Οι εργασίες που ξεκίνησαν στις 9.00 το πρωί της Δευτέρας – τοπική ώρα (10.00 – ώρα Ελλάδος), με τρίωρη καθυστέρηση λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, για την ανέλκυση του Costa Concordia, σχεδόν δύο χρόνια μετά τη βύθισή του στα ανοιχτά του νησιού Τζίλιο της Ιταλίας, ήταν σε πλήρη εξέλιξη καθ’όλη τη διάρκεια της νύχτας. Ελάχιστα λεπτά μετά τις 5.00 τα ξημερώματα (ώρα Ελλάδος) εν μέσω χειροκροτημάτων, ο υπεύθυνος της Ιταλικής Πολιτικής Προστασίας Φράνκο Γκαμπριέλι ανακοίνωσε:«Η επιχείριση περιστροφής και ανόρθωσης του πλοίου ολοκληρώθηκε». «Το σκάφος φθάνει στην κατακόρυφη θέση» συμπλήρωσε κι επεσήμανε ότι «το πλοίο έχει τοποθετηθεί στις ειδικές πλατφόρμες».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το Costa Concordia με το πρώτο φως της ημέρας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι επικεφαλής της επιχείρησης είπαν ότι μία άνευ προηγουμένου προσπάθεια ανέλκυσης «έφτασε στο επίπεδο 0, κάτι που από την αρχή ήταν ο στόχος μας».

Αυτό σημαίνει ότι το πλοίο πήρε κλίση 65 μοιρών και όλα είναι έτοιμα, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες για τη δεύτερη φάση του σχεδίου ρυμούλκησης και απομάκρυνσής του από το σημείο. Έτσι, τα 15 τεράστια κιβώτια γεμάτα με νερό που είχαν επισυναφθεί στη βυθισμένη πλευρά του πλοίου, προκειμένου να το ανυψώσουν από τη θάλασσα, θα παραμείνουν. Ωστόσο, ακόμη 15 κιβώτια, θα επισυναφθούν και στην άλλη πλευρά του πλοίου, ώστε να επέλθει μία πλωτή ισορροπία.

Η πλευρά του Costa Concordia που επί 20 μήνες ήταν βυθισμένη στα νερά της Τοσκάνης.

Η δεύτερη φάση της ρυμούλκησης του Costa Concordia ξεκίνησε – ώρα Ελλάδας 5.31 (4.31 – τοπική ώρα). Τώρα είναι ώρα να ξεκινήσει η διαδικασία σταθεροποίησης και επίτευξης ισορροπίας, ώστε να διεξαχθεί περαιτέρω έρευνα εντός του πλοίου.


Η πλευρά του Costa Concordia που επί 20 μήνες ήταν βυθισμένη στα νερά της Τοσκάνης.

Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης απαγορευόταν η ναυσιπλοΐα στην περιοχή. Η ανόρθωση ελεγχόταν εξ αποστάσεως από την πλωτή αίθουσα ελέγχου, όπου 12 άνθρωποι, ο καθένας μπροστά στο κομπιούτερ του, χειρίζονταν διαφορετικά μέρη της επιχείρησης.

Μεταξύ των επικεφαλής των εργασιών ήταν ο Νοτιοαφρικανός Νικ Σλόουν, ειδικός στις ανελκύσεις, ο οποίος ηγήθηκε ομάδας 500 ατόμων, που εργάσθηκαν σε 24ωρη βάση.


Το Costa Concordia μετά την επιτυχή πρώτη φάση της επιχείρησης ανέλκυσής του – ώρα Ελλάδος 5.00 (4.00 τοπική ώρα).

Το Costa Concordia μετά την επιτυχή πρώτη φάση της επιχείρησης ανέλκυσής του – ώρα Ελλάδος 5.00 (4.00 τοπική ώρα).

Ολοκληρώνεται η πρώτη φάση ανέλκυσης του Costa Concordia.

Στις 3.00 τα ξημερώματα – ώρα Ελλάδος, οι υπεύθυνοι της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένου του υπεύθυνου της ιταλικής Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας Φράνκο Γκαμπριέλι, προχώρησαν σε νέα πληροφόρηση για την πορεία της επιχείρησης τονίζοντας την πρόοδο που έχει σημειωθεί. Το πλοίο έχει λάβει κλίση 35 μοιρών, λίγο παραπάνω δηλαδή από το μισό του στόχου, που είναι οι 65 μοίρες. Στις 4.00 τα ξημερώματα – τοπική ώρα (5.00 – ώρα Ελλάδος), «θα ξέρουμε πότε θα ολοκληρωθεί η επιχείρηση», είπαν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου. «Είμαστε στην τελική φάση» τόνισαν.

Το Costa Concordia στην τελική φάση της ανέλκυσής του.


Το Costa Concordia στην τελική φάση της ανέλκυσής του.

Στη 1.00 τα ξημερώματα – ώρα Ελλάδος, οι επικεφαλής της επιχείρησης παραχώρησαν επίσης συνέντευξη Τύπου για την πορεία της ανέλκυσης. Όπως είπαν, στην αρχή της συνέντευξης: «Βρισκόμαστε στην τελευταία σελίδα της επιχείρησης».

Σύμφωνα με την εν λόγω ενημέρωση από τον Φρ. Γκαμπριέλι, το Costa Concordia είχε πάρει κλίση λίγο παραπάνω από τις 25 μοίρες, με 40 μοίρες να υπολείπονται μέχρι και την τελική του περιστροφή, προκειμένου να έρθει σε όρθια θέση και να μπορεί να ρυμουλκηθεί. Η τελευταία φάση της επιχείρησης, η επίτευξη δηλαδή περαιτέρω κλίσης της τάξης των 40 μοιρών, εκτιμήθηκε τότε ότι θα διαρκούσε περίπου τέσσερις ώρες.

Η κλίση των 25 μοιρών σημαίνει ότι η περιστροφή έχει προχωρήσει πέρα από το σημείο στο οποίο το σκάφος δεν χρειάζεται πλέον να έλκεται από τα γιγάντια καλώδια που είχαν τοποθετηθεί στις υποδοχές του πλοίου και μπορεί τώρα να περιστρέφεται με διαφορετικό τρόπο. Οι μηχανικοί πλέον, γεμίζουν για την περιστροφή του, με νερό τεράστια μεταλλικά κουτιά που συνδέονται με τη βυθισμένη πλευρά του πλοίου.

Δύο φωτογραφίες που δείχνουν τις διαφορές στο ναυάγιο πριν και μετά την επιχείρηση. Στην πάνω φωτογραφία η εικόνα του Costa Concordia το βράδυ της Κυριακής. Στην κάτω φωτογραφία το Costa Concordia με κλίση 25 μοιρών, μετά από 18 ώρες από την έναρξη της επιχείρησης ανέλκυσής του.

Λίγο πριν τις 22.00 το βράδυ της Δευτέρας, ο υπεύθυνος της ιταλικής Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας Φράνκο Γκαμπριέλι ενημέρωσε τους δημοσιογράφους που έχουν σπεύσει στο νησί Τζίλιο για να καλύψουν μία από τις ακριβότερες στην ιστορία ρυμουλκήσεις ναυαγίων, ότι η επιχείρηση ανέλκυσης θα συνεχιστεί καθ’όλη τη διάρκεια της νύχτας. Εκείνη την ώρα, η κλίση του πλοίου έχει μεταβληθεί κατά 13 μοίρες.

Τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν το βράδυ της Δευτέρας, ότι για την ολοκλήρωση της προσπάθειας θα χρειασθούν τουλάχιστον δεκαοκτώ ώρες, ενώ αρχικά η επιχείρηση αυτή είχε υπολογιστεί ότι θα διαρκούσε περίπου δώδεκα ώρες. Τελικά, και οι 18 ώρες ξεπεράστηκαν κατά πολύ.

Στις 18:00 (ώρα Ιταλίας, 19:00 ώρα Ελλάδας) η προσπάθεια διακόπηκε για περίπου μια ώρα, ώστε να επιτραπεί στους τεχνικούς να αφαιρέσουν ένα μέρος από τα ατσάλινα νήματα, τα οποία, στην παρούσα φάση, δεν χρησιμεύουν για την επιστροφή του πλοίου σε οριζόντια θέση. 

Στο βίντεο διακρίνεται η πρόοδος που σημειώθηκε κατά τη λειτουργία περιστροφής. Στις εικόνες στοπ – καρέ, διακρίνεται η φάση περιστροφής στις 10.00 το πρωί, στις 11.30 το πρωί, στις 14.30 το μεσημέρι και στις 17.30 το απόγευμα. Εκεί, θα δείτε μία καφέ λωρίδα, σημάδι που αποδεικνύει ότι αυτή η πλευρά ήταν κάτω από το νερό.

Time – lapse βίντεο από την πορεία της επιχείρησης.

Το Costa – Concordia με κλίση 13 μοιρών.


Το Costa – Concordia με κλίση 13 μοιρών.

Η ρυμούλκηση του Costa – Concordia προκαλεί το ενδιαφέρον και του απλού κόσμου.

Η επιχείρηση της ανέλκυσης τους Costa – Concordia αφότου έχει δύσει ο ήλιος.

Το Costa – Concordia όταν έδυε ο ήλιος.

Στην επιχείρηση ανέλκυσης του Costa – Concordia συμμετέχουν:

– Περίπου 120 δύτες
– Περίπου 70 συγκολλητές, ξυλουργοί, συναρμολογητές
– Περίπου 60 τεχνικοί, πιλότοι και τεχνικοί ROV
– Περίπου 60 συντονιστές, αξιωματούχοι διάσωσης, ασφάλειας και υγείας
– Περίπου 50 μηχανικοί
– Περίπου 140 μέλη πληρώματος
– Περίπου 10 βιολόγοι και ωκεανολόγοι από το Πανεπιστήμιο της Ρώμης και της Γένοβας

Στις εργασίες ανέλκυσης συμμετέχουν άτομα από 26 διαφορετικές εθνικότητες.

Τρισδιάστατη αναπαράσταση της επιχείρησης ρυμούλκησης.

Υπενθυμίζεται ότι το Costa Concordia βυθίστηκε τον Ιανουάριο του 2012, παίρνοντας μαζί του στον πάτο της θάλασσας του νησιού Τζίλιο, 32 ψυχές. Μάλιστα, οι σοροί δύο εκ των θυμάτων δεν βρέθηκαν ποτέ. Πρόκειται για μία τουρίστρια, ιταλικής υπηκοότητας κι έναν σερβιτόρο, ινδικής καταγωγής. Ωστόσο, υπάρχουν ελπίδες πως με την ανέλκυση του πλοίου πιθανόν εντοπιστούν, αν και αξιωματούχοι έχουν κατ’ επανάληψη αναφέρει ότι δύτες δεν έχουν βρει κανένα ίχνος τους εντός του πλοίου. Οι συγγενείς τους αναμένεται να φτάσουν σήμερα στο Τζίλιο.

Σούρουπο Δευτέρας. Οι εργασίες των ατόμων που απαρτίζουν την ομάδα επιχείρησης ανέλκυσης του Costa Concordia είναι σε πλήρη εξέλιξη. Υπενθυμίζεται ότι στις 18:00 (ώρα Ιταλίας, 19:00 ώρα Ελλάδας) η προσπάθεια διακόπηκε για περίπου μια ώρα, ώστε να επιτραπεί στους τεχνικούς να αφαιρέσουν ένα μέρος από τα ατσάλινα νήματα, τα οποία, στην παρούσα φάση, δεν χρησιμεύουν για την επιστροφή του πλοίου σε οριζόντια θέση. 

Για την ιστορία, η πλοιοκτήτρια εταιρεία Carnival, θα πληρώσει τουλάχιστον 600 εκατομμύρια ευρώ για την επιχείρηση ανόρθωσης του πλοίου. Σημειώνεται ότι είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η ανόρθωση ενός πλοίου τέτοιου μεγέθους (μήκους 290 μέτρων και ύψους δέκα ορόφων), το οποίο βρισκόταν με βυθισμένη τη μία του πλευρά.

Eπιμέλεια: Μαριάννα Μαρμαρά

Διαβάστε επίσης LIVE: Ολονύκτια επιχείρηση ανέλκυσης του Concordia, Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013, 22:03

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης