«Πονοκέφαλο» στους κροίσους Σαουδάραβες πετρελαιοπαραγωγούς προκαλεί η ξέφρενη κατρακύλα της τιμής του αργού πετρελαίου, η οποία διαμορφώνεται στα 58 ευρώ ανά βαρέλι, που είναι και η χαμηλότερη από τον Μάιο του 2009.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου απορροφά, έως έναν βαθμό, τους κραδασμούς που προκαλούν στην ελληνική οικονομία η ύφεση και το αυξημένο πολιτικό ρίσκο, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράςΜάλιστα, η τιμή του πετρελαίου υποχώρησε κατά 41% από το τέλος του 2013. Ως αποτέλεσμα, ο Γενικός Δείκτης του χρηματιστηρίου στο Ντουμπάι σημείωσε πτώση 7,6% την Κυριακή, ενώ ο δείκτης Saudi Tadawul All-Shares Index, που είναι ο μεγαλύτερος στον αραβικό κόσμο, κινήθηκε πτωτικά κατά 3,3%.

Ωστόσο, παρά τις «αναταράξεις» που προκαλεί στις χώρες του Κόλπου η κατάρρευση των τιμών, σύμφωνα με όσα δήλωσε τη Δευτέρα ο γενικός γραμματέας του OPEC, Abdullah al-Badri, δεν πρόκειται να περιοριστεί η ποσότητα του παραγόμενου πετρελαίου που σήμερα ανέρχεται στα 30 εκατ. βαρέλια ετησίως.

«Δεν πρόκειται να αλλάξουμε γνώμη επειδή οι τιμές υποχώρησαν στα 60 ή 40 δολάρια. Η αγορά θα σταθεροποιηθεί μόνη της» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Πετρελαίου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Al-Mazrouei κατά τη διάρκεια της σύσκεψης του OPEC.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πού οφείλεται η κατρακύλα της τιμής του «μαύρου χρυσού»; Στην αυξανόμενη παραγωγή και στη χαμηλότερη από την αναμενόμενη ζήτηση, σύμφωνα με τους αναλυτές.

Τι σημαίνει για τους Έλληνες καταναλωτές

Η υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου απορροφά, έως έναν βαθμό, τους κραδασμούς που προκαλούν στην ελληνική οικονομία η ύφεση και το αυξημένο πολιτικό ρίσκο, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Οι υψηλοί φόροι κρατούν ψηλά την τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα παρά τη βουτιά του πετρελαίου στις διεθνείς αγορέςΣύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), από τις μειωμένες τιμές του αργού επηρεάζονται άμεσα οι τιμές των διυλισμένων πετρελαιοειδών προϊόντων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους παραγωγής αγροτικών, βιομηχανικών και βιοτεχνικών προϊόντων, παράλληλα με το μειωμένο μεταφορικό κόστος που βοηθά ιδιαιτέρως την προσδοκώμενη ανάπτυξη.

Επίσης, η κατάσταση αυτή ωφελεί και τα συναλλαγματικά αποθέματα της Ελλάδας, αυξάνει τον τζίρο από την πώληση πετρελαιοειδών προϊόντων και ενισχύει τα δημόσια έσοδα λόγω υψηλής φορολογίας. Υπολογίζεται ότι για κάθε λίτρο βενζίνης, η συμμετοχή φόρων και τελών αγγίζει το 62%.

Δυστυχώς για τους καταναλωτές, η «βουτιά» του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές δεν συνοδεύεται από σημαντική μείωση στις τιμές των καυσίμων. Ειδικότερα, η τιμή της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης έχει μειωθεί περίπου κατά 10% και 6,5%, αντίστοιχα. Όπως υποστηρίζει η ΠΟΠΕΚ, η εξέλιξη αυτή οφείλεται στους ανελαστικούς υψηλούς φόρους, ενώ αναφέρεται ενδεικτικά ότι μόνο ο ειδικός φόρος κατανάλωσης αντιστοιχεί σε 67 λεπτά ανά λίτρο. Στελέχη του ΥΠΟΙΚ δηλώνουν πως έχουν «δεμένα» τα χέρια λόγω των απαιτήσεων της τρόικας, η οποία δεν δέχεται οποιαδήποτε μείωση στη φορολογία. Εκτιμάται πως σε περίπτωση που οι φόροι μειώνονταν από το 60% που είναι σήμερα στο 30%, η μέση τιμή της βενζίνης θα έπεφτε από το 1,40 στο 1 ευρώ.

Πάντως, οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν πως η πτώση της τιμής των πετρελαιοειδών αποτελεί τη μοναδική «ανάσα» για την ελληνική οικονομία.

Διαβάστε επίσης:

Κάτω από 59 δολάρια το πετρέλαιο

Στα 6 δις δολάρια το όφελος για την Τουρκία από το φθηνό πετρέλαιο

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης