Επανακυκλοφορεί το κλασικό αριστούργημα του Ρέημοντ Τσάντλερ που πρωτοεκδόθηκε από την Άγρα το 1984 και ήταν ο προάγγελος του ρεύματος για την αστυνομική λογοτεχνία, που μπήκε στη δεκαετία του ’80 από τα περίπτερα στα βιβλιοπωλεία.

<Το σούρουπο προχωρούσε. Προσπαθούσα να σκεφτώ. Οι σκέψεις όμως χοροπηδούσαν ακατάστατα στο μυαλό μου, λες και κάποιο σαδιστικό βλέμμα παρενέβαινε για να τις αναδιοργανώσει. Σκέφτηκα τα μάτια ενός νεκρού που κοιτάνε τον ουρανό μια νύχτα δίχως φεγγάρι και το ξεραμένο αίμα στις άκρες του στόματός του. Σκέφτηκα το πρόσωπο μιας άσχημης γριάς, με τσακισμένο κεφάλι στα κάγκελα του κρεβατιού της. Έναν άντρα με λαμπερά ξανθά μαλλιά, που φοβόταν χωρίς κι ο ίδιος να ξέρει ακριβώς το γιατί. Μια ελκυστική πλούσια γυναίκα, που είναι έτοιμη να σου δοθεί. Μια όμορφη, λεπτή, περίεργη κοπέλα, που ζει μόνη της και που είναι κι αυτή έτοιμη να σου δοθεί, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Σκέφτηκα κάποιους σκληρούς μπάτσους που γρύλιζαν, αλλά δεν ήταν κακοί, όπως ο Χέμινγουεη. Κάποιους μπάτσους με παχιά στομάχια και βαθιά πατρική φωνή, όπως ο Γουώξ. Λεπτοκαμωμένους, πονηρούς μπάτσους, επικίνδυνους, όπως ο Ράνταλ, που παρ’ όλη την αποτελεσματικότητα και την εξυπνάδα τους δεν είχαν το ελεύθερο να ξεκαθαρίσουν μια υπόθεση μέχρι το τέλος. Κάτι γεροπαράξενους γκρινιάρηδες σαν τον Νάλτυ που έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά και δεν κάνει απολύτως τίποτα. Σκέφτηκα Ινδιάνους, ψυχοθεραπευτές, γιατρούς και ναρκωτικά.>

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το Αντίο, γλυκιά μου είναι από τα ωραιότερα μυθιστορήματα το Ρέημοντ Τσάντλερ. Πίσω από τον αντιφατικό, σκληρό, ρομαντικό ιδιωτικό ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου, έναν από τους γνωστότερους χαρακτήρες της σύγχρονης αστυνομικής φιλολογίας, που εμφανίζεται σαν η προσωποποίηση του «σύγχρονου συναισθήματος» της ζωής στη μεγαλούπολη και μετατρέπεται από σύμβολο του επαγγελματισμού στη σύγχρονη μυθολογία σ’ ένα πρόσωπο τραγικό χωρίς παρελθόν και μέλλον, σ’ ένα πρόσωπο δίχως ταυτότητα, βρίσκεται συγκαλυμμένη η κρυφή γοητεία του Τσάντλερ: η μοναχικότητα, η αγωνία, ο ερωτισμός του συγγραφέα.

Την έκδοση, που είναι πλήρης και χωρίς συντομεύσεις, τη συνοδεύουν 31 φωτογραφίες και μια εκτενής μελέτη του Ανδρέα Αποστολίδη για τα θέματα και τα μοτίβα του συγγραφέα μέσα από τις επιστολές του, αποσπάσματα από τα άλλα του βιβλία και μαρτυρίες συνεργατών του: για τον δολοφονικό κόσμο των γυναικών και τον ερωτισμό του Μάρλοου, τη σκηνογραφία της μεγαλούπολης, τη μοναξιά του ιδιωτικού ντετέκτιβ, την αντρική φιλία, το λογοτεχνικό μοντέλο του Τσάντλερ και τη σχέση του με το Χόλλυγουντ.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Raymond Thornton Chandler γεννήθηκε στο Ιλινόις του Σικάγο το 1888 και μετακόμισε στο Λονδίνο το 1900 μαζί με την ιρλανδικής καταγωγής μητέρα του (ο πατέρας του, ένας αλκοολικός εργάτης των Αμερικανικών Σιδηροδρόμων, τους είχε εγκαταλείψει). Αρχικά τους στήριξε οικονομικά ο θείος του -ένας επιτυχημένος δικηγόρος.

Το 1900, τελειώνοντας την εκπαίδευσή του στο σχολείο του Upper Norwood, συνέχισε κλασικές σπουδές στο Dulwich College του Λονδίνου. Δεν έλαβε πανεπιστημιακή μόρφωση, παρά το ότι πέρασε κάποια χρόνια στο Παρίσι και το Μόναχο. Το 1907  πολιτογραφήθηκε Βρετανός και πέτυχε ως τρίτος αριστεύσας στις εξετάσεις για τον διορισμό των Δημοσίων Υπαλλήλων -μια εργασία που διήρκεσε μόλις ένα έτος. Τότε έγραψε και το πρώτο του ποίημα.

Έγινε ρεπόρτερ στην Daily Express Western Gazette του Bristol, χωρίς ωστόσο να διακριθεί. Παράλληλα συνέχισε να γράφει ρομαντικές ποιητικές συνθέσεις. Το 1912 δανείστηκε χρήματα από τον θείο του και επέστρεψε στην Αμερική, στο Los Angeles, όπου μετά έναν χρόνο ήρθε και τον βρήκε η μητέρα του. Πέρασε δύσκολα χρόνια και εξοικονομούσε τα προς το ζην επισκευάζοντας ρακέτες του τένις ή συλλέγοντας φρούτα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όταν το 1917 η Αμερική εισήχθη στον πόλεμο, κατετάγη στο Καναδικό Εκστρατευτικό Στράτευμα και μετέβη στην Γαλλία, όπου έλαβε μέρος σε μάχες εντεταγμένος στο Σώμα των Highlanders. Το τέλος του πολέμου τον βρήκε εκπαιδευόμενο στην αγγλική Πολεμική Αεροπορία (RAF).

Επιστρέφοντας στην Αμερική ασχολήθηκε με την συγγραφή αστυνομικών ιστοριών με μεγάλη επιτυχία.

___________________________________________________________
Ρέημοντ Τσάντλερ: “Αντίο, γλυκιά μου”  –  μετάφραση: Ανδρέας Αποστολίδης

ISBN: 978-960-325-833-9  –  σελ. 432  –  τιμή ευρώ 16,00 ευρώ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης