικά μηνύματα για την κατανάλωσή του ή για πιθανές διακοπές ρεύματος στο δίκτυο.
Παράλληλα, μέσω των μετρητών θα μπορούν να διαμορφωθούν σύνθετα τιμολόγια για την καλύτερη διαχείριση της ζήτησης, τα οποία θα «επιβραβεύουν» τους καταναλωτές που είναι φειδωλοί στις ώρες με μεγάλη ζήτηση και θα «τιμωρούν» τους σπάταλους. Επίσης θα υπάρχει η δυνατότητα για αυτόματη έκδοση μηνιαίων λογαριασμών, η οποία θα οδηγήσει και στην κατάργηση των «έναντι».