Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος, Φίλιππος Καραμέτος
Παράνομα γραφεία, ανεπαρκείς έλεγχοι των φορτίων που μεταφέρουν ιδιωτικά αεροσκάφη και καθεστώς ιδιότυπης ασυλίας στοιχειοθετούν τα όσα παράδοξα συμβαίνουν στον αερολιμένα της Μυκόνου, την οποία επισκέπτονται κάθε χρόνο χιλιάδες τουρίστες.
Οι αρμόδιες Αρχές «κάνουν τα στραβά μάτια» σε γνωστό επιχειρηματία, ο οποίος εμφανίζεται να κατέχει γραφείο επίγειας εξυπηρέτησης στο αεροδρόμιο του νησιού τουλάχιστον πέντε χρόνια, χωρίς να έχει καν άδεια!
Μάλιστα, φέρεται να «κρύβει» το συγκεκριμένο γραφείο πίσω από άλλη εταιρεία που εκπροσωπεί ο ίδιος και η οποία έχει παρόμοια δραστηριότητα.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, οι επικεφαλής του αεροδρομίου γνωρίζουν για τη δραστηριότητά του, ωστόσο δεν έχουν κάνει καμία κίνηση προκειμένου να τον απομακρύνουν.
Παρόλο που οι καταγγελίες είναι πολλές, οι ελεγκτικές Αρχές τηρούν μέχρι στιγμής σιγήν ιχθύος.
Η αναφορά
Το κουβάρι της υπόθεσης άρχισε να ξετυλίγεται έπειτα από αναφορά-καταγγελία που έφθασε στο γραφείο του εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Σύρου στις 18 Μαΐου 2013.
Σε αυτήν αναφερόταν ότι ο επιχειρηματίας διατηρεί γραφείο επίγειας εξυπηρέτησης στον αερολιμέναΜυκόνου τουλάχιστον την τελευταία πενταετία, από τη λειτουργία του οποίου κερδίζει διόλου ευκαταφρόνητα ποσά.
Πρόκειται για γραφείο το οποίο συνεργάζεται με αεροπορικές εταιρείες εκτελώντας υπηρεσίες εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών (δηλαδή κανονίζει το πότε μπορεί να προσγειωθεί ένα αεροπλάνο, πότε θα πρέπει να αναχωρήσει, τα χρήματα που πρέπει να δώσει στο τελωνείο, στην εφορία κ.ά.).
Όπως αναφέρεται στην αναφορά, «Ο επιχειρηματίας ασκεί επιχείρηση επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, καρπούμενος το 80% περίπου των ιδιωτικών πτήσεων». Δηλαδή, το γραφείο του εξυπηρετεί τις περισσότερες πτήσεις την ώρα που δεν διαθέτει την απαιτούμενη άδεια.
Όπως εξηγούν στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας μιλώντας στο zougla.gr, η δραστηριότητά του είναι παράνομη, καθώς δεν διαθέτει τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
«Δεν έχει άδεια, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχει το δικαίωμα να μπαίνει στον χώρο όπου προσγειώνονται και απογειώνονται τα αεροσκάφη ή να διαθέτει γραφείο επίγειας εξυπηρέτησης» επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Η ταύτιση των εταιρειών
Από τα στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας, προκύπτει ότι ο επιχειρηματίας, προκειμένου να αποφεύγει τις «κακοτοπιές» του νόμου, «κρύβει» τις δραστηριότητές του πίσω από άλλη, μεγάλη, εταιρεία – την οποία εκπροσωπεί – που δραστηριοποιείται σε όλα σχεδόν τα αεροδρόμια της χώρας.
Δηλαδή, με «κάλυμμα» την εταιρεία όπου εργάζεται (η οποία δεν έχει αποσαφηνιστεί αν γνωρίζει για τις δραστηριότητές του), εξυπηρετεί τα συμφέροντα του γραφείου που παρανόμως διατηρεί στο ισόγειο του αεροδρομίου.
Αυτό, άλλωστε, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι τα τηλέφωνα του γραφείου του είναι ακριβώς τα ίδια με αυτά της εταιρείας στην οποία εργάζεται. Όταν κάποιος καλέσει τον αριθμό, η υπάλληλος -με σπαστά Ελληνικά- τον ενημερώνει ότι έχει καλέσει στο γραφείο του επιχειρηματία και όχι στην εταιρεία που αυτός εκπροσωπεί.
(Τα τηλέφωνα των δύο εταιρειών είναι τα ίδια. Το μόνο κοινό που έχουν τα δύο γραφεία είναι ο… επιχειρηματίας)
Γνωρίζουν, αλλά σιωπούν…
Πληθώρα ερωτημάτων εγείρεται από το γεγονός ότι οι αρμόδιοι υπάλληλοι του αεροδρομίου, οι οποίοι κανονικά θα έπρεπε να ελέγχουν τη νομιμότητα των επιχειρήσεων εντός του αερολιμένα, αντί να κλείσουν το γραφείο του επιχειρηματία, το αναγνωρίζουν ως νόμιμο.
Έγγραφο-ντοκουμέντο, το οποίο δημοσιεύει το zougla.gr, αποκαλύπτει ότι οι επικεφαλής του αεροδρομίου αναγνωρίζουν την επιχείρηση ως νόμιμη, αναγράφοντάς την μάλιστα και σε πίνακες διανομής.
Το έγγραφο το υπογράφει ο αερολιμενάρχης, ο οποίος, όταν ρωτήθηκε από την ηλεκτρονική μας εφημερίδα σχετικά με την υπόθεση, απέφυγε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο.
Δείτε το έγγραφο
Διαφορετική γνώμη, ωστόσο, φαίνεται ότι έχουν τα στελέχη της Πολιτικής Αεροπορίας, καθώς σε έγγραφο στο οποίο αναγράφουν τους εγκεκριμένους φορείς του αεροδρομίου δεν αναφέρουν την εταιρεία του επιχειρηματία, αφού είναι παράνομη.
Δείτε το έγγραφο
Ενδεικτικό είναι, άλλωστε, το γεγονός ότι στις 17 Μαΐου 2013, έπειτα από μία ΕΔΕ που έγινε στο αεροδρόμιο για άλλο λόγο, ο επιχειρηματίας «κατέβασε» την ταμπέλα του γραφείου του, συνεχίζοντας βέβαια να εργάζεται κανονικά.
(Κατέβασε την ταμπέλα, αλλά συνεχίζει να λειτουργεί…)
(Αποθήκη εγκαταλελειμμένων αεροσκαφών το Α/Δ της Μυκόνου)
(Πολυτελές όχημα εξέρχεται από την πίστα των vip του αεροδρομίου χωρίς έλεγχο μετά την άφιξη ιδιωτικής πτήσης)
(Επιβάτες ιδιωτικού αεροσκάφους οδηγούνται στην έξοδο με τις αποσκευές τους χωρίς να γίνει ο τυπικός έλεγχος, παρόλο που το αεροσκάφος προέρχεται από το εξωτερικό)