Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχοντας μία ανεπτυγμένη διαίσθηση αντιλαμβάνονται τις ευκαιρίες πριν εκείνες γίνουν ακόμη σκέψη για τους άλλους.
Η περίπτωση με τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι το πιο πρόσφατο και πιο…κτυπητό παράδειγμα.
Με το βλέμμα στις πιθανές προοπτικές για άνοιγμα νέων επιχειρηματικών πεδίων και συμφωνιών πολλών εκατομμυρίων από τη μεταφορά LNG με πλοία, βρέθηκαν στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία 27 Έλληνες επιχειρηματίες και μάνατζερ, παρουσία του Αντώνη Σαμαρά, προκειμένου να συναντήσουν τον Αζέρο πρόεδρο, Ιρχάν Αλίγιεφ. Μεταξύ αυτών και τρεις εφοπλιστές από το χώρο της ναυτιλίας, οι Θανάσης Λασκαρίδης (Laskaridis Shipping), Γιάννος Λιβέρης (Ocean Rig) και Γιώργος Προκοπίου (Dynacom). Ο τελευταίος μάλιστα περιέγραψε και τις δυνατότητες που διανοίγονται στον συγκεκριμένο τομέα:
“Τα ελληνικά πλοία μπορούν εύκολα να μεταφέρουν σε χώρες της Ασίας το αζέρικο αέριο που θα φτάσει στην Ελλάδα μέσω του TAP. Αρκεί μόνο δημιουργηθεί επί ελληνικού εδάφους μια εγκατάσταση για τη μετατροπή του σε υγροποιημένο”, φέρεται να είπε στην τοποθέτησή του ο κ. Προκοπίου.
Ωστόσο, η χθεσινή συνάντηση ήταν μάλλον… αναγνωστική, αφού επί της ουσίας δεν συζητήθηκε κάτι.
Γεγονός παραμένει πάντως ότι τώρα που ο ενεργειακός χάρτης αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο και στο πλαίσιο αυτό ξεχωρίζει η αύξηση της ζήτησης για LNG, η οποία αναμένεται τα επόμενα 20 χρόνια να εκτοξευθεί, όπως εκτιμούν οι οικονομικές αναλυτές, ο ελληνικός εφοπλισμός όχι μόνο έχει δημιουργήσει στόλους με πλοία μεταφοράς LNG αλλά συνεχίζει να τους ενισχύει.
Το 50% των υπό παραγγελία πλοίων αυτού του τύπου είναι ελληνικών συμφερόντων. Οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις αγγίζουν τα 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι μόλις τεσσάρων δισεκατομμυρίων την περίοδο 2008-2011.
Ο Γιάννης Αγγγελικούσης έχει τον ισχυρότερο στόλο. Έχει συνολικά εννέα υπό παραγγελία πλοία στα ναυπηγεία της DSME και άλλα οκτώ υπό κατασκευή στα ναυπηγεία της Ηyundai Samho, τα οποία πρόκειται να παραλάβει μέχρι το 2015.
Η GasLog του κ. Πήτερ Λιβανού η οποία είναι εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά έχει 12 πλοία και ναυπηγεί άλλα οκτώ. Επίσης διαχειρίζεται για λογαριασμό τρίτων άλλα 12 LNG Carriers.
– Η Dynagas του Ομίλου Γιώργου Προκοπίου, έχει στόλο που αποτελείται από τρία LNG carriers και άλλα επτά υπό ναυπήγηση. Μάλιστα τα ο πλοίο «Ob River», ναυπήγησης 2007, της Dynagas έγινε το πρώτο LNG Carrier παγκοσμίως που διέσχισε το Βόρειο Πέρασμα (North Sea Route).
Ειδικότερα πραγματοποίησε δύο ταξίδια. Το πρώτο από τη Νότια Κορέα προς την Ευρώπη χωρίς φορτίο, προκειμένου να δοκιμαστεί ο εξοπλισμός και πλήρωμα στις συνθήκες που επικρατούσαν και το δεύτερο με φορτίο, από τον τερματικό σταθμό LNG του Hammerfest στη Νορβηγία με προορισμό την Ιαπωνία.
Η Cardif Μarine, η ιδιωτική εταιρεία του κ. Γιώργου Οικονόμου έχει τέσσερα υπό ναυπήγηση πλοία LNG Carriers.
Η Thenamaris του κ. Ντίνου Μαρτίνου έχει υπό παραγγελία τρία πλοία μεταφοράς υγραερίου.
Η Alpha tankers του Χρήστου Κανελλάκη έχει υπό ναυπήγηση δύο πλοίου αυτού του τύπου.
Ο όμιλος Τσάκου με την εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ναυτιλιακή εταιρεία ΤΕΝ έχει ένα LNG, ενώ ναυπηγεί ένα ακόμη. Στόχο έχει να δημιουργήσει σε βάθος χρόνου στόλο ο οποίος θα αποτελείται από 10 LNG.
Ενδιαφέρον να επεκταθεί στον τομέα των LNG έχει εκφράσει και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης της Stealthgas Χάρης Βαφειάς, η οποία έως τώρα κυριαρχεί στα LPG όπου διαθέτει στόλο με 37 αυτού του τύπου πλοία.
Διώρυγα Παναμά
Η αυξημένη ζήτηση υγροποιημένου αερίου έχει ως αποτέλεσμα να ληφθεί η απόφαση επέκτασης της διώρυγας του Παναμά κατά 80 χιλιόμετρα. Τα έργα είναι αξίας πέντε δισεκατομμυρίων δολαρίων και αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2014 ή στις αρχές του 2015.
Η επέκταση θα επιτρέψει τη διέλευση του 80% του υφιστάμενου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carrier) από 10% που έχει τη δυνατότητα να περνάει σήμερα . Σήμερα, από τα 370 ενεργά LNG carriers, μόνο τα 37 έχουν τη δυνατότητα να περάσουν από τη διώρυγα, ενώ από το 2014 ο αριθμός προσεγγίζει τα 300.
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα δώσει μεγάλη ώθηση στις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια. Πολύ περισσότερα πλοία θα φορτώνουν αέριο από τον Κόλπο του Μεξικού και θα τα μεταφέρουν προς τις αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας.
Παράλληλα η απόφαση της ρωσικής κυβέρνησης να απελευθερώσει τις εξαγωγές LNG και σε άλλες εταιρείες πέραν της Gazprom με τη μέθοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG θα εκτινάξει σε υψηλότατα επίπεδα της ζήτηση. Επίσης πολλά κράτη έχουν στραφεί στο LNG και προσανατολισμού πολλών χώρων που κατασκευάζουν τερματικούς σταθμούς, όπως μεταξύ αυτών η Ουρουγουάη το Πακιστάν, η Νότια Αφρική, το Μπαχρέιν, το Σαλβαντορ, η Κροατία οι Φιλιππίνες, η Λιθουανία και η Τζαμάικα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο
Ο υπάρχων παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG, είναι μεταφορικής ικανότητας 53 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Έως το 2030 ο στόλος θα πρέπει να αυξηθεί από τα 360 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που είναι σήμερα, στα 900 το 2030, συνολικής χωρητικότητας 90 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, προκειμένου να μπορεί να καλύψει τη ζήτηση για μεταφορά.
Το παγκόσμιο εμπόριο LNG υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί από 310 δισ. κ.μ. που ήταν το 2011 στα 570 δισ. κ.μ. το 2020 και τα 880 δισ. κ.μ. το 2030. Η αύξηση θα οφείλεται κυρίως στην άνοδο των εισαγωγών από Κίνα και Ινδία.(newmoney)

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης