Λιγότερη ύλη σε πρώτη φάση και συμπύκνωση στη δεύτερη, με τη συγγραφή νέων βιβλίων, προβλέπει ο οδικός χάρτης του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στο δημοτικό σχολείο όπως την παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος κατά την εισήγησή του στην Ολομέλεια του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ).
«Πρέπει να αυξήσουμε την ενασχόληση με ζητήματα που ολοκληρώνουν την προσωπικότητα του μαθητή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δημιουργική απασχόληση, άθληση, αισθητική αγωγή. Όχι πολλή δουλειά στο σπίτι που εξοντώνει παιδιά και γονείς» τόνισε ο υπουργός Παιδείας.
«Θέλουμε τα παιδιά να πάψουν να μισούν το σχολείο. Θέλουμε να το αγαπήσουν ως δικό τους χώρο» πρόσθεσε.
Η πρόταση του υπουργείου θα κατατεθεί αναλυτικά στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που θα συνεδριάσει εντός του Νοεμβρίου. Ο στόχος είναι να ολοκληρωθεί ο διάλογος τον Ιανουάριο, ώστε στη συνέχεια να κατατεθεί στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός Παιδείας στο θέμα των καταλήψεων διαψεύδοντας κατηγορηματικά ότι ζήτησε η πολιτεία την παρέμβαση της Εισαγγελίας. «Δεν υπήρξε κανένα αίτημα από εμάς. Οι εισαγγελείς κινήθηκαν στο πλαίσιο των δικών τους αρμοδιοτήτων. Αυτό που λέμε εμείς είναι ότι δεν θα χαθεί ούτε μια ώρα. Αν χρειαστεί, θα γίνουν μαθήματα ακόμη και τα Σάββατα» σημείωσε ο κ. Λοβέρδος, καταδικάζοντας τις κομματικές παρεμβάσεις στον χώρο με αφορμή ανακοίνωση που εξέδωσε για τις καταλήψεις νεολαία κόμματος.
Ειδικότερα, η νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ, σε ανακοίνωσή της σημείωσε ότι ο αγώνας των μαθητών πρέπει να γίνει αγώνας ολόκληρης της κοινωνίας. «Οι μαθητές και οι μαθήτριες αυτές τις μέρες δείχνουν, με όλο και πιο ηχηρό τρόπο, ότι δεν θα ανεχτούν άλλο αυτό το “Νέο” Λύκειο που ετοιμάζεται γι’ αυτούς από την κυβέρνηση. Οι κινητοποιήσεις και οι καταλήψεις πληθαίνουν σε όλη την Ελλάδα, φανερώνοντας ένα εντυπωσιακό αγωνιστικό δυναμικό που αποδεικνύει πως οι μαθητές δεν θέλουν κι ούτε θα γίνουν τα πειραματόζωα της κυβέρνησης» αναφέρεται μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση. «Ραντεβού στους αγώνες, το μέλλον μας ανήκει!» καταλήγει.
Ανακοίνωση εξέδωσε και η ΚΝΕ καταδικάζοντας την εισαγγελική παρέμβαση. «Χρειάζεται να δυναμώσει η κοινή δράση μαθητών- γονιών- εκπαιδευτικών και να βρουν τείχος οι απειλές και η τρομοκρατία» τονίζει μεταξύ άλλων.
Ο κ. Λοβέρδος αναφέρθηκε και στο θέμα της υπερφόρτωσης των πανεπιστημίων με αφορμή την κριτική που δέχεται το υπουργείο για τον αριθμό των μετεγγραφών αλλά και των εισακτέων. Όπως ανέφερε, το υπουργείο θα εξετάσει τη μεταφορά της αρμοδιότητας στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ ώστε να καθορίζουν τα ίδια τον αριθμό των φοιτητών που μπορούν να δεχτούν.
«Ξεκινάει ο διάλογος την επόμενη εβδομάδα με βάση τη θέση μας ότι τον αριθμό των εισακτέων θα καθορίζουν στο εξής τα ίδια πανεπιστήμια. θα αναλάβουμε τη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία. Υπάρχει πράγματι το πρόβλημα της υπερφόρτωσης των κεντρικών πανεπιστημίων. Αλλά υπάρχει και το πρόβλημα της φτώχειας. Μεγάλος αριθμός οικογενειών δεν έχει χρήματα. Λέτε σε όλους αυτούς να στείλουν τα παιδιά τους στη Βουλγαρία; Έτσι θα βρείτε την κοινωνία απέναντι».
Σε δηλώσεις του προς τους εκπροσώπους του Τύπου στο περιθώριο της συνεδρίασης του ΕΣΥΠ, ο κ. Λοβέρδος επανέλαβε για το θέμα των καταλήψεων ότι «η δικαστική εξουσία λειτούργησε αυτοτελώς στο πλαίσιο των συνταγματικών της αρμοδιοτήτων». Εξάλλου, έκανε γνωστό ότι είχε επικοινωνία με τον επικεφαλής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Μανώλη Σφακιανάκη, αλλά και την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ευτέρπη Κουτζαμάνη προκειμένου να διαπιστωθεί ποιος διαχειρίζεται την ιστοσελίδα των καταλήψεων που έχει δημιουργηθεί στο facebook. «Αν διαχειρίζονται αυτήν τη σελίδα μαθητές, έχει καλώς. Αν είναι ένας άνθρωπος μεγάλης ηλικίας που θέλει να καθορίσει τη λειτουργία των σχολείων, τότε υπάρχει πρόβλημα».
Πανεπιστήμια
Ως προς τον αριθμό των φοιτητών στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και της πρότασής του να περάσει η αρμοδιότητα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα με αφορμή την κριτική που δέχεται, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Αφού υπάρχει παλαιότερη απόφαση του ΕΣΥΠ ότι πρέπει να αποφασίζουν μόνα τους τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, θα καταθέσουμε σχετική νομοθετική πρωτοβουλία. Θα περάσει λοιπόν ο αριθμός εκεί και ας αντιμετωπίσουν οι ίδιοι και τα προβλήματα που θα έχουν από τη λειτουργία τους και τις κοινωνικές αντιδράσεις».
Ο υπουργός Παιδείας ανέφερε, εξάλλου, στο πλαίσιο της εισήγησής του στη συνεδρίαση, ότι οι παρεμβάσεις του υπουργείου θα έχουν καθαρά διορθωτικό χαρακτήρα. «Παρεμβαίνουμε διορθωτικά προς ελάφρυνση της εξεταστέας ύλης και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στόχος μας είναι η παιδεία και όχι η συσσώρευση τεράστιας ύλης, η οποία εξωθεί τα παιδιά στην παπαγαλία και τα φροντιστήρια. Σήμερα, η προσφυγή στα φροντιστήρια δικαιολογείται από τα προβλήματα και την πολλή, μη χρήσιμη ύλη. Αν αυτά λυθούν, τότε τα φροντιστήρια θα αποτελούν την ανταγωνιστική εμμονή των γονέων και, μοιραία, θα καμφθούν ως ακριβή αλλά και περιττή πρακτική» τόνισε.
Στη συνεδρίαση του ΕΣΥΠ, την πρώτη από το 2011, δεν συμμετείχαν οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το «παρών» έδωσε αντίθετα, ο πρόεδρος του ΔΣ της ΔΟΕ, Χαράλαμπος Κόκκινος, ο οποίος όμως κατήγγειλε τη διαδικασία και στη συνέχεια αποχώρησε.
Να εμπλουτιστεί η ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης με τα θέματα των διαθεσίμων εκπαιδευτικών, των απολύσεων των σχολικών φυλάκων, της διαγραφής των αιωνίων φοιτητών αλλά και της τράπεζας θεμάτων ζήτησε από τον υπουργό η εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Έφη Καλαμαρά. Η ίδια πρόσθεσε ότι εάν δεν γίνει δεκτή η πρόταση της ή δεν υπάρξουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις από πλευράς της κυβέρνησης, το κόμμα της δεν θα συμμετάσχει στον διάλογο.