Η Tuokio είναι μία Φιλανδική εταιρεία παραγωγής video games, η οποία από το 2010 που ιδρύθηκε έχει δημιουργήσει διάφορα hits του app store όπως τα King of Opera, Raiding Company, Blonde vs Brunette Racing κ.α. Το gameplay αυτών των παιχνιδιών είναι τελείως απλό και αν τα δοκιμάσετε γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι η εταιρεία πιστεύει ακράδαντα πως ένας πρωτότυπος και καλοφτιαγμένος μηχανισμός παιξίματος -με κάποιες παραλλαγές-, είναι αρκετός για να “χτίσει” πάνω του ολόκληρους κόσμους.

Η ιδέα του casual gameplay δεν είναι βέβαια κάτι νέο. Αντιθέτως, τα τελευταία χρόνια έχει κατακλύσει το mobile gaming όπως αποδεικνύεται από τον καταιγισμό απλοϊκών τίτλων οι οποίοι πουλάνε λες και είναι το τελευταίο σινγκλάκι του Justin Bieber. Όμως (όπως συμβαίνει και στη μουσική), οι όποιες πωλήσεις δεν σημαίνουν τίποτα από πλευράς gaming απόλαυσης, ενώ τα αποτελέσματα έχουν συχνά αποδειχτεί δίκοπο μαχαίρι για όσους ασχολούνται χρόνια με το gaming. Έχοντας αυτά τα δεδομένα στο μυαλό μας ας επιστρέψουμε στην Τuokio και το Smash the Office, το νέο της δημιούργημα το οποίο θα αναλύσουμε εδώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μία δύσκολη μέρα στο γραφείο
H κεντρική ιδέα του Smash the office είναι εξαιρετικά απλή. Εστιάζει στην εμπειρία του κεντρικού ήρωα Steve Snaps, ο οποίος εργάζεται στην εταιρεία Slavetech. Το επίθετο του ήρωα περιέχει ένα ενδιαφέρον λογοπαίγνιο που σας προϊδεάζει για την συνέχεια, αφού «Snaps» σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει «σαλτάρισε». Έτσι, κατά τη διάρκεια μίας κουραστικής μέρας στο γραφείο, κάτι πάει στραβά, τα νεύρα του ήρωα γίνονται τσατάλια, η λογική του καταρρέει και η επιθυμία του να ξεσπάσει κυριαρχεί με αποτέλεσμα να αρπάξει ότι βρει μπροστά του και να τα κάνει όλα λαμπόγυαλο! Πάει, ο Steve τρελάθηκε!

Κάπου εκεί μπαίνετε και εσείς στο παιχνίδι. Οι προγραμματιστές «παίζουν» με μία κατάσταση γνώριμη σε όσους εργάζονται σε κάποιο γραφείο υπό συνθήκες έντονου στρες. Όσοι βρεθήκατε να κοιτάτε αποχαυνωμένοι μία «μπλε οθόνη» που εμφανίστηκε κατά την διάρκεια της πιο σημαντικής παρουσίασης της καριέρας σας, όσοι “φρικάρατε” γιατί χάσετε το κείμενό σας στο Word ή επειδή ο εκτυπωτής του γραφείου την κρίσιμη στιγμή αρνείται να συνεργαστεί, γενικά όσοι αισθανθήκατε έντονα την ανάγκη να ξεσπάσετε λόγω της υπερβολικής πίεσης, εδώ θα βρείτε την ευκαιρία να κάνετε την επιθυμία σας πραγματικότητα. Στόχος σας; Να κινείστε από γραφείο σε γραφείο και να μην αφήσετε τίποτα όρθιο στο πέρασμα σας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως σε κάθε casual game, έτσι και εδώ, θα αντιληφθείτε αμέσως τον τρόπο παιξίματος. Στην προκειμένη περίπτωση κινείτε τον χαρακτήρα σας με το virtual joystick το οποίο βρίσκεται στην κάτω αριστερή μεριά της οθόνης ενώ “βαράτε” με το κουμπί που εμφανίζεται στο κάτω δεξί μέρος της. Παράλληλα, βλέπετε το τι συμβαίνει…αφ’ υψηλού, αφού η οπτική είναι top down με σταθερή κάμερα και ο κόσμος χτισμένος με την λεγόμενη 2.5D τεχνοτροπία. Σε γενικές γραμμές το Smash the Office θυμίζει τις λήψεις του GTA: Chinatown Wars, κάτι το οποίο ισχύει και για τον χειρισμό, αφού όσοι έχετε παίξει το δημιούργημα της Rockstar, θα τον βρείτε πολύ οικείο.

Σπάστα όλα
Το gameplay ξεκινά με εσάς να κρατάτε ένα μπαστούνι του γκολφ μέσα σε ενα γραφείο. Εκεί υπάρχουν όλα αυτά που βλέπετε γύρω σας αν βρεθείτε σε ένα τέτοιο χώρο, όπως εκτυπωτές, καρέκλες, τραπέζια, υπολογιστές, οθόνες, ντουλάπια, χωρίσματα, ψύκτες, πυροσβεστήρες, διάφορα έπιπλα κλπ. Οφείλουμε να δώσουμε τα εύσημα στους προγραμματιστές σε αυτό τον τομέα καθώς τα γραφεία τα οποία έχουν ετοιμάσει για να καταστρέψετε είναι καλοσχεδιασμένα και γεμάτα λεπτομέρειες που φέρνουν άμεσα στο μυαλό σας χώρους που γνωρίζετε και συναντάτε σε μεγάλες εταιρείες. Μετά το απαραίτητο -σύντομο tutorial- το «ξέσπασμα» ξεκινάει.

Η διαδικασία είναι η εξής απλή: στην αρχή του level έχετε ένα λεπτό περιθώριο για να σπάσετε όσα περισσότερα αντικείμενα μπορείτε. Κάποια καταστρέφονται άμεσα, ενώ μερικά θέλουν αρκετά χτυπήματα για να θρυμματιστούν. Μόλις «καθαρίσετε» ένα γραφείο (ή αν δείτε ότι ο δίπλα χώρος έχει περισσότερα αντικείμενα ή κάποιο bonus item) μπορείτε να σπάσετε την πόρτα και να προχωρήσετε στο επόμενο. Μόλις το ένα λεπτό τελειώσει, υπολογίζεται το κόστος της ζημιάς που προλάβατε να κάνετε και σας δίνονται οι αντίστοιχοι πόντοι. Επίσης γίνεται σύγκριση με το high score σας και στη συνέχεια ξεκινάτε από την αρχή.

Κάποια από τα αντικείμενα σας δίνουν περισσότερους πόντους από τα υπόλοιπα (πχ ψύκτες νερού ή οθόνες). Έτσι, θα κατευθυνθείτε άμεσα προς αυτά για να ανεβάσετε το score, κάτι που γίνεται και στην περίπτωση που εκτελέσετε τα απαραίτητα combos. Με τα combos καταστρέφετε συνδυασμούς αντικειμένων οι οποίοι περιγράφονται στο tutorial. Αν πετύχετε τα combos, τότε αυξάνεται η δύναμη του ήρωα με αποτέλεσμα να φτάνει σύντομα σε επίπεδα berzerk οπότε περιστρέφεται σαν σίφουνας και διαλύει τα πάντα με καταιγιστικούς ρυθμούς!

Οι developers έχουν προσθέσει κάποια power-ups (όπως πάγωμα χρόνου, score multipliers) αλλά και bonus items για να ανεβάσουν το ενδιαφέρον και την απόλαυση. Για παράδειγμα, υπάρχουν κάποια νομίσματα και διαμάντια που αντιστοιχούν σε πόντους, μία ντισκομπάλα η οποία σας βοηθάει να κάνετε ένα τρελό πάρτι καταστροφής, ή το lightsaber (το γνωστό όπλο των Jedi) το οποίο αντικαθιστά για λίγο το μπαστούνι που κρατάτε. Πάντως, η διάρκεια όλων αυτών είναι ελάχιστη (10 δευτερόλεπτα το πολύ).

Τα νομίσματα που συγκεντρώνετε θα σας φανούν χρήσιμα στο τέλος κάθε level. Εκεί θα έχετε την ευκαιρία να αγοράσετε κάποιο «buzz drink» το οποίο αυξάνει την δύναμη σας, την ταχύτητα σας ή την πιθανότητα να βρίσκετε περισσότερα bonus items. Αυτά πάντως δεν είναι μόνιμα αλλά ισχύουν για μία μόνο προσπάθεια. Έτσι η ευκαιρία για μία υποτυπώδη έστω εξέλιξη των χαρακτηριστικών του ήρωα, μένει ανεκμετάλλευτη. Και αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα του Smash the Office. Σύντομα θα καταλάβετε ότι σας σερβίρεται ένα γευστικότατο ορεκτικό αλλά πως το κυρίως πιάτο δεν έρχεται ποτέ.

Ωραίο το να τα κάνεις όλα λίμπα, αλλά μήπως θα ήταν καλύτερα να υπήρχε και ένα πραγματικό παιχνίδι κάπου;

Τελικά, θα σας την…σπάσει
Να εξηγηθούμε. Η κεντρική ιδέα είναι πολύ καλή και ειδικά όταν ο ήρωάς σας τα κάνει…ρημαδιό θα διασκεδάσετε τόσο που πιθανών να σας έρθει στο μυαλό το εξαιρετικό Katamari Damacy, υπό την άποψη της καταστροφικής μανίας και της σχετικής εκτόνωσης. Μόλις όμως τελειώσει ο χρόνος και ξεκινήσετε από την αρχή, θα διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχει κάτι άλλο για να σας κρατήσει το ενδιαφέρον. Θα βρεθείτε σε παρόμοια γραφεία, θα πάρετε τα ίδια bonus, δεν θα δείτε καμία εξέλιξη στην ιστορία και όταν τελειώσει το ένα λεπτό θα σας μείνει η σύγκριση με το high score και…φτου κι απ’ την αρχή. Όπως υποψιάζεστε, όλα αυτά δεν καταφέρνουν να σας κρατήσουν το ενδιαφέρον για πάνω από μισή ώρα παιξίματος.

Δυστυχώς, υπήρξαν πολλά στοιχεία που μας έλειψαν. Δεν βρήκαμε για παράδειγμα μικροαποστολές παρόμοιες με αυτές που μας έχουν συνηθίσει σε άλλα iOS games, (όπως για παράδειγμα στο Jetpack Joyride) και οι οποίες υποστηρίζουν το gameplay σε ένα παράλληλο επίπεδο δίνοντας σας κάτι νέο να κάνετε σε κάθε σας προσπάθεια. Ακόμη, τα γραφεία μέσα στα οποία εξελίσσεται η δράση είναι τελείως άψυχα. Κάποιο boss στα πρότυπα ενός αντιπαθητικού αφεντικού ή άλλων χαρακτήρων που συναντάμε σε τέτοιους χώρους εργασίας θα ήταν καλοδεχούμενο και θα έδινε την ευκαιρία στο να δημιουργηθεί μια γουστόζικη παρωδία. Οκ, δεν περιμένουμε ένα casual game να επεκταθεί τόσο πολύ, αλλά η ποικιλία θα βοηθούσε τη διάρκειά του.


Όπως είναι τώρα τα πράγματα, η αντοχή εξαρτάται καθαρά από το κυνήγι των achievements. Υπάρχουν 13 από αυτά (τα οποία είναι αποκλειστικά του τύπου «συγκεντρώστε κάποιο αριθμό πόντων») και μας πήρε περίπου μία ώρα για να συλλέξουμε τα μισά από αυτά. Αν θελήσετε να τα συγκεντρώσετε όλα, τότε θα χρειαστείτε τριπλάσιο χρόνο, προκειμένου να εξαργυρώσετε πολλά coins για να αγοράσετεbonus items. Η in-game αγορά 50.000 νομισμάτων (που αντιστοιχούν σε πολλά buzz drinks) έναντι 26,99€ (!) θα έρθει «κουτί» σε όσους έχουν αυτό το στόχο, αλλά για όλους τους υπόλοιπους αυτή η επιλογή είναι…τουλάχιστον αστεία και χρειάζεται προσοχή ώστε να μην εκτελεστεί από λάθος. Τέλος, δεν υπάρχει κανενός είδους multiplayer πέρα από την σύγκριση επιδόσεων με φίλους μέσω του Game Center.

Τεχνικός τομέας
Μπορεί τα γραφικά του Smash the Office να μην είναι ότι πιο όμορφο ή εντυπωσιακό έχετε δει αλλά τηρουμένων των αναλογιών τα αντικείμενα είναι σωστά σχεδιασμένα και απολύτως λειτουργικά ενώ μόλις σπάσετε κάτι αυτό γίνεται πραγματικά χίλια κομμάτια τα οποία σκορπίζονται παντού. Επίσης, το καλό animation του ήρωα κάνει τα χτυπήματά του προς τα αντικείμενα άκρως ρεαλιστικά και την κάθε πρόσκρουση να έχει το απαραίτητο «ειδικό βάρος». Στα ηχητικά εφέ, απ’ τη μία πλευρά οι ήχοι των αντικειμένων που καταστρέφονται και διάφορα εφέ τα οποία θυμίζουν «μπλιμπλίκια» των 80s και από την άλλη η γρήγορη ροκ μουσική, δημιουργούν μία μελωδική…κακοφωνία που ταιριάζει με όσα συμβαίνουν. Όλα αυτά, καταφέρνουν να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση ότι ο «τυπάκος» υπάρχει πράγματι μέσα στην οθόνη του smartphone σας και ξεσπάει.

Πρέπει να αναφέρουμε πάντως ότι εντοπίσαμε μία μείωση στο frame rate που εμφανίζεται όταν καταστρέφετε κάποιο πυροσβεστήρα, ο οποίος εκρήγνυται και διαλύει οτιδήποτε υπάρχει σε μεγάλη ακτίνα γύρω του. Αυτό το φαινόμενο προκύπτει μόνο τότε και -κατά τα άλλα- συνηθίζεται και δεν ενοχλεί ιδιαίτερα.

Επίλογος
Υπό άλλες συνθήκες, το Smash the Office θα μπορούσε -λόγω πρωτοτυπίας- να εξελιχθεί σε κάτι πολύ καλύτερο. Δεν ξέρουμε αν oι προγραμματιστές αντιμετώπισαν έλλειψη πόρων ή συνειδητά αποφάσισαν να εστιάσουν μόνο στην κεντρική ιδέα, να εκδώσουν το παιχνίδι και να προχωρήσουν στο επόμενο. Κανονικά δε θα μας απασχολούσε, αλλά στην προκειμένη περίπτωση στενοχωριόμαστε να βλέπουμε ένα δημιούργημα με πολύ ενδιαφέρον και ευχάριστο gameplay να πυροβολεί ουσιαστικά τα πόδια του επειδή είναι τελείως…ρηχό. Η τιμή του στο App Store, είναι μόλις 0,89€ αλλά πραγματικά θα προτιμούσαμε η Tuokio να ζητούσε ένα μεγαλύτερο αντίτιμο και να μας έδινε ένα πιο «γεμάτο» παιχνίδι παρά κάτι φθηνό το οποίο θα χάσει σχεδόν όλο του το ενδιαφέρον μετά το πρώτο παίξιμο.

Θετικά:
– Πρωτότυπη ιδέα
– Καλό animation με σωστή αίσθηση χτυπημάτων και σπασιμάτων
– Ρεαλιστική αναπαράσταση των γραφείων

Αρνητικά:
– Τελείως απλοϊκό
– Η καλή κεντρική ιδέα δεν αναπτύσεται όσο θα μπορούσε
– Τελείως επαναλαμβανόμενο

Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 5 
Gameplay: 6
Αντοχή: 3
Γενικά: 4

Η μεγαλύτερη «χαμένη ευκαιρία» που έχουμε συναντήσει ποτέ.

Κώστας Προμπονάς

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης