Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους αφέθηκε μετά τη μαραθώνια απολογία του ο Θρασύβουλος Λυκουρέζος, φερόμενος κατά δήλωσή του ως ο χειριστής του μοιραίου ταχύπλοου που προκάλεσε το ναυτικό δυστύχημα στην Αίγινα και τον θάνατο 4 ανθρώπων. Μετά από διαφωνία εισαγγελέα και ανακρίτριας, ο 77χρονος τέθηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό.
Η ανακρίτρια ήταν υπέρ της προφυλάκισής του ενώ η εισαγγελέας κατά. Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, μετά τη διαφωνία αφέθηκε ελεύθερος έως ότου, εντός πενθημέρου, αποφασίσει το συμβούλιο πλημμελειοδικών Πειραιά.
«Αυτή η εξέλιξη της διαφωνίας, ειδικά δεδομένου του γεγονότος ότι υπήρχε ξεκάθαρη εγκατάλειψη θυμάτων πέραν της πρόκλησης πολλαπλών θανάτων, δημιουργεί ακόμα περισσότερα ερωτηματικά. Αφού δεν εφαρμόζονται σε αυτή την περίπτωση τα άρθρα ΠΚ 282 και 283 που προβλέπουν την προσωρινή κράτηση μέχρι 6 μήνες ακόμα και για έγκλημα αμέλειας, ειδικά όταν υπάρχει σκοπός φυγής – όπως έκανε ο κατηγορούμενος σε αυτή την περίπτωση και δεν στάθηκε να βοηθήσει-, σε ποια περίπτωση άραγε θα τηρηθούν»; αναρωτιούνται νομικοί κύκλοι που σχολίασαν την απόφαση στο zougla.gr.
Και επισημαίνουν: «Προκαλεί κατάπληξη το γεγονός ότι ένας πολίτης πέφτει με το ταχύπλοό του σε ανοιχτή θάλασσα και σκοτώνονται 4, ο πολίτης φεύγει, δεν σταματάει να προσφέρει βοήθεια που θα μπορούσε να το πράξει, και για αυτόν τον πολίτη προκύπτει διαφωνία για την προσωρινή του κράτηση μεταξύ του εισαγγελέως και της ανακρίτριας. Το γεγονός αυτό προκαλεί εντύπωση και θεωρούμε ότι θα πρέπει μετά την έκδοση του βουλεύματος, οπότε θα μπορούμε να πούμε αβίαστα τη γνώμη μας, να φανούν οι λόγοι της διαφωνίας αυτής, που για έναν απλό πολίτη είναι ακατανόητοι»…
Το βράδυ της Παρασκευής οδηγήθηκε στο σπίτι του στο Κολωνάκι και θα φυλάσσεται από το λιμενικό σώμα, ενώ από το Σάββατο τη φύλαξη την αναλαμβάνει η Ελληνική Αστυνομία.
Η απολογία του ξεκίνησε στις 14:00 και ολοκλήρώθηκε λίγο μετά τις 22:00. Παρουσία ισχυρής δύναμης του Λιμενικού και υπό τις αποδοκιμασίες συγγενών των θυμάτων, βγήκε από το όχημα και μεταφέρθηκε στα γραφεία της Ε’ τακτικής ανακρίτριας. Σε βάρος του έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για δύο κακουργηματικές κατηγορίες και δύο πλημμεληματικές κατηγορίες.
Τι υποστήριξε στην απολογία του
«Η πορεία πλεύσης μου ήταν από βορρά προς νότο και εισερχόμενος στη θαλάσσια ζώνη που παρεμβάλλεται μεταξύ της νησίδας Μονή και των δυτικών ακτών της Αίγινας, στη θέση Πέρδικα αντιλήφθηκα μηχανοκίνητο σκάφος να κινείται από τη θέση Πέρδικα προς τη νήσο Μονή, δηλαδή επί πορείας από Ανατολή προ Δύση. Ποτέ δεν πίστεψα ότι σκάφος κινούμενο αριστερά μου θα περάσει από την πλώρη μου.
Κύριος στόχος του 77χρονου είναι να μην του αποδοθεί το αδίκημα του «ενδεχόμενου δόλου» που αλλάζει την μορφή της κατηγορίας εναντίον του και οδηγεί στην προφυλάκιση τουΗ πορεία μου ήταν σταθερή, χωρίς να έχω τον οποιοδήποτε λόγο να πραγματοποιήσω τον οποιοδήποτε αιφνίδιο ελιγμό, αφού άλλωστε μετέβαινε για λόγους αναψυχής με φίλους σε κόλπο της νησίδας Μονής», επικαλείται στην απολογία του στην ανακρίτρια Πειραιά ο 77χρονος Θρασύβουλος Λυκουρέζος.
«Το Βήμα» δημοσιεύει ολόκληρο το απολογητικό του υπόμνημα στο οποίο μεταξύ άλλων ο κατηγορούμενος επικαλείται παρόμοιο περιστατικό, το 2008, στον Πόρο όπου είχε αποδοθεί αμέλεια στον χειριστή ενός ταχύπλοου που είχε παρασύρει και σκοτώσει τον επιβάτη μίας βάρκας.
Ο 77χρόνος ανέφερε ότι μετά το συμβάν ήρθε φουσκωτό σκάφος, το οποίο παρέλαβε αυτόν και τους συνεπιβαίνοντές του και τους έβγαλε στις ακτές της Αίγινας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Επιπλέον ο 77χρονος – εκπροσωπείται νομικά από τον δικηγόρο Πειραιά κ. Γιάννη Ηρειώτη – αρνείται τις αναφορές σε καταθέσεις μαρτύρων ότι προχωρούσε σε επικίνδυνους ελιγμούς και στην ανάπτυξη μεγάλης ταχύτητας.
Συγκεκριμένα υποστηρίζει ότι «η ταχύτητα με την οποία ταξίδευε το σκάφος «DUENDE» κατά τη στιγμή προ της προσκρούσεως ήταν 21 ν.κ., ήταν δηλαδή ταχύτητα, με την οποία πραγματοποιείτο ασφαλής πλους, αφού με αυτή το σκάφος «πλάναρε», δηλ. ερχόταν σε οριζόντια θέση σε σχέση με την θάλασσα. Άλλωστε το συγκεκριμένο σκάφος, με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά του και την ισχύ των εγκατεστημένων σε αυτό προωστηρίων μηχανών, την κατάσταση στην οποία βρισκόταν (γάστρα και έλικες ήταν ήδη καλυμμένες με θαλάσσιους οργανισμούς λόγω της πολυήμερης ακινησίας) και τις συνθήκες φορτώσεως της συγκεκριμένης ημέρας (επιβάτες, συμπληρωμένη δεξαμενή καυσίμων, πλήρεις δεξαμενές πόσιμου νερού, εφόδια, εξοπλισμός κλπ), δεν θα μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα μεγαλύτερη των 28 ν.μ. Ούτε ο ίδιος ανέπτυσσα ποτέ ταχύτητα μεγαλύτερη από αυτή που το συγκεκριμένο σκάφος πλάναρε, ήτοι τα 21 ν.κ., διότι, τότε το «DUENDE» πραγματοποιούσε ασφαλείς και άνετους πλόες, τόσο για εμένα ως κυβερνήτη, όσο και για τους επιβαίνοντες σε αυτό και ήταν η συνήθης ταχύτητα, η οποία προβλέπεται για πλου κρουαζιέρας».
Επιπλέον στο απολογητικό του υπόμνημα λέει ότι «είναι ψευδές ότι και τις προηγούμενες ημέρες οδηγούσε επικίνδυνα με το σκάφος του αφού είχε να επιβιβασθεί σε αυτό 12 ημέρες, αφού αντιμετώπιζε και σοβαρό πρόβλημα υγείας και είχε νοσηλευθεί λίγες μέρες πριν το ατύχημα».
Κύριος στόχος του 77χρονου είναι να μην του αποδοθεί το αδίκημα του «ενδεχόμενου δόλου» που αλλάζει την μορφή της κατηγορίας εναντίον του και οδηγεί στην προφυλάκιση του.
Οσον αφορά την μη παραμονή του στο σημείο του ναυαγίου και στην υποβοήθηση των επιβατών του πλοιαρίου επικαλείται το γεγονός ότι «είχε δημιουργηθεί ρήγμα και στο δικό του σκάφος και υπήρχε κίνδυνος να βυθισθεί. Ηθελα να βοηθήσω τους ναυαγούς που βρίσκονταν στη θάλασσα αλλά αυτό ήταν αδύνατο». Γι αυτό τον λόγο θα επικαλεστεί μαρτυρίες των συνεπιβατών του, ενός δύτη και ενός ναυτικού που κάλεσε για βοήθεια.
Ανακοίνωση της οικογένειας θυμάτων – δραματική έκκληση για να “φωτιστεί η αλήθεια”
“Να φωτιστεί η αλήθεια” ζητά η οικογένεια του 44χρονου πατέρα και της 5χρονης που πνίγηκαν στο τραγικό δυστύχημα στην Αίγινα, την περασμένη Τρίτη, όταν το ταχύπλοο που οδηγούσε ο 77χρονος Θρασύβουλος Λυκουρέζος εμβόλισε το πλοιάριο “ΑΝΤΩΝΙΑ”, στο οποίο επέβαιναν.
Σε ανακοίνωσε που εξέδησε η δικηγορική εταιρεία “Βλάσσης και Συνεργάτες”, που εκπροσωπεί την οικογένεια που έχασε τον 44χρονο πατέρα και την 5χρονη κόρη του, αμφισβητούνται τα όσα αναφέρει ο Θρασύβουλος Λυκουρέζος στην απολογία του και μάλιστα γίνεται λόγος για «συγκάλυψη γεγονότων».
Αναλυτικά η ανακοίνωση των δικηγόρων της οικογένειας:
«Παρακαλούμε οποιονδήποτε αυτόπτη μάρτυρα είδε το συμβάν, ή τις προσπάθειες συγκάλυψης του, στις οποίες μετείχαν τουλάχιστον πέντε πρόσωπα, τα οποία ούτε καν προσήχθησαν ενώπιον των αρχών, να προσέλθει και να καταθέσει, για να φωτιστεί η αλήθεια»«Την 16-08-2016 και περί ώρα 12:30, στην περιοχή της Μονής στην Αίγινα, το τουριστικό σκάφος «ΝΤΟΥΕΝΤΕ» σκόρπισε τον θάνατο, αφαιρώντας τέσσερις ανθρώπινες ζωές, μεταξύ των οποίων και του Θεοδοσίου Κατιφέ και της πεντάχρονης κόρη του Σεβαστής.
Το συγκεκριμένο σκάφος, με κυβερνήτη τον Θρασύβουλο Λυκουρέζο κατά μεταγενέστερη δήλωση του ιδίου, αφού εγκατέλειψε αβοήθητους, τους ναυαγούς που εκείνο δημιούργησε, επιδόθηκε σε μία προσπάθεια κάλυψης, συγκάλυψης και αποφυγής ευθυνών, την ίδια χρονική στιγμή που πλήθος προσώπων είχε ανάγκη για άμεση παροχή βοήθειας, που πιθανώς θα έσωζε ζωές.
Μετά από συνεννόηση με δικούς του ανθρώπους, όπως ο ίδιος ο φερόμενος χειριστής αναφέρει, προσήλθε σκάφος που ρυμούλκησε το δικό του, αλλά και έσπευσαν στον τόπο του δυστυχήματος δύο φουσκωτά, ένα μεγάλο, το οποίο παρέλαβε και αποβίβασε τους τρεις συνεπιβαίνοντες του, στις ακτές της Αίγινας και ένα άλλο φουσκωτό το οποίο παρέλαβε τον ίδιο τον φερόμενο κατά δήλωση του ως κυβερνήτη και τον οδήγησε στην περιοχή Φάρος, όπου αυτοκίνητο άλλου προσώπου, τον παρέλαβε και τον οδήγησε στο Λιμεναρχείο Αίγινας, 2,5 ώρες μετά το συμβάν. Εκεί εμφανίσθηκε με τον δικηγόρο του, με τον οποίο προφανώς είχαν επικοινωνία κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ συμβάντος και εμφανίσεως του στο Λιμεναρχείο.
Την ίδια ώρα άνθρωποι πέθαιναν αβοήθητοι, αλλά ο συγκεκριμένος κατά δήλωση του κυβερνήτης, αφού αποποιήθηκε κάθε ευθύνης, δήλωσε και τα ονόματα των συνεπιβαινόντων του, όλοι κατά δήλωση του αρκετά μεγάλοι ηλικιακά, αλλά με διάθεση για κρουαζιέρα, με ταυτόχρονη ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων από ισχυρές σε ιπποδύναμη μηχανές.
Επειδή ουδείς από τους ισχυρισμούς αυτούς αντέχει σε σοβαρή κριτική, παρακαλούμε οποιονδήποτε αυτόπτη μάρτυρα είδε το συμβάν, ή τις προσπάθειες συγκάλυψης του, στις οποίες μετείχαν τουλάχιστον πέντε πρόσωπα, τα οποία ούτε καν προσήχθησαν ενώπιον των αρχών, να προσέλθει και να καταθέσει, για να φωτιστεί η αλήθεια. Το έχει ανάγκη η οικογένεια των θυμάτων, αλλά και ολόκληρη η κοινωνία».
Σε ανακοίνωση ο Δρίτσας αναφέρει ότι παρενέβη στην προανακριτική διαδικασία για να… τους πει να κάνουν τη δουλειά τους…
Την ίδια ώρα, έκκληση “να σταματήσει επιτέλους, η απαράδεκτη και επικίνδυνη μικροπολιτική εκμετάλλευση του τραγικού συμβάντος στην Αίγινα” έκανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρής Δρίτσας, υπογραμμίζοντας οτι “η τυμβωρυχία και η πολιτική αγυρτεία, δε χωρούν σε τέτοιες τραγικές στιγμές”, με αφορμή τη σφοδρή κριτική που δέχτηκε τόσο από πολιτικά κόμματα όσο και από ανώτατους αξιωματικούς του λιμενικού, με αφορμή τη στάση του.
”Επικαλούμενος τη θεσμική μου ιδιότητα και ευθύνη και μόνο αυτές, κάνω ειλικρινή έκκληση να σταματήσει επιτέλους, για την απαράδεκτη και επικίνδυνη μικροπολιτική εκμετάλλευση του τραγικού συμβάντος στην Αίγινα”
“Επικαλούμενος τη θεσμική μου ιδιότητα και ευθύνη και μόνο αυτές, κάνω ειλικρινή έκκληση να σταματήσει επιτέλους, για την απαράδεκτη και επικίνδυνη μικροπολιτική εκμετάλλευση του τραγικού συμβάντος στην Αίγινα”, αναφέρει ο υπουργός Ναυτιλίας σε ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα και προσθέτει: “ζητώ από όλους, όσους έχουν θέση ευθύνης στο Δημόσιο βίο, να συμβάλλουν ενεργά σε αυτό. Το οφείλουμε στα θύματα της τραγωδίας, στις οικογένειές τους και στους οικείους τους. Η πολιτική και επικοινωνιακή “τυμβωρυχία” δε μπορεί να γίνει ανεκτή.
«Η μόνη παρέμβασή μου στην προανακριτική διαδικασία, ως αρμόδιος και υπεύθυνος Υπουργός, ήταν από την πρώτη στιγμή, να ζητήσω να μη μείνει καμία πτυχή του τραγικού συμβάντος αδιερεύνητη. Οι αρμόδιες Λιμενικές Αρχές κινήθηκαν και κινούνται στην κατεύθυνση αυτή με επαγγελματισμό και υπηρεσιακή υπευθυνότητα, επιτελώντας το καθήκον τους σε συνεργασία με τις Εισαγγελικές-Ανακριτικές Αρχές και υπό την εποπτεία τους.
Εκ παραλλήλου, όπως ήδη έχουμε ανακοινώσει, η ενίσχυση των κανονισμών ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, όπως και της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει αποτελέσει, ήδη από μηνών, ειδικό αντικείμενο μελέτης. Μετά το τρέχον συμβάν της Αίγινας και μόλις συνταχθούν και παραδοθούν επίσημα, οι εκθέσεις της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ) και άλλων συναρμόδιων διευθύνσεων του Υπουργείου, θα ληφθούν αποφάσεις, ώστε σε εύλογο χρόνο να τεθεί σε εφαρμογή ένα επαρκώς βελτιωμένο θεσμικό πλαίσιο.
Όμως θεωρούμε για μια ακόμη φορά υποχρέωσή μας να τονίσουμε ότι η τυμβωρυχία και η πολιτική αγυρτεία, δε χωρούν σε τέτοιες τραγικές στιγμές. Η κατασκευή ανύπαρκτων ειδήσεων δε γεννά μόνο θλίψη, αλλά και οργή. Πρόκειται για κατάντια».
Φωτορεπορτάζ: Παναγιώτης Σαγκούρης
Επιμέλεια: Σωτήρης Σκουλούδης
Διαβάστε ακόμη: