Σε λιγότερο από ένα χρόνο απ’ την κυκλοφορία του δεύτερου μέρους, η Naughty Dog ακολουθώντας την επιτυχία των δύο πρώτων Crash Bandicoot, κάνει ένα ακόμα speed run, έχοντας έτοιμο το νέο μέρος της σειράς που ενώ δεν καινοτομεί σε βασικά σημεία, ακολουθεί ωστόσο τον χρυσό κανόνα, “αν δεν είναι χαλασμένο, μη το πειράξεις”.

Το Crash Bandicoot 3 είναι η επιτομή του είδους, καθώς θεωρείται αντικειμενικά το πιο τεχνικά άρτιο της τριλογίας και αναμφισβήτητα ο βασιλιάς της χρυσής εποχής των 2.5D platform του PlayStation. Η βασική συνταγή που ξέρουμε κι αγαπήσαμε δεν αλλάζει, ενώ ταυτόχρονα προστίθεται μια πληθώρα νέων διασκεδαστικών στοιχείων. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται από νέες κινήσεις και οχήματα έως και νέα levels και φυσικά η Coco, η μικρή αδερφή του ήρωα που είναι διαθέσιμη ως playable character!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επηρεασμένη σε έναν βαθμό από στοιχεία παιχνιδιών όπως τα Metroid ή το Rayman, όπου ο χαρακτήρας παίρνει σιγά-σιγά τις δυνάμεις του, η Naughty Dog προσθέτει αυτό το στοιχείο στην επιτυχημένη συνταγή του Crash Bandicoot 3. Παρά τις όποιες αλλαγές, η οπτική δεν αλλάζει για άλλη μια φορά σε Full 3D, κάτι που όμως δεν επηρέασε στο ελάχιστο την απήχηση του τρίτου μέρους, που κατάφερε να σημειώσει 7 εκατομμύρια πωλήσεις, όπως άλλωστε και οι δύο προηγούμενες εμφανίσεις του Crash.

Αν είσαι αποτυχημένος κακός, ταξίδεψε στο χρόνο
Το σενάριο ξεκινάει ακριβώς μετά την καταστροφή του διαστημικού σταθμού Cortex. Τα θραύσματα πέφτουν στη γη και απελευθερώνουν ένα αρχαίο φυλακισμένο πνεύμα, τον μοχθηρό Aku Aku που είναι μια διαστρεβλωμένη εκδοχή της μάσκας-προστάτη του Crash, Uka Uka.


O Aku Aku, συνασπίζεται με τον Dr.Cortex με ένα καινούργιο σχέδιο και έναν νέο σύμμαχο. Το νέο τσιράκι, Dr.N.Tropy, είναι ένας μετρ των ταξιδιών στο χρόνο. Οι κακοί λοιπόν στρώνονται στη δουλειά για να εντοπίσουν κάθε κρύσταλλο, σε μια παλαιότερη του θέση στο χρόνο και η γη κινδυνεύει να αλλάξει ολοκληρωτικά από τις παρεμβάσεις τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα σχέδια του Cortex φυσικά και δε μπορεί να περάσουν έτσι και ο Crash με την αδερφή του και την μάσκα-προστάτη του, σπεύδει να σώσει και πάλι τον κόσμο. Θα πρέπει να προλάβει τους μοχθηρούς του αντιπάλους, μαζεύοντας πρώτος τους κρυστάλλους και τα διαμάντια σε κάθε χρονική περίοδο πριν φτάσουν σε αυτά οι ακόλουθοι του Cortex.

Η περιπέτεια ξεκινά σε ένα κεντρικό warp room με πέντε δωμάτια, που ξεκλειδώνουν σταδιακά και το καθένα έχει πέντε επίπεδα. Εδώ δε βλέπουμε μεγάλες αλλαγές καθώς ο αριθμός των επιπέδων και η πρόοδος σε αυτά γίνεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με το Crash Bandicoot 2. Στο κεντρικό θάλαμο, περιμένει η αδερφή σας, Coco, δίπλα σε μια μεγάλη οθόνη, όπου εκτελούνται τα save/load. Εκεί υπάρχει μια υποδοχή για έναν ανελκυστήρα προς ένα bonus δωμάτιο που όμως θα ξεκλειδώσετε πολύ αργότερα.

Τι μένει σταθερό και τι αλλάζει
Ο Crash κινείται σε έναν ημι-3D κόσμο υπερπηδώντας εμπόδια και γκρεμούς και στριφογυρνώντας ή πηδώντας πάνω στους ακόλουθους του Cortex για να τους εξολοθρεύσει. Επίσης, τα Power-Ups συνεχίζουν να υπάρχουν κι όσοι τα γνωρίζατε θα τα βρείτε ακόμα εδώ. Ο Crash mαζεύει 100 wamba fruits για να κερδίσει μια ζωή και σπάει κιβώτια. Αλλά αν νομίζατε πως το gameplay είναι μια από τα ίδια είστε γελασμένοι γιατί έχουν έρθει νέες κινήσεις που καλύπτουν σχεδόν όλα τα κουμπιά του DualShock. Ναι, του Dual Shock, γιατί το Crash Bandicoot 3 θα κάνει το χειριστήριο σας να τρέμει για πρώτη φορά στη σειρά.

Λιγότερο hardcore και μυστηριώδες από τα προηγούμενα της σειράς με απείρως πιο προσεγμένο και ώριμο gameplay.

Πέρα από τα γνωστά συρσίματα και slam με την κοιλιά, προστίθενται πολλές νέες κινήσεις, όπως διπλό άλμα, αιώρηση με στριφογύρισμα, sprint (απαραίτητο για τα time trial) μέχρι και ένας εκτοξευτής…wamba fruit. Όμως δε θα πάρετε έτσι απλά όλο αυτό το ρεπερτόριο αλλά θα το ξεκλειδώνετε αργά-αργά κάθε φορά που θα κερδίζετε ένα boss. Το στοιχείο αυτό θα σας κάνει να θέλετε να επισκεφθείτε ξανά τα παλιά levels. Η αντοχή του gameplay κρίνεται ικανοποιητική αφού μπορεί να σας κρατήσει μπόλικο καιρό μέχρι να αποκτήσετε όλα τα διαμάντια και να κερδίσετε όλα τα time challenges. Ο δε συνδυασμός των νέων κινήσεων αυξάνει κατακόρυφα την ποικιλία των προκλήσεων που θα συναντήσετε.

Με αεροπλάνα και…jet ski
Παρόλο που εκ πρώτης όψεως λίγα φαίνονται να αλλάζουν από το προηγούμενο μέρος της σειράς, σχεδόν αμέσως γίνεται αντιληπτός ο τεράστιος πλούτος του gameplay και το βάθος της εικαστικής επιμέλειας. Τα jet ski, οι μηχανές και τα αεροπλάνα απαρτίζουν το ρεπερτόριο των νέων οχημάτων. Θα τα οδηγήσετε σε καλοφτιαγμένες και διασκεδαστικές πίστες όπως οι Hog Ride, Midnight Run, Makin Waves, Bye Bye Blimp. Ειδικά με την Hog Ride που σας περιμένει μια μηχανή “γουρούνα” στην καυτή άσφαλτο ενός επαρχιακού δρόμου της Αμερικής του ’50, η Naughty Dog έκανε πρακτικά πρόβα για το Crash Team Racing, ένα από τα πιο στιβαρά cart games που κυκλοφόρησαν ποτέ.

Το μεγάλο θετικό είναι πως η σειρά ξεφεύγει από τα νησάκια και το σύνηθες μοτίβο τροπικής ζούγκλας και υποβοηθούμενη από το σενάριο επεκτείνεται σε μια τεράστια θεματολογία, από προϊστορικούς βάλτους και αιγυπτιακά μνημεία μέχρι υποβρύχιες πόλεις του μέλλοντος και αερομαχίες πρώτου παγκοσμίου πολέμου.

Τρεις νέες μηχανές γραφικών αναπτύχθηκαν μόνο και μόνο για τα levels με το jet ski και τις αερομαχίες, όπου επιτέλους σπάει το φράγμα του 2.5D (ή “ψευδό-3D” αν προτιμάτε) και έχουμε πραγματικά 3D levels με απίστευτη απόδοση της επιφάνειας του νερού και της κίνησης στο χώρο. Παρόλα αυτά, η Naughty Dog δεν ήθελε να σας αποξενώσει κι έτσι δεν επιχείρησε σε άλλα επίπεδα περαιτέρω εξέλιξη του 3D Platform. Το “κενό” που δημιούργησαν οι απαιτήσεις των fans της Sony βλέποντας το Super Mario 64, ήρθε να συμπληρώσει αργότερα η Insomniac με το Spyro. Η στασιμότητα αυτή στο στυλ, διαφοροποιεί ελάχιστα το τρίτο μέρος από τους προκατόχους του, πράγμα που δεν αποτελεί απαραίτητα κακό αλλά απογοητεύει όσους περίμεναν μια εξέλιξη στο είδος.

Η επιλογή των levels γίνεται από έναν θεματικό θάλαμο (μεσαίωνας, ανατολή, Κίνα, Αίγυπτος, μέλλον) όπου ενεργοποιείται η χρονοπύλη καθώς ο Crash πατά πάνω στο αντίστοιχο κουμπί και ανοίγει ένα από τα πέντε levels κάθε θαλάμου. Όταν συλλέξετε και τους πέντε κρυστάλλους, τότε το κουμπί αλλάζει σε ένα που σας οδηγεί στο boss κάθε θαλάμου. Και δυστυχώς μιας και φτάσαμε στο θέμα αυτό…εδώ επαναλαμβάνεται η πονεμένη ιστορία που μας έχει μαθημένους η Naughty Dog, με γελοιωδώς εύκολα bosses (τα οποία είναι διαθέσιμα και για rematch αν το θελήσετε).

Δυστυχώς σε συνδυασμό με τα εύκολα boss fights έχουμε και την πτώση του βαθμού δυσκολίας. Το Crash Bandicoot 3 είναι μακράν ο πιο εύκολος τίτλος της σειράς και αν εξαιρέσει κάποιος την 100% ολοκλήρωση , δε θα δυσκολευτείτε καθόλου να το τελειώσετε. Σε αυτό το σημείο πλέον η Naughty Dog, υπό την καθοδήγηση της Sony, έκοψε κάθε δεσμό με το παλιό hardcore κομμάτι της που ακολουθούσε την φιλοσοφία των old school Platform. Πλέον σχεδόν μας παίρνει από το χεράκι, χωρίς να κρύβει υπερβολικά τα πράγματα (όπως συνήθιζε) και με έναν τεράστιο αριθμό ζωών που ποτέ δε θα αποτελέσει πρόβλημα. Πέραν των bosses, οι εχθροί δεν παρουσιάζουν καμία πρόκληση, αφού κινούνται σε σταθερές τροχιές, χωρίς κάποια A.I. που θα παρουσίαζε απειλή προς εσάς. Βέβαια έτσι είναι επόμενο πως οι περισσότεροι θα θελήσετε να ολοκληρώσετε το παιχνίδι στο 100%. Αυτό δίνει άλλωστε και τον κανονικό “καλό” τερματισμό, δεδομένης και της μικρής διάρκειας του κανονικού παιχνιδιού που δεν ξεπερνά τις 6 ώρες για έναν σχετικά έμπειρο παίχτη.

Πέρα από τα γνωστά διαμάντια που παίρνετε όταν σπάσετε όλα τα κιβώτια ενός επιπέδου, τώρα έχουμε τα Ankhs (σταυροί), που προστέθηκαν με έξυπνο τρόπο. Κερδίζονται αφού επιστρέψετε σε ένα level μετά τον κανονικό τερματισμό και στην αρχή του επιλέξετε ένα αιωρούμενο ρολόι. Τότε θα αρχίσει ένα time challenge και τα κιβώτια θα μετατραπούν σε κουτιά με 1, 2, 3 που παγώνουν τον χρόνο για το αντίστοιχο διάστημα. Αν περάσετε το level μέσα στο χρονικό όριο τότε μπορείτε να ξεκλειδώσετε έναν έξτρα θάλαμο με 5 κρυφά levels και να φτάσετε στο 100% (αν είστε επίμονοι τότε υπάρχει μέχρι και το…105%!)

Αξίζει να σταθούμε στα ξεκαρδιστικά ονόματα ορισμένων levels όπως το…Tomb Wader!

Ηλιοβασίλεμα στο Toad Village
Τα γραφικά του Crash Bandicoot 3 είναι μια από τις κορυφαίες στιγμές του PlayStation και τα physics του νερού, τα backgrounds και τα textures του Crash παραμένουν ανεπανάληπτα. Το draw distance έχει αυξηθεί και δεν έχουμε πλέον το φαινόμενο της “ομίχλης” χάρις στον ικανό προγραμματισμό των developers. Επιπλέον τα animations (30.000 frames για τον Crash) τρέχουν ομαλά. Πρακτικά είναι σαν να έχετε βυθιστεί σε ένα κινούμενο σχέδιο της Warner Bros που το ελέγχετε μόνοι σας. Ο Crash μπορεί να κινείται σε περιορισμένο 3D χώρο αλλά ο κόσμος στον οποίο ζει είναι ολοζώντανος, χρωματιστός και οι εχθροί του εξίσου καλά σχεδιασμένοι. Πραγματικά μιλάμε για ένα ζωντανό καρτούν. Επιπλέον τρομερή δουλειά έγινε στην απεικόνιση του νερού (σ.σ. είναι ρευστό και διαυγές) στα levels με το jet ski της Coco και στα Αιγυπτιακά.

Η θεματολογία των επιπέδων είναι τεράστια, απλώνοντας όλο το δημιουργικό ταλέντο των καλλιτεχνών της Naughty Dog. Έχουμε έναν μεσαιωνικό κόσμο, με ιππότες, μάγους και βατράχους που σας κυνηγούν για μια ευκαιρία να γίνουν πρίγκιπες. Μια γεύση από Alladin στις αραβικές πίστες που θυμίζουν χίλιες και μια νύχτες, οι πανέμορφες τοιχογραφίες στα Αιγυπτιακά levels και οι αντανακλάσεις πάνω σε γυάλινους ουρανοξύστες στο μέλλον, θα σας μαγέψουν, όπως το ίδιο ισχύει και για τα πειρατικά καράβια και βάθη του ωκεανού. Εντυπωσιακά είναι και τα ηλιοβασιλέματα, ενώ αναλόγως με την δυσκολία αλλάζει και οπτικά το θέμα κάθε πίστας. Για παράδειγμα στην εύκολη πίστα στο Σινικό τείχος ξεκινάτε ημέρα, ενώ στο δυσκολότερο επίπεδο μεσάνυχτα.


Το ρεπερτόριο εχθρών, που περιλαμβάνει δεινοσαύρους, κατσίκια, ρομπότ, καρχαρίες, σκορπιούς, γίγαντες ή εξωγήινους έχει σχεδιαστεί με κάθε λεπτομέρεια, το ίδιο και το περιβάλλον γύρω σας. Υπάρχουν πινακίδες που προειδοποιούν για την εμφάνιση εξωγήινων στην άκρη του δρόμου, τοιχογραφίες με τον Cortex στην Αίγυπτο ή ένα μικρό ψάρι που στριφογυρνά στην προϊστορική εποχή που -αν το προσέξετε καλά- μοιάζει με τον Crash (ένας μακρινός του πρόγονος μήπως;). Αυτά είναι τα μικρά στοιχεία που θα αγαπήσετε και που κάνουν το ταξίδι αυτό στο χρόνο τόσο αγαπητό.

Μεταλλαγμένη μουσική
Στο Crash Bandicoot 3 έχουμε επιστροφή της εταιρείας παραγωγής Mutato Muzika με τις γνωστές τροπικές μελωδίες και τα εξωτικά όργανα. Με την διευρυμένη θεματολογία έχουμε και νέα στυλ όπως ανατολίτικους ρυθμούς ή μεσαιωνικές μελωδίες που είναι αξιομνημόνευτες και δένουν άψογα με το παιχνίδι. Το voice acting που έγινε στο σπικάζ των ηρώων είναι επαγγελματικό, με επίπεδο ανάλογο ενός καρτούν. Ο κόσμος αποδίδεται ζωντανά από τους ambient ήχους. Ηφαίστεια που σκάνε, λάσπη που γουργουρίζει, χαλιά που πετάνε και μηχανές στο ρελαντί αποδίδονται πιστευτά και ικανοποιητικά. Τέλος, στο κεντρικό μενού έχουμε μια παραλλαγή του γνωστού theme της σειράς και η μουσική -χωρίς να είναι τόσο έντονο χαρακτηριστικό όπως στο πρώτο Crash- πάντα θα το συνοδεύει άψογα και θα δομεί τη διάθεση κάθε επιπέδου.

Το τέλος του χρονοταξιδιού με τον Crash
Τα Crash Bandicoot είναι μια ιστορικότατη και άκρως αξιόλογη σειρά. Το τρίτο μέρος αποτελεί το απόγειό της σειράς (αλλά και του είδους των Platform) και συγκαταλέγεται δικαιολογημένα στα περισσότερα Top 10 των games που έβγαλε το PlayStation. Δε νοείται άνθρωπος μεγαλωμένος στα 90’s που να μην έχει επαφή με αυτό ή γενικά λάτρης των Platform που να μη το τιμήσει. Με εξαίρεση το spin-off Crash Team Racing, αποτελεί τον τελευταίο τίτλο της Naughty Dog στο PSX, πριν σαλπάρει για άλλα λιμάνια και αφήσει τον Crash στην διαχείριση της Universal Studios.

Σήμερα, το Crash Bandicoot 3 είναι διαθέσιμο στο PSN με μόλις 5 ευρώ για όσους το έχασαν στις μέρες του. Όσοι δεν το έχασαν και έχουν το CD μπορούν να το παίξουν στο PS3 που τουλάχιστον με το PSX είναι backwards compatible. Η online αγορά πάντως, είναι χρήματα που δεν θα πάνε χαμένα. Το παιχνίδι υπόσχεται ότι θα ικανοποιήσει τόσο τους νοσταλγικούς gamers, όσο και όσους θα έρθουν σε επαφή μαζί του για πρώτη φορά.

Θετικά:
– Εντυπωσιακά καρτουνίστικα γραφικά
– Πλήθος νέων κινήσεων
– Αυξημένη αντοχή με τα time challenges
– Διασκεδαστικά καινούργια levels και οχήματα

Αρνητικά:
– Υπερβολικά εύκολα bosses
– Μικρή καινοτομία στο είδος

Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 8.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 8.8

Μπορεί να μην αλλάζει πολύ τη συνταγή του δεύτερου μέρους, αλλά σπάνια θα βρείτε τόση διασκέδαση μαζεμένη σε ένα παιχνίδι. All-time classic του PS1.

Σπύρος Μπλιάγκος

Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης