Του Κώστα Ιερίδη
Σε δημόσια διαβούλευση αναρτήθηκε αργά το Σάββατο το πολυνομοσχέδιο που περιέχει τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και την εκταμίευση της δόσης ύψους 2 δις. Αύριο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή ώστε να ψηφιστεί. Το πολυνομοσχέδιο «Μέτρα για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών παρεμβάσεων» αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα www.opengov.gr του υπουργείου Οικονομικών.
Πολίτες και κοινωνικοί εταίροι καλούνται να πάρουν μέρος στη δημόσια διαβούλευση και να καταθέσουν απόψεις και προτάσεις έως τις 9 το πρωί της Δευτέρας
Πολίτες και κοινωνικοί εταίροι καλούνται να πάρουν μέρος στη δημόσια διαβούλευση και να καταθέσουν απόψεις και προτάσεις έως τις 9 το πρωί της Δευτέρας. Δηλαδή, ούτε 48 ώρες δημόσιας διαβούλευσης για το πιο κρίσιμο νομοσχέδιο των τελευταίων ετών, «λόγω του ότι πρόκειται να επείγουσες ρυθμίσεις», εξηγεί το υπουργείο Οικονομικών.
Οι περισσότερες πάντως παρεμβάσεις έχουν γίνει από πολίτες στο άρθρο 3 “Τροποποιήσεις διατάξεων του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας”. Τι ζητούν; Το αυτονόητο… να κλείσει κάθε παράθυρο φοροδιαφυγής και να μην πληρώνουν μόνο οι συνήθεις ύποπτοι.
Διαβάστε αναλυτικά το πολυνομοσχέδιο και συμμετάσχετε στη δημόσια διαβούλευση εδώ.
Τι αλλάζει
-Αυξάνεται ο φορολογικός συντελεστής για τα ενοίκια από το 11% στο 15% για όσους έχουν εισόδημα έως 12.000 και για το τμήμα εισοδήματος πάνω από 12.000 ευρώ αυξάνεται από 33% στο 35%. Η αύξηση ισχύει αναδρομικά από 1/1/2015. Επίσης αυστηροποιείται το πλαίσιο για φοροδιαφυγή άνω των 150.000 ευρώ με άμεση κατάσχεση.
– ως έγκλημα φοροδιαφυγής ορίζεται η απόκρυψη εισοδημάτων και η μη υποβολή δήλωσης για οποιοδήποτε είδος φορολογίας. Επιβάλλεται ποινή φυλάκισης 2 ετών για την αποφυγή πληρωμής φόρου πάνω από 100.000 ευρώ ή άνω των 50.000 ευρώ εφόσον πρόκειται για ΦΠΑ.
-Θεσπίζονται νέα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης στο Δημόσιο. Έτσι, αναδρομικά από την 19η Αυγούστου του 2015 αυξάνονται τα όρια συνταξιοδότησης μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2022 και επιβάλλεται πρόστιμο επιπλέον 10% σε όσους επιλέξουν να συνταξιοδοτηθούν νωρίτερα από ο,τι προβλέπουν τα νέα όρια.
– καταργείται το ανώτατο όριο φορολογικών προστίμων 30.000 ευρώ για μη έκδοση φορολογικών στοιχείων (π.χ. αποδείξεων, τιμολογίων)
– μειώνεται από το 100% στο 50% το πρόστιμο της μη υποβολής δήλωσης παρακρατούμενων φόρων
– μειώνεται από τα 5 στο 1 ευρώ το ποσό ΕΝΦΙΑ που δεν βεβαιώνεται στον φορολογούμενο μετά την εκκαθάριση
-Καταργείται η δυνατότητα χρηματοδότησης των ελλειμματικών ασφαλιστικών ταμείων από τον “κουμπαρά” του ασφαλιστικού (ΑΚΑΓΕ) αναδρομικά από την 1η Σεπτεμβρίου του 2015 μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018. Επίσης, καταργείται η δυνατότητα επιλογής έως δύο κατωτέρων ασφαλιστικών κλάσεων στο ΕΤΑΑ (μηχανικοί, δικηγόροι, γιατροί), η δυνατότητα συμψηφισμού ληξιπρόθεσμων χρεών
– μελλοντικής σύνταξης ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ και η αποποινικοποίηση των οφειλών προς των ΟΑΕΕ.
-«Μεταρρυθμίζεται» η αγορά φυσικού αερίου, καθώς καθορίζεται η πλήρης επιλεξιμότητα (δηλαδή η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής προμηθευτή) για όλους τους πελάτες εκτός των περιοχών αρμοδιότητας των ΕΠΑ. Επίσης καθορίζονται τα ζητήματα που αφορούν στον καθορισμό του τιμολογίου διανομής για το διαχειριστή του κάθε δικτύου διανομής, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
-Οι τιμές των φαρμάκων, βάσει των οποίων τα ασφαλιστικά ταμεία αποζημιώνουν τους ασθενείς- μετά την λήξη της περιόδου προστασίας τους μειώνονται στο 50% της τιμής του προϊόντος σε κατάσταση προστασίας των δεδομένων είτε εναλλακτικά στο μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανάλογα με το ποια είναι σε κάθε περίπτωση η χαμηλότερη τιμή.
– Παρατείνεται το προβλεπόμενο, βάσει του Ν.3887 (οδικές εμπορευματικές μεταφορές) χρονικό διάστημα πέντε ετών για την αντικατάσταση των φορτηγών οχημάτων, σε περίπτωση μεταβίβασης αυτών, με άλλα νεότερης τεχνολο- γίας κατηγορίας εκπομπών τουλάχιστον EURO IV.
Συγκεκριμένα, ο Ν.3887 προβλέπει ότι μετά την παρέλευση πέντε ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου σε περίπτωση μετα βίβασης, οι νέοι κάτοχοί τους υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεότερης τεχνολογίας κατηγορίας εκπομπών τουλάχιστον EURO IV. Η προβλεπόμενη από το συγκεκριμένο νόμο πενταετία παρήλθε τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίο (μιας και ο νόμος ξεκίνησε να ισχύει 30 Σεπτεμβρίου 2010).
Ωστόσο, σύμφωνα με τη διάταξη του πολυνομοσχεδίου το διάστημα των πέντε ετών επεκτείνεται στα 10 χρόνια. Έτσι, σε περίπτωση μεταβίβασης άδειας Φορτηγού Δημόσιας Χρήσης, οι νέοι κάτοχοί τους υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεότερης τεχνολογίας κατηγορίας εκπομπών τουλάχιστον EURO IV μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020.
– Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης απαλλάσσονται από τα ανταποδοτικά τέλη