«Τα Μάρμαρα πρέπει να επιστραφούν σπίτι, στην Αθήνα» είναι ο τίτλος της στήλης του συγγραφέα και αρθρογράφου των βρετανικών «The Times» Όλιβερ Καμ που δημοσιεύτηκε χθες.
«Επισκέφθηκα το Βρετανικό Μουσείο και πέρασα από μία από τις μεγαλύτερες συλλογές του, τους θησαυρούς του Παρθενώνα. Αποτελούνται από μεγάλα τμήματα της ζωφόρου, που αρχικά περιέβαλε τον σηκό, 15 από τις 92 μετόπες, μορφές από τα αετώματα και άλλα γλυπτά. Όλα αυτά είναι γνωστά ως Ελγίνεια επειδή τα πήρε τον 19ο αιώνα ο λόρδος Έλγιν, ο πρεσβευτής της Βρετανίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τα πούλησε στη Βουλή, η οποία τα προσέφερε στο μουσείο. Το μουσείο συμφωνεί ότι το σκόρπισμα των θησαυρών του Παρθενώνα επιτρέπει να λέγονται διαφορετικές και συμπληρωματικές ιστορίες για τα γλυπτά που έχουν διασωθεί» σημειώνει.
O αρθρογράφος, επιχειρώντας να εξηγήσει στους Βρετανούς τι σημαίνει να βρίσκονται τα μισά γλυπτά στην Ελλάδα και τα άλλα μισά στη Βρετανία, γράφει: «Είναι σαν να σκίσει κάποιος την έκδοση με το σύνολο των έργων του Σαίξπηρ και να μοιράσει μεμονωμένες σελίδες, ούτε καν ολόκληρα έργα ή σκηνές. Το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα φέρνει τους σύγχρονους επισκέπτες όσο πιο κοντά γίνεται στο ενοποιημένο αριστούργημα. Τα γλυπτά σίγουρα πρέπει να στεγαστούν εκεί».
Και εμμέσως πλην σαφώς συνδέει την υπόθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα με την αρχαιοκαπηλία, καθώς στο ίδιο σημείωμα κάνει λόγο για την απόσυρση ασημένιου αγγείου από πρόσφατη δημοπρασία των Κρίστις, επειδή υπήρχαν υποψίες ότι μπορεί να είχε εξαχθεί παράνομα από το Ιράν. «Τα εύσημα ανήκουν στον λόρδο Κόλιν Ρένφριου (σ.σ.: γνωστό καθηγητή Αρχαιολογίας που μάχεται κατά της αρχαιοκαπηλίας), ο οποίος έσπειρε αμφιβολίες. Είναι μια πρόοδος για τον πολιτισμό το γεγονός ότι οι αρχαιότητες τώρα αντιμετωπίζονται περισσότερο ως πολιτιστικοί θησαυροί παρά ως εμπορικά λάφυρα και ελπίζω ότι θα είναι και κάτι περισσότερο από αυτό» καταλήγει ο Όλιβερ Καμ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το δημοσίευμα εκδόθηκε έναν μήνα μετά την ανακοίνωση της – έπειτα από ελληνική πρωτοβουλία – διαμεσολαβητικής δράσης που θα αναλάβει η UNESCO προς τη βρετανική πλευρά για το ζήτημα του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Επιμέλεια: Κωνσταντίνα Παπατσάκωνα