Πατήστε εδώ για να παρακολουθήσετε όλες τις δηλώσεις των Ευρωπαίων ηγετών και τι προηγήθηκε στη Σύνοδο Κορυφής

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα μέτρα των 8 δισ. ευρώ είναι απλώς η βάση συζήτησης, σύμφωνα με τους δανειστέςMε ένα βαρύ πακέτο φορολογικών μέτρων ύψους 8 δισ. ευρώ στις αποσκευές του, με το οποίο ωστόσο κλείνει η αβεβαιότητα και πιθανότατα η συμφωνία με τους δανειστές, επιστρέφει στην Αθήνα ο Αλέξης Τσίπρας.

Οι υπαναχωρήσεις στις οποίες αναγκάστηκε η ελληνική πλευρά είναι σαφείς και μεγάλες. Μέχρι και το Μέγαρο Μαξίμου σε non paper αναγκάστηκε να παραδεχθεί ότι η ελληνική πρόταση δεν έχει σχέση με το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, με δύο βουλευτές του κόμματος (Γ. Μιχελογιαννάκης και Αλ. Μητρόπουλος) να προαναγγέλουν «αντάρτικο».

«Καταθέσαμε την πρόταση μας στους Θεσμούς, μια πρόταση με ισοδύναμα που έχει ως κριτήριο την κοινωνική δικαιοσύνη. Για πρώτη φορά τα βάρη δεν πάνε σε μισθωτούς και συνταξιούχους. Προστατεύουμε τους συνταξιούχους και τη μέση οικογένεια, για πρώτη φορά καλούνται να επωμιστούν βάρη αυτοί που έχουν τη δυνατότητα να τα επωμιστούν» δήλωσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, με την ολοκλήρωση των εργασιών της Συνόδου Κορυφής

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Την ίδια ώρα, οι εταίροι δηλώνουν ικανοποιημένοι για τα βήματα προόδου που σημειώθηκαν, ωστόσο… σφυρίζουν αδιάφορα στο αίτημα περί ελάφρυνσης του χρέους. «Δεν είναι ώρα τώρα να συζητήσουμε για το θέμα της ελάφρυνσης χρέους», δήλωσε ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, παραπέμποντας το ζήτημα στις καλένδες.

Πλέον το κυβερνών κόμμα έχει ξεκινήσει έναν αγώνα δρόμου για να «χρυσώσει το χάπι» της φοροεπιδρομής και να εξηγήσει γιατί έπρεπε να προβεί σε τέτοιες υποχωρήσεις και γιατί ο επώδυνος συμβιβασμός στον οποίο προσχώρησε ήταν προτιμότερος από εκείνους των προηγούμενων κυβερνήσεων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το αίτημα της Άνγκελα Μέρκελ και άλλων Ευρωπαίων ηγετών περί έγκρισης του προγράμματος από το ελληνικό κοινοβούλιο αποτελεί έναν επιπλέον πονοκέφαλο για τον Αλέξη Τσίπρα και τη διαπραγματευτική ομάδα της κυβέρνησης.

Από την πλευρά της, η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, σημείωσε ότι απομένει ακόμη πολλή δουλειά έως ότου επιτευχθεί η συμφωνία.«Υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει τις επόμενες 48 ώρες. Συνεργαζόμαστε στη βάση μιας νέας πρότασης… Οι ελληνικές προτάσεις είναι πιο λεπτομερείς αλλά δεν ανταποκρίνονται πλήρως σε αυτά που έχουμε ζητήσει», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Με τη σειρά του, ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ τόνισε ότι «χρειάζεται να γίνει πολύ σκληρή δουλειά τις επόμενες ώρες», ενώ ο Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι πρόσθεσε ότι «δουλεύουμε πάνω στις ελληνικές προτάσεις».
 
Επιπλέον, δια στόματος Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, έγινε γνωστό ότι η επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη.

Ο ίδιος δήλωσε ότι είναι αισιόδοξος καθώς θεωρεί ότι το «Eurogroup θα φέρει καλά αποτελέσματα». Παράλληλα, την τρέχουσα εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί νέα Σύνοδος Κορυφής. Απομένει να καθοριστεί η ακριβής ημερομηνία (σ.σ.: πληροφορίες κάνουν λόγο για Πέμπτη ή Παρασκευή).

Παράλληλα,  ξεκαθάρισε πως «δεν συζητήθηκε σήμερα ενδεχόμενο για capital controls» και όπως είπε, προτάθηκε στην Ελλάδα πρόγραμμα 35 δις έως το 2020.

Στη συνέντευξη Τύπου μετά την ολοκλήρωση της Συνόδου Κορυφής, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ δήλωσε ότι έχει γίνει ένα βήμα προς τα εμπρός.

«Με την σύγκληση της έκτακτης Συνόδου ήθελα να εξασφαλίσω ότι όλοι οι ηγέτες είναι στην ίδια πολιτική σελίδα» τόνισε και πρόσθεσε: «Οι νέες ελληνικές προτάσεις είναι ένα θετικό βήμα… Η Ελλάδα πρέπει τώρα να συνεργαστεί με τους θεσμούς για απτά αποτελέσματα στο Eurogroup της Τετάρτης».

Μετρούν αντιδράσεις στο Μαξίμου

Κυβερνητικός παράγοντας, μιλώντας με δημοσιογράφους, επιβεβαίωσε ότι η πρόταση της Αθήνας φέρει την υπογραφή του Πρωθυπουργού. «Μιλάμε για παράταση προγράμματος, συζητάμε όμως για το χαρακτήρα του προγράμματος» είπε και παραδέχθηκε ότι οι δανειστές θέτουν prior actions από την πλευρά τους και εμείς θέτουμε το θέμα του χρέους. 

Όσο για τη Σύνοδο Κορυφής, «η Αθήνα, αναμένει μια ενημέρωση από τους θεσμούς για το τι θα γίνει επόμενες ώρες και ημέρες. Αν πρέπει να κλείσει η συμφωνία πρέπει να δούμε τι θα γίνει» είπε.
 
Τα μέτρα είναι υφεσιακά; ρωτήθηκε ο ίδιος παράγοντας. «Το ερώτημα είναι το κατά πόσο επιλέγεις να μειώσεις συντάξεις και μισθούς. Η μάχη που δώσαμε, ήταν να εξασφαλίσουμε χαμηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα. Είμαστε όμως αναγκασμένοι να παίρνουμε μέτρα για τον προηγούμενο στόχο» απάντησε.

Ως προς τα νησιά, ο ίδιος παράγοντας ανέφερε πως κατατέθηκε «η ίδια πρόταση και για τα νησιά όπως και με το προηγούμενο κείμενό μας» όμως παραδέχθηκε ότι πλέον «παύει να υπάρχει η εξαίρεση των νησιών». Έσπευσε ωστόσο να πει πως «επειδή είναι σοβαρό θέμα και σε συζητήσεις με ΕΕ και με θεσμούς και υπάρχει θεμελιωμένο επιχείρημα για τη νησιωτικότητα, είμαστε αποφασισμένοι να το διεκδικήσουμε».

Ο Αλέξης Τσίπρας θα πρέπει πλέον να πείσει τους βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ να στηρίξουν στη Βουλή την πρόταση, καθώς αυτό αποτελεί και προαπαιτούμενο των θεσμών.

Οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι οι πιστωτές ζητούν να υπάρξει έγκριση από την ελληνική Βουλή των προαπαιτούμενων, πριν ολοκληρωθεί η συμφωνία. Η προσπάθεια να πειστούν οι βουλευτές της συγκυβέρνησης, σκοντάφτει σε αντιρρήσεις που έχουν εκφραστεί δημοσίως από υπουργούς και βουλευτές.

Ήδη ο υπουργός Άμυνας και πρόεδρος των ΑΝΕΛ Πάνος Καμμένος έσπευσε να προειδοποιήσει πως δεν πρόκειται να ψηφίσει αλλαγή στο καθεστώς ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, ακόμη και αν πρόκειται να πέσει η κυβέρνηση. Ενώ ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Μιχελογιαννάκης έριξε την πρώτη προειδοποιητική βολή διαμηνύοντας ότι δεν προτίθεται να ψηφίσει μια τέτοια πρόταση.

Ακολούθησε… νέα ριπή του αντιπροέδρου της Βουλής, Αλέξη Μητρόπουλου, ο οποίος χαρακτήρισε τη συμφωνία ως «ακραία και αντικοινωνική», εκφράζοντας την εκτίμηση ότι τα μέτρα που προβλέπει «δεν μπορούν να ψηφιστούν από τη Βουλή».

Τι είπαν Τσίπρας-Ντράγκι

Αναφορικά με την συνάντηση Τσίπρα-Ντράγκι, ο πρωθυπουργός τον ενημέρωσε για την ελληνική πρόταση, του εξήγησε την ανάγκη να υπάρξει συνέχεια της ρευστότητας και του ζήτησε να αυξηθεί το όριο έκδοσης ομολόγων.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΚΤ επεσήμανε στον Έλληνα πρωθυπουργό ότι «πρέπει γρήγορα να κλείσει η συμφωνία πριν τελειώσει το πρόγραμμα ώστε να μην υπάρχει θέμα με τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος» και τόνισε: «Όσο είστε σε πρόγραμμα η ΕΚΤ θα σας υποστηρίζει. Αλλά, πρέπει να υπάρξει συμφωνία ώστε η ΕΚΤ να συνεχίζει να στηρίζει».

Πώς «χρυσώνει το χάπι» το Μαξίμου

1. Η πρόταση της κυβέρνησης δεν αποτελεί μέρος του προγράμματός της. Είναι αποτέλεσμα σκληρών και επίπονων διαπραγματεύσεων προκειμένου να υπάρξει συμφωνία που δεν θα θίγει τα εργασιακά δικαιώματα, δεν θα διαλύει τον κοινωνικό ιστό και θα δίνει προοπτική. Μια πρόταση, που, όμως, δεν καταδικάζει τη χώρα σε σκληρή λιτότητα και συνιστά μία βιώσιμη λύση για την ελληνική οικονομία, χωρίς επιβάρυνση για τα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα. Η κυβέρνηση δεν επιζητά μια ακόμα συμφωνία που θα παρατείνει την αβεβαιότητα αλλά διεκδικεί μία λύση που θα διευθετεί μεσοπρόθεσμα ζητήματα που ταλανίζουν την ελληνική οικονομία και κοινωνία.

2. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διευθετηθεί το ζήτημα του χρέους και της μεσοπρόθεσμης χρηματοδότησης ώστε να μπει τέλος στον φαύλο κύκλο της αβεβαιότητας. Να μην αναγκάζεται η χώρα να παίρνει συνεχώς νέα δάνεια προκειμένου να ξεπληρώνει τα προηγούμενα. Για αυτό ακριβώς ως μία λύση ουσιαστική έχει προταθεί η εξαγορά των ομολόγων Τρισέ [SMP Bonds] ύψους 27 δισ. ευρώ από τον ESM, ώστε με αυτό τον τρόπο να λήγουν μετά το 2022, να έχουν χαμηλότερα επιτόκια, ενώ να δίνεται η δυνατότητα στην Ελλάδα να συμμετέχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

3. Το σχέδιο συμφωνίας περιλαμβάνει ακόμα την χρηματοδότηση της ανάπτυξης, ιδίως στις υποδομές και τις νέες τεχνολογίες, μέσω ενός επενδυτικού πακέτου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

4. Η ελληνική πρόταση προβλέπει χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα 1% και 2% για το 2015 και το 2016 αντίστοιχα, έναντι 3% και 4,5% που είχε υπογράψει η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Μόνο για το 2016 η οικονομία θα απαλλαγεί από μέτρα ύψους 8,2 δισ. ευρώ! Σε βάθος πενταετίας ο συνολικός δημοσιονομικός χώρος που εξασφαλίζεται φτάνει τα 15,4 δισ. ευρώ, πάνω, δηλαδή, από το 8,5% του σημερινού ΑΕΠ!

5. Η κυβέρνηση τροποποίησε τις κλίμακες στην εισφορά αλληλεγγύης προκειμένου να μην πληρώνουν οι χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου είχε εξαγγείλει μείωση κατά 30% της εισφοράς αλληλεγγύης μόνο αν το 2014 είχε πρωτογενή πλεόνασμα 1,5%. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, όμως, το 2014 το πρωτογενές πλεόνασμα ήταν μόλις 0,4%, γεγονός που δεν θα οδηγούσε σε μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης. Η πρόταση της κυβέρνησης είναι:

* 12.000 – 20.000 ευρώ 0,7% [από 1%]

* 20.001 – 30.000 ευρώ 1,4% [από 2%]

* 30.001 – 50.000 ευρώ 2,0% [από 2%]

* 50.001 – 100.000 ευρώ 4,0% [από 3%]

*100.001 – 500.000 ευρώ 6,0% [από 4%]

* Πάνω από 500.000 ευρώ 8,0% [νέα κλίμακα]

6. Στο ΦΠΑ παραμένουν οι τρεις συντελεστές 23%,13% και 6% [από 6,5%]. Ενέργεια, νερό, εστίαση διατηρούνται στο μεσαίο συντελεστή ενώ μειώνεται, έστω κατά 0,5%, ο ΦΠΑ σε φάρμακα/βιβλία. Οι θεσμοί ζητούσαν δύο συντελεστές [11% και 23%] όπου τα φάρμακα εντάσσονταν στο 11% και ενέργεια, νερό, εστίαση στο 23%.

7. Οι θεσμοί ζητούσαν:

Την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος φορολογίας εισοδήματος.

Την κατάργηση των επιδοτήσεων για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης των αγροτών.

Τη διενέργεια μελέτης για την κοινωνική πολιτική με στόχο την περικοπή δαπανών κατά 0,5% του ΑΕΠ, δηλαδή 900 εκατ. ευρώ.

Η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει στην εφαρμογή των παραπάνω μέτρων. Αντίθετα, τα μέτρα που προτείνει μεταφέρουν τα βάρη στα υψηλότερα στρώματα, βρίσκει νέες πηγές εσόδων και μειώνει τις δαπάνες, όχι από τον πυρήνα του κοινωνικού κράτους, όπως έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά από εκεί όπου υπάρχουν περιθώρια. Συγκεκριμένα:

Αυξάνεται από το 2016, κι όχι από το 2015, ο συντελεστής φορολογίας των ΑΕ και ΕΠΕ [όχι των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων] από το 26% στο 29%.

Επιβάλλεται έκτακτη εισφορά 12% στις επιχειρήσεις με κέρδος πάνω από 500.000 ευρώ.

Αυξάνεται ο φόρος πολυτελείας [αυτοκίνητα άνω των 2500 κ.εκ., πισίνες, αεροπλάνα, ιδιωτικά σκάφη άνω των 10 μέτρων].

Εφαρμόζεται ο φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων και θα διεξαχθούν διαγωνισμοί για τις τηλεοπτικές άδειες και τις άδειες κινητής τηλεφωνίας.

Επιβάλλεται φορολογία στα ηλεκτρονικά παίγνια (VLTs).

Μειώνονται οι αμυντικές δαπάνες κατά 200 εκατ. ευρώ.

8. Φορολογική διοίκηση

Οι θεσμοί ζητούσαν:

Τη μείωση του ποσού των 1500 ευρώ και την κατάργηση του ανώτατου ορίου 25% στις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών για χρέη στην εφορία

Την αύξηση του επιτοκίου που εφαρμόζεται στο πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών

Η κυβέρνηση με βάση το πρόγραμμά της πέτυχε και θα περιληφθούν στην συμφωνία τα παρακάτω:

Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου πετρελαίου, μεταξύ άλλων και μέσω του εντοπισμού των αδήλωτων δεξαμενών.

Εντατικοποίηση των ελέγχων στα τραπεζικά εμβάσματα [π.χ. λίστα Λαγκάρντ] και εφαρμογή μέτρων για την εθελοντική αποκάλυψη περιουσιακών στοιχείων.

Ενίσχυση της διοικητικής επίλυσης διαφορών για την επιτάχυνση των εκκρεμών υποθέσεων.

Προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Φοροαπαλλαγές σε μόνιμους κατοίκους νησιών με χαμηλά εισοδήματα.

9. Οι πρόωρες συντάξεις θα περιοριστούν από το 2016 σταδιακά [και όχι από 30.06.2015] μέχρι το 2025, διατηρώντας τις εξαιρέσεις για ειδικές κατηγορίες [βαρέα και ανθυγιεινά, μητέρες ΑΜΕΑ], χωρίς να θίγονται θεμελιωμένα δικαιώματα.

10. Το ΕΚΑΣ δεν θα καταργηθεί αλλά θα αντικατασταθεί από το 2020 από ένα νέο πλαίσιο προστασίας των χαμηλοσυνταξιούχων.

11. Δεν θα εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, που θα μείωνε τις συντάξεις κατά 500 εκατ. ευρώ.

12. Θα αυξηθεί η σύνταξη ανασφάλιστων του ΟΓΑ.

13. Παραμένουν οι φόροι υπέρ τρίτων που χρηματοδοτούν το ασφαλιστικό σύστημα.

14. Δεν αλλάζουν τα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης στα 67 έτη, όπως ζητούνταν για όσους βγουν στη σύνταξη από την 30η Ιουνίου 2015.

15. Στην αγορά εργασίας η κυβέρνηση:

Δεν αποδέχθηκε τη διατήρηση του ισχύοντος πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων μέχρι το τέλος του 2015, και θα επαναφέρει το προηγούμενο πλαίσιο.

Δεν αποδέχθηκε τις μαζικές απολύσεις και τον συνδικαλιστικό νόμο σύμφωνα με τις «καλές πρακτικές» των χωρών της ΕΕ.

Δεν αποδέχθηκε «να μην ανακληθούν οι νομικές παρεμβάσεις της προηγούμενης περιόδου στα εργασιακά». Αυτό σημαίνει ότι είναι έτοιμη να νομοθετήσει για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και την αύξηση του κατώτατου μισθού.

16. Αγορές προϊόντων: Η κυβέρνηση κατέθεσε μια ολοκληρωμένη πρόταση για την πάταξη των μονοπωλίων και των ολιγοπωλίων, την πτώση των τιμών των προϊόντων και τη συνακόλουθη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών. Η πρόταση αυτή περιλαμβάνει μια σειρά από πρωτοβουλίες για τη μείωση του διοικητικού κόστους, την προώθηση των εξαγωγών, και την απλοποίηση των διαδικασιών λειτουργίας των επιχειρήσεων σε συνεργασία με Διεθνείς Οργανισμούς. Περιλαμβάνει επίσης στοχευμένες παρεμβάσεις σε κλειστές αγορές, απορρίπτοντας την προσέγγιση των θεσμών για την εφαρμογή των «υπολοίπων» του προηγούμενου προγράμματος σε σχέση με την απελευθέρωση της αγοράς του γάλακτος, των αρτοποιείων, των φαρμακείων και την λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές.

17. Ενέργεια: Η κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση των θεσμών για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και τη λειτουργία της «μικρής ΔΕΗ».

18. Δημόσιος Τομέας: Δεν θα γίνει καμία περικοπή σε μισθούς του δημόσιου τομέα, με βάση τα όσα ίσχυαν στις 31/12/2014.

19. Διαφθορά: Μέχρι το τέλος Ιουλίου, η κυβέρνηση θα καταθέσει μια ολοκληρωμένη Στρατηγική Πρόταση ενάντια στη διαφθορά.

20. Στις ιδιωτικοποιήσεις η συμφωνία προβλέπει:

Ελάχιστο ποσό επένδυσης για κάθε ιδιωτικοποίηση.

Προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων.

Δέσμευση από τη πλευρά των επενδυτών για την προώθηση της τοπικής οικονομίας.

Υποχρεωτική συμμετοχή του δημοσίου στο κεφάλαιο.

Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομίας.

21. Εξαιρείται η μεταφορά [πώληση] των μετοχών του ΟΤΕ από τη λίστα των προαπαιτούμενων των θεσμών.

Ο λόγος της κυβέρνησης… και ο αντίλογος

Κυβέρνηση: «Η ελληνική πρόταση προβλέπει χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα 1% και 2% για το 2015 και το 2016 αντίστοιχα, έναντι 3% και 4,5% που είχε υπογράψει η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Μόνο για το 2016 η οικονομία θα απαλλαγεί από μέτρα ύψους 8,2 δισ. ευρώ! Σε βάθος πενταετίας ο συνολικός δημοσιονομικός χώρος που εξασφαλίζεται φτάνει τα 15,4 δισ. ευρώ, πάνω, δηλαδή, από το 8,5% του σημερινού ΑΕΠ!»

Ο αντίλογος: Η κυβέρνηση ανέφερε σε non paper, την άνοιξη ότι το πρωτογενές πλεόνασμα το 2015 θα διαμορφωθεί στο 1,5%.

Τελικά, σύμφωνα με τους αναλυτές, ο στόχος μειώνεται στο 1% και αυτό εξαιτίας της επιστροφής στην ύφεση της ελληνικής οικονομίας από το πρώτο τρίμηνο του 2015. Σε κάθε περίπτωση, για να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 1% και 2% του ΑΕΠ το 2015 και το 2016, απαιτείται να μεταβληθούν στο προσεχές μέλλον τα ποσοστά των εσόδων και των πρωτογενών δαπανών στο ΑΕΠ.

Με άλλα λόγια, θα πρέπει είτε τα έσοδα να αυξηθούν, είτε οι δαπάνες να μειωθούν, είτε να συμβούν και τα δύο. Ωστόσο, ερώτημα είναι κατά πόσο με χαμηλότερα πλεονάσματα το χρέος θα παραμείνει βιώσιμο, δεδομένου ότι θα πρέπει να μειωθεί σε μία επταετία στο 124% του ΑΕΠ. Η μείωση δηλαδή του χρέους επιτυγχάνεται είτε με τα πλεονάσματα είτε με αποκρατικοποιήσεις και άρα τα μειωμένα πλεονάσματα απομακρύνουν το στόχο για βιώσιμο χρέος μέσα σε επτά χρόνια.

Κυβέρνηση: «Στον ΦΠΑ δημιουργούνται τρεις συντελεστές 23%,13% και 6% [από 6,5%]. Ενέργεια, νερό, εστίαση διατηρούνται στο μεσαίο συντελεστή ενώ μειώνεται, έστω κατά 0,5%, ο ΦΠΑ σε φάρμακα/βιβλία. Οι θεσμοί ζητούσαν δύο συντελεστές [11% και 23%] όπου τα φάρμακα εντάσσονταν στο 11% και ενέργεια, νερό, εστίαση στο 23%”.

Ο αντίλογος: Θα πρέπει να δούμε ποιες κατηγορίες προϊόντων θα ενταχθούν, εν τέλει, σε κάθε κατηγορία ΦΠΑ, όπως και εάν θα διατηρηθεί το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στα νησιά όπου ο συντελεστής είναι 6,5%, παρότι στο non paper αφήνεται να εννοηθεί ότι ο συντελεστής από 6,5% περιορίζεται σε 6%.

Κυβέρνηση: Αυξάνεται από το 2016, κι όχι από το 2015, ο συντελεστής φορολογίας των ΑΕ και ΕΠΕ [όχι των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων] από το 26% στο 29%.

Ο αντίλογος: Αυτό υπολογίζεται ότι θα αναγκάσει σε απολύσεις τις εταιρείες και βεβαίως σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψει νέες προσλήψεις.

Κυβέρνηση: Επιβάλλεται έκτακτη εισφορά 12% στις επιχειρήσεις με κέρδος πάνω από 500.000 ευρώ.

Ο αντίλογος: Η συγκεκριμένη εισφορά θα οδηγήσει σε περαιτέρω κλυδωνισμούς τα μεγέθη των εταιρειών, επηρεάζοντας άμεσα την κερδοφορία τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το προσωπικό που απασχολούν.

Κυβέρνηση: Αυξάνεται ο φόρος πολυτελείας και επεκτείνεται στα ιδιωτικά σκάφη.

Ο αντίλογος: Αναμένεται να πλήξει περαιτέρω την αγορά πολυτελών οχημάτων, σκαφών, επιφέροντας επιπτώσεις σε όσους δραστηριοποιούνται σε αυτήν.

Κυβέρνηση: Δεν μειώνονται οι συντάξεις.

Ο αντίλογος: η αύξηση των εισφορών για τις κύριες και τις επικουρικές θα μειώσει περαιτέρω το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα, εντείνοντας τις υφεσιακές συνθήκες στην ελληνική οικονομία.

Ρεπορτάζ – Επιμέλεια: Φώτης Τριάρχης, Μανώλης Φουσκολαγουδάκης, Κώστας Ιερίδης

Διαβάστε επίσης: 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης