Με το βλέμμα στις εκλογές και την ελπίδα ότι θα προκύψει πολιτική και οικονομική σταθερότητα βρίσκεται ο κλάδος της ελληνικής κρουαζιέρας, ευελπιστώντας ότι η ομαλοποίηση της κατάστασης στη χώρα θα έχει ως αποτέλεσμα ένα καλό 2016.
Οι επαΐοντες του κλάδου χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε αυτούς που βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο και σε αυτούς που το βλέπουν μισοάδειο. Η καλοκαιρινή περίοδος ολοκληρώνεται και τα πρώτα συμπεράσματα από τους φορείς φέρουν συγκρατημένη αισιοδοξία. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), η οποία έσπευσε να κοινοποιήσει τις θέσεις αλλά και τις εκτιμήσεις της τόσο για την τρέχουσα περίοδο όσο και για το 2016.
«Παρά την πολιτική αστάθεια, την οικονομική κρίση με τις προεκτάσεις της στα capital controls, καταστάσεις που δυσχεραίνουν την ομαλή διαχείριση του τουριστικού προϊόντος, ο τουρισμός από τον κλάδο της κρουαζιέρας δεν υπέστη σοβαρές απώλειες, ούτε χάθηκε σημαντικό έδαφος από τις αρχικές προβλέψεις», επισημαίνεται σε κείμενο της ένωσης, το προεδρείο της οποίας προχωράει και σε πολιτική ανάλυση: «Τα πρόσφατα πολιτικά γεγονότα και οι επικείμενες νέες εκλογές ελπίζουμε να οδηγήσουν σύντομα σε σταθερότητα της κατάστασης για να μην επηρεαστεί περισσότερο το κλίμα για τον τουρισμό εν γένει, μια που διανύουμε το δεύτερο σκέλος της τουριστικής περιόδου και οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί καταρτίζουν τα σχέδια και τα προγράμματά τους και γίνεται το pre-booking για το 2016». Και προσθέτουν: «Οι εκτιμήσεις είναι πως, εάν δεν επιδεινωθεί η κατάσταση, την επόμενη θερινή περίοδο θα βρισκόμαστε στην αρχή σταθερότητας με διατήρηση της κίνησης του 2015 και για το 2016 και με τάση ανάπτυξης, τα αποτελέσματα της οποίας θα φανούν καλύτερα στη συνέχεια».
Την καθησυχαστική διαβεβαίωση ότι η Ελλάδα και τα ελληνικά νησιά παραμένουν κορυφαίος προορισμός για τις εταιρείες κρουαζιέρας έχει δώσει ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας – CLIA: «Θα θέλαμε να επιβεβαιώσουμε ότι η Ελλάδα και τα ελληνικά νησιά παραμένουν κορυφαίος προορισμός στις προτιμήσεις και τις επιλογές του κλάδου της κρουαζιέρας. Καμία εταιρεία κρουαζιέρας δεν έχει εκφράσει την πρόθεσή της ή έχει προβεί σε ακύρωση προγραμματισμένων δρομολογίων κρουαζιέρας για τη φετινή ή την επόμενη χρονιά».
Ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης
Οι απαισιόδοξοι
Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν στελέχη του κλάδου που επισημαίνουν ότι το πιο αποκαρδιωτικό γεγονός είναι ότι ενώ ο παγκόσμιος τουρισμός κρουαζιέρας αυξάνεται ετησίως σε ποσοστά 5%-7%, ενώ δημιουργούνται συνεχώς νέοι προορισμοί, στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου υπάρχει μείωση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, αλλά και του αριθμού επιβατών, παρά το γεγονός ότι προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια 3ης γενιάς, δυναμικότητας άνω των 4.000 επιβατών το καθένα.
Βάσει των στατιστικών καταγράφεται φθίνουσα πορεία από το έτος 2013 μέχρι σήμερα. Πιο συγκεκριμένα, το 2014 υπήρξε μείωση κατά 12,88% σε επιβάτες και 10,77% σε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε σύγκριση με το έτος 2013. Κατά το 2014 σε όλα τα λιμάνια της χώρας διακινήθηκαν 4.932.373 επιβάτες έναντι 5.661.889 το 2013.
Αλλαγή πλεύσης
Από το 2014 έχουν εμφανιστεί νέοι προορισμοί σε Ασία και Αυστραλία, στους οποίους οι διαχειρίστριες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν κατευθύνει αριθμό κρουαζιερόπλοιων τα οποία παραδοσιακά δραστηριοποιούνταν στη Μεσόγειο.
Στο θέμα αυτό αποδεικνύεται προφητικός ο κ. Μιχάλης Λάμπρος, γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Inc., ο οποίος διαθέτει πείρα 50 ετών στον κλάδο και σε ανύποπτο χρόνο είχε δηλώσει στο «business stories»: «Παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις των λεγομένων υπευθύνων παραγόντων της κρουαζιέρας, για το έτος 2015 θα έχουμε ακόμα λιγότερες αφίξεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα στον Πειραιά και στα ελληνικά νησιά, τα οποία είναι ο καλύτερος προορισμός κρουαζιέρας σε παγκόσμια κλίμακα».
Σύμφωνα με τον κ. Λάμπρο, η κύρια αιτία για την κάμψη που παρουσιάζει ο κλάδος είναι «η συνεχιζόμενη αστάθεια στις γειτονικές χώρες της Βόρειας Αφρικής καθώς απογοήτευσε τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων, οι οποίες λόγω της εμπόλεμης κατάστασης ήταν υποχρεωμένες κάθε χρόνο να αλλάζουν τα δρομολόγια την τελευταία στιγμή, κάτι που στοίχιζε σε αποζημιώσεις επιβατών αλλά και σε γενικότερη δυσφήμηση των εταιρειών προς τους πελάτες τους. Ετσι, σε κάποια φάση αποφάσισαν να μεταφέρουν τις κύριες δραστηριότητές τους σε νέες περιοχές και προορισμούς όπως η Ασία κυρίως, η Κίνα και η Αυστραλία».
Full year operation
Οι Ελληνες επιχειρηματίες του κλάδου της κρουαζιέρας μέσω της ΕΕΚΦΝ εστιάζουν στις πολιτικές που πρέπει να ακολουθηθούν: «Επιθυμία των φορέων είναι οι πολιτικές που ασκούνται να έχουν στόχο, μεταξύ των άλλων, τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου για την κρουαζιέρα, ει δυνατόν όλο τον χρόνο, full year operation».
Σύμφωνα με την ΕΕΚΦΝ, τα μέτρα που κρίνονται αναγκαία προκειμένου να αναπτυχθεί ο τόσο σημαντικός για την εθνική οικονομία κλάδος της κρουαζιέρας αφορούν κυρίως:
■ Την επαρκή και κατάλληλη λιμενική πολιτική που θα εξασφαλίζει όρους ανταγωνισμού μεταξύ λιμένων γειτονικών χωρών.
■ Τη μείωση της γραφειοκρατίας και τις απλοποιημένες διαδικασίες στους ελέγχους των πλοίων, καθώς και των ταξιδιωτικών εγγράφων των επιβατών στους λιμένες.
■ Την αναθεώρηση του καθεστώτος έκδοσης Visa για τους «non Schengen» επισκέπτες.
■ Την κατάλληλη διαφήμιση του προϊόντος της κρουαζιέρας και την προβολή των προορισμών που μπορεί να ενδιαφέρουν τον επισκέπτη στην ευρύτερη περιοχή των λιμένων προσεγγίσεων.
■ Τη μελέτη και τους σχεδιασμούς από την κεντρική διοίκηση σχετικά με την ανάπτυξη του home porting σε λιμένες της Ελλάδας. Η κατηγορία του home porting είναι εκείνη που προσφέρει πολλαπλάσια έσοδα στον τόπο, με τα ανάλογα οφέλη τόσο για την τοπική κοινωνία της ευρύτερης περιοχής των λιμένων προσέγγισης των κρουαζιερόπλοιων όσο και γενικότερα για την εθνική οικονομία λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας παραμονής του επισκέπτη στον τόπο.
Οι στατιστικές δείχνουν ότι ποσοστό 20%-25 % των επιβατών αυτών επαναλαμβάνει τις επισκέψεις στην Ελλάδα, σε διάφορους προορισμούς για τις διακοπές τους και συνήθως με περισσότερα άτομα σε resorts.
Newmoney.gr