Πληροφορίες
Τίτλος: Yakuza 0
Διαθέσιμο σε: PlayStation 4
Δοκιμάστηκε σε: PlayStation 4
Εταιρεία Ανάπτυξης: SEGA
Εκδότρια Εταιρεία: SEGA
Είδος: Action Adventure
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 24 Ιανουαρίου 2017
Εισαγωγή
Πριν από μερικά χρόνια, η σειρά Yakuza αγωνίστηκε σκληρά για να παραμείνει στις ευρωπαϊκές αγορές. Αρκετά από τα μη βασικά κεφάλαια της σειράς δε βγήκαν ποτέ έξω από τα ιαπωνικά σύνορα και αυτό δυστυχώς λόγω χαμηλής ζήτησης του κοινού και υψηλού κόστους μετάφρασης.
Δείτε περισσότερα παιχνίδια για PlayStation 4 ΕΔΩ.
Ευτυχώς, για τους λάτρεις της σειράς, η SEGA υποσχέθηκε ένα μεγάλο κύμα κυκλοφοριών της σειράς Yakuza, με το πρώτο από αυτά να είναι το Yakuza 0, prequel της σειράς που έχει ως στόχο τη γνωριμία του βασικού πρωταγωνιστή, αλλά και το χτίσιμο των θεμελίων της σειράς. Το Yakuza 0 κυκλοφόρησε σε PlayStation 3 και PlayStation 4 το 2015 στην Ιαπωνία και 2 χρόνια μετά βρήκε το δρόμο του προς το δυτικό κοινό για τους κατόχους PlayStation 4.
Σενάριο
Στο Yakuza 0 αναλαμβάνουμε το ρόλο του γνωστού πλέον στους παλιούς της σειράς, Kazuma Kiryu και αυτή τη φορά βλέπουμε τα πρώτα του βήματα ως μέλος της ιαπωνικής μαφίας, Yakuza. Ρόλος του είναι η διεκπεραίωση απλών υποχρεώσεων, όπως η συγκομιδή χρημάτων προστασίας από διάφορα καταστήματα, η προστασία σε μεγάλα club και φυσικά η συμμετοχή σε διάφορες εκδηλώσεις που οργανώνει η οικογένεια, στην οποία ανήκει.
Σε μια από τις καθιερωμένες υποχρεώσεις του, βρίσκεται κατηγορούμενος για τον φόνο ενός πολίτη, μια κίνηση που δημιουργεί προβλήματα στους ανωτέρους του, αφού η δολοφονία αυτή τους αποτρέπει από την απόκτηση ενός κομματιού γης που μπορεί να τους δώσει μεγάλη κυριαρχία στο Kamurocho. O Kiryu, πιστός στον μέντορα του, Kazama, παίρνει τη μεγάλη απόφαση της αποχώρησης από την Dojima Clan και τη Yakuza θέλοντας να βρει τον ένοχο και να καθαρίσει το όνομά του.
Πέρα όμως από τον έλεγχο και την ιστορία του Kiryu στο Yakuza 0, αναλαμβάνουμε και το ρόλο του Kazuma Goro Majima. Η περίοδος που εξελίσσεται το Yakuza 0 είναι μια κακή στιγμή για την καριέρα του Majima. Μια απόφαση άρνησης εκτέλεσης εντολών τον βρίσκει εκτός Yakuza και υποχρεωμένο να εκτελεί όλες τις διαταγές που του δίνουν τα προηγούμενα αφεντικά του με μοναδικό σκοπό να γίνει και πάλι μέλος της Yakuza, μιας ζωής που απεγνωσμένα αποζητά και θέλει να γυρίσει πίσω. Στην προσπάθειά του αυτή, έχει μεταμορφωθεί στον καλύτερο manager της περιοχής με το club Grand.
Έχοντας ως σκηνικό την Ιαπωνία στη δεκαετία του ’80, επιτρέπεται στο παιχνίδι να ασχοληθεί με αρκετά από τα θέματα που μάστιζαν εκείνη την εποχή. Μια από τις βασικές ασχολίες που αναλαμβάνουμε ως Kiryu μετέπειτα στην εξέλιξη της ιστορίας είναι η διαχείριση διαφόρων κτηματομεσιτικών δραστηριοτήτων. Η τροπή αυτή βασίζει την ύπαρξή της στην μεγάλη οικονομική φούσκα που δημιουργήθηκε την εποχή εκείνη στην Ιαπωνία οδηγώντας τον κόσμο να αγοράζει γη με την ελπίδα γρήγορου κέρδους από τις αυξήσεις των τιμών της. Η φούσκα φυσικά έσκασε και η Ιαπωνία βυθίστηκε σε αυτό που είναι γνωστό ως «Χαμένη Δεκαετία». Το Yakuza 0 δεν καταπιάνεται με τους λόγους και τις αιτίες αυτής της πτώσης, παίρνει όμως μέρος σε αυτή την μεγάλη τρέλα της εποχής παρουσιάζοντας την ανάγκη του Kiryu για να καταφέρει να βγάλει χρήματα με την ενασχόληση του με αυτό το αντικείμενο.
Gameplay
To gameplay ταιριάζει άψογα με τον τόνο του παιχνιδιού κυρίως χάρη στη γρήγορη δράση του και τους εκπληκτικούς beat ‘em up μηχανισμούς που διαθέτει το παιχνίδι. Μη ξεχνάμε πως η σειρά είναι δημιουργία της SEGA και είναι γνωστό πως η εταιρεία είναι πρωτοπόρος στο είδος αυτών των παιχνιδιών μιας και αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες υποστηρίκτριες του είδους. Κάθε ένας από τους δυο πρωταγωνιστές μας διαθέτει για πρώτη φορά στη σειρά το δικό του σετ κινήσεων και στυλ μάχης. Τα στυλ των δυο χαρακτήρων διαφέρουν σε όνομα και κινησιολογία αλλά βασίζονται στην ίδια λογική. Ο Kiryu έχει ως βασικό του στυλ μάχης το Brawler, ενώ στην πορεία μαθαίνει τα Rush και Beast.
Στην αντίπερα όχθη, ο Majima ξεκινάει με το στυλ μάχης Thug και στην πορεία του παιχνιδιού αποκτά τα Slugger και Breaker. Στην ουσία, πέρα από κάποιες μικρές διαφορές όπως ότι το Breaker είναι το Rush του Kiryu με διαφορετικές κινήσεις και ότι στο Slugger ο Majima διαθέτει ένα άφθαρτο ρόπαλο, η λογική είναι ίδια.
Η ασχολία μας ως κτηματομεσίτες αφορά στην εύρεση κτιρίων, την αγορά τους και στη συνέχεια την διαχείρισή τους ως προς το προσωπικό τους, την ασφάλειά τους αλλά και την περαιτέρω βελτίωση τους με διάφορες επενδύσεις.
Ο δεύτερος πρωταγωνιστής μας, ο Majima διαθέτει και αυτός τις δικές του ασχολίες πέρα από τη βασική ιστορία. Όπως αναφέραμε και προηγουμένως είναι υπεύθυνος για την διαχείριση του δικού του καμπαρέ, ώστε να μπορέσει να συγκεντρώσει χρήματα για τα χρωστούμενα που έχει με την Yakuza. Η διαχείριση του καμπαρέ γίνεται μέσω ενός μικρού mini game που μας θύμισε σε μεγάλο βαθμό τα διάφορα παιχνίδια σερβιρίσματος που συναντάμε στο Facebook. Σκοπός είναι η σωστή αντιστοίχηση των θηλυκών παρουσιών του μαγαζιού με τους κατάλληλους πελάτες, ώστε οι δεύτεροι να μένουν ικανοποιημένοι. Οι κοπέλες διαθέτουν στατιστικά κούρασης που πρέπει να επιβλέπουμε, καθώς και να τις προφυλάξουμε από κακούς πελάτες. Δίνεται η δυνατότητα βελτίωσης του προσωπικού μέσω διαφόρων εκπαιδευτικών συμβουλών που τους δίνουμε εμείς.
Είναι φυσικά σχεδόν αδύνατο να τελειώσει κάποιος ένα παιχνίδι της σειράς Yakuza, χωρίς να εμπλακεί σε κάποια από τις επιπλέον δραστηριότητες που προσφέρουν απλόχερα. Στον χάρτη του παιχνιδιού βρίσκονται αρκετά καταστήματα που λειτουργούν ως mini games στο βασικό παιχνίδι. Αυτά τα mini games αφορούν την ενασχόλησή μας με το Karaoke μέσα από ένα παιχνίδι πατήματος πολλαπλών κουμπιών για την συγκέντρωση βαθμών, το bowling, κλασικά arcades της SEGA, αγώνες με μικρά τηλεκατευθυνόμενα και φυσικά μπόλικα sidequests που διαφοροποιούνται αρκετά από το ύφος της βασικής ιστορίας και προσφέρουν μπόλικο χιούμορ (ιαπωνικό) και μια νότα χαλάρωσης από τα σκοτεινά γεγονότα του παιχνιδιού.
Φυσικά όλες αυτές οι ασχολίες έχουν ως σκοπό την συγκομιδή χρημάτων και πόντων εμπειρίας για την βελτίωση των χαρακτήρων μας. Το παιχνίδι προσφέρει ένα δέντρο ικανοτήτων για κάθε στυλ μάχης που διαθέτει. Μέσα από αυτό το δέντρο ικανοτήτων ξεκλειδώνουμε αναβαθμίσεις για την ενέργεια μας, ενισχύουμε τα χτυπήματά μας και μαθαίνουμε επιπλέον κινήσεις. Αυτό που πρέπει να επισημάνουμε είναι πως το παιχνίδι δεν είναι επ’ ακριβώς ανοιχτού κόσμου. Η ιστορία λαμβάνει χώρα σε δυο διαφορετικές περιοχές αναλόγως του πρωταγωνιστή που ελέγχουμε και μας δίνει πρόσβαση στον χάρτη των δυο πόλεων που βρισκόμαστε. Η πρόσβαση αυτή περιορίζεται στην μετακίνησή μας με τα πόδια στα στενά των πόλεων. Δεν υπάρχει μεταφορικό μέσο για γρηγορότερη μετακίνηση, ούτε κάποιος ανοιχτός χάρτης στο ύφος άλλων παιχνιδιών. Όλα γίνονται μέσα σε ένα sandbox περιβάλλον, αρκετά περιορισμένων διαστάσεων με όμως υπερβολικά πολλά και ποικίλα αντικείμενα για να ασχοληθεί κανείς.
Τεχνικός Τομέας
Στον τεχνικό τομέα το παιχνίδι δεν εντυπωσιάζει, με κάποια στοιχεία να δίνουν την εντύπωση ότι έχουν ξεμείνει από την προηγούμενη γενιά και έχουν μεταφερθεί απλά στο PlayStation 4. Το Yakuza 0 έχει δημιουργηθεί και για το PlayStation 3 και κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία πριν 2 χρόνια σχεδόν. Αυτό σημαίνει ότι κοιτάμε έναν τίτλο που έχει ως βάση μια κονσόλα προηγούμενης γενιάς και χρησιμοποιεί παλαιότερη τεχνολογία. Στα θετικά του όμως το Yakuza 0 έχει την ανάλυση των 1080p και το σταθερό ρυθμό ανανέωσης των 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο.
Επιπλέον οι κινηματογραφικές γωνίες λήψεις των μαχών και το ιδιαίτερο animation των χαρακτήρων στήνουν μια πολύ όμορφη ψηφιακή Ιαπωνία της δεκαετίας του ’80 αποδεικνύοντας περίτρανα πως η ωμή δύναμη και η τελευταία λέξη της τεχνολογίας δε μπορούν να συγκριθούν με ένα υπέροχο αρτιστικά περιβάλλον. Στον ηχητικό τομέα και δεδομένου πως το παιχνίδι απευθύνεται κυρίως στην ιαπωνική αγορά, μεταφέρει άψογα το κλίμα της εποχής με ωραίες μελωδίες και σωστή δυναμική μουσική στα σημεία που χρειάζεται. Το voice acting των χαρακτήρων αν και τείνει να αγγίζει την υπερβολή αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα της περιοχής και θεωρούμε ότι φτάνει τα βέλτιστα, με τους ηθοποιούς να δίνουν όλο τους τον εαυτό ιδιαίτερα σε έντονες σκηνές με λεκτικές αντιπαραθέσεις.
Οι λάτρεις των παιχνιδιών Yakuza θα νιώσουν σαν το σπίτι τους με αυτό το prequel. Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια στην ιστορία της σειράς ζούμε τα γεγονότα που οδήγησαν στην άνοδο του Kiryu και του Majima στα επίπεδα που έχουν φθάσει στα τελευταία κεφάλαια της σειράς. Εκτός αυτού, το Yakuza 0 μάς δίνει μια διαφορετική οπτική στον χαρακτήρα του Majima φέρνοντας τους παίκτες ακόμα πιο κοντά στον χαρακτήρα. Επιπλέον ο Kiryu βρίσκεται στο πιο αδύναμο στάδιο της καριέρας του, ρισκάροντας τα πάντα για να καταφέρει να βγει νικητής. Κατά τη γνώμη μας, το Yakuza 0 είναι το καλύτερο σημείο έναρξης για τους νέους που θα έχουν τη χαρά να δουν την ιστορία από την γέννησή της και να προετοιμαστούν για τον ερχομό του remake, Yakuza Kiwami, αλλά και του αναμενόμενου Yakuza 6.
Συμπέρασμα
Η σειρά Yakuza απευθύνεται κυρίως στους λάτρεις της ιαπωνικής κουλτούρας και το Yakuza 0 παρουσιάζει μια περίοδο σκοτεινή για τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Οι δρόμοι του Kamurocho είναι φωτεινοί, φανταχτεροί και γεμάτοι ασχολίες για τους παίχτες του παιχνιδιού. Από μηχανήματα pachinko, καμπίνες με λειτουργικό Outrun μέχρι και οίκους ανοχής το Yakuza 0 παρουσιάζει με κάθε λεπτομέρεια την φωτεινή και σκοτεινή πλευρά της Yakuza.
Ως prequel, το Yakuza 0 δίνει την ευκαιρία στους παλιούς να γνωρίσουν τους αγαπημένους τους ήρωες στα πρώτα τους βήματα και στους νέους τη δυνατότητα να γνωρίσουν μια πολύ καλή σειρά Action RPG από τη γέννησή της.
To παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από τη Zegetron S.A. για τις ανάγκες του Review.