Εντελώς αδικαιολόγητη είναι η προσπάθεια του ΥΠΕΞ της Τουρκίας, του τουρκικού ΓΕΕΘΑ αλλά και των ΜΜΕ της γειτονικής χώρας να κλιμακώσουν την ένταση μετά το επεισόδιο με πραγματικά πυρά που σημειώθηκε τη Δευτέρα ανοικτά της Ρόδου, όταν ελληνική ακταιωρός άνοιξε πυρ κατά τουρκικού πλοίου, υπόπτου για μεταφορά παράνομου φορτίου.
Το 2010 ο Χαλούκ Σαμί Καλκαβάν ήταν κυβερνήτης του δεύτερου σκάφους στην αποστολή του Μαβί Μαρμαρά με ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα της Παλαιστίνης, όταν ο στολίσκος δέχθηκε επίθεση από τις ειδικές δυνάμεις του ΙσραήλΤο τουρκικό εμπορικό Μ/V ACT είχε αποπλεύσει από την Αλεξανδρέτα με προορισμό το Ισμίτ (Νικομήδεια), όταν έξω από τη Ρόδο οι ελληνικές λιμενικές αρχές ζήτησαν από το πλήρωμα να δέσει στο λιμάνι του νησιού προκειμένου να πραγματοποιηθεί νηοψία.
Ο καπετάνιος του πλοίου Χαλούκ Σαμί Καλκαβάν αρνήθηκε να εκτελέσει τις εντολές και κατευθύνθηκε προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα. Η ελληνική ακταιωρός έβαλε με 16 βλήματα κατά του σκάφους, το οποίο τελικά πέρασε τη νοητή γραμμή και εισήλθε στα τουρκικά νερά. Αμέσως ειδοποιήθηκαν οι τουρκικές Αρχές, οι οποίες, όπως και οι ελληνικές, γνώριζαν το παρελθόν τόσο του καπετάνιου όσο και του ιδιοκτήτη του σκάφους.
Το 2010 ο Χαλούκ Σαμί Καλκαβάν ήταν κυβερνήτης του δεύτερου σκάφους στην αποστολή του Μαβί Μαρμαρά με ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα της Παλαιστίνης, όταν ο στολίσκος δέχθηκε επίθεση από τις ειδικές δυνάμεις του Ισραήλ, με αποτέλεσμα πολλοί Τούρκοι να σκοτωθούν και οι υπόλοιποι να συλληφθούν. Μεταξύ των συλληφθέντων ήταν και ο καπετάνιος Χαλούκ Σαμί Καλκαβάν.
Λίγο αργότερα έγινε γνωστό πως τα τουρκικά σκάφη της αποστολής ήταν μισθωμένα από τουρκική ΜΚΟ, γνωστή στις υπηρεσίες των χωρών της ανατολικής Μεσογείου για τις σχέσεις της με την τουρκική MIT αλλά και την παλαιστινιακή οργάνωση Χαμάς. Το 2012 το Μ/V ACT υποχρεώθηκε από τις ελληνικές Αρχές να παραμείνει για έλεγχο στο λιμάνι του Πειραιά για τεχνικούς λόγους, όπως αναφέρεται, αλλά πάρα ταύτα κάποια στιγμή απέπλευσε απροειδοποίητα κι εξαφανίστηκε.
Το 2013 το αδελφό πλοίο του ιδίου ιδιοκτήτη με την ονομασία «Ζεινάπ Ντουντάρ» βρισκόταν στο λιμάνι της Αλεξανδρέτας, όταν οι Αρχές προέβησαν σε νηοψία και ανακάλυψαν 3.400 όλμους. Οι όλμοι προέρχονταν από την Ουκρανία και είχαν προορισμό την Υεμένη. Τα χαρτιά του πλοίου έδειχναν πως μετέφερε κουζινικά.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Cumhuriyet» της ίδιας ημέρας, μετά την πιστοποίηση του παράνομου φορτίου παρενέβη ο αδελφός του ιδιοκτήτη και βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος AKP Αμντουραχίμ Ντουντάρ. Τότε η Υεμένη απέστειλε σημείωμα σύμφωνα με το οποίο οι όλμοι όντως ήταν αγορασμένοι από την ίδια και η υπόθεση έληξε με την επιβολή ενός μικρού προστίμου για το «λάθος» που διαπιστώθηκε στα επίσημα χαρτιά του πλοίου που πιστοποιούσαν ότι μετέφερε κουζινικά.
Είναι προφανές πως τα δύο πλοία του συγκεκριμένου ιδιοκτήτη, που είναι ο Γιουσούφ Ντουντάρ, συγγενής του Αμντουραχίμ Ντουντάρ, βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος του Ταγίπ Ερντογάν, παρακολουθούνται στενά από τις μυστικές υπηρεσίες των χωρών της αν. Μεσογείου. Είναι, επίσης, προφανές πως αυτές οι υπηρεσίες είχαν κάποια πληροφορία για το φορτίο που μετέφερε το M/V ACT από την Αλεξανδρέτα στη Νικομήδεια.
Το τουρκικό ΓΕΕΘΑ αμέσως μετά το συμβάν απέστειλε μία πυραυλάκατο και δύο ακταιωρούς της τουρκικής ακτοφυλακής στην περιοχή και όχι τρία πολεμικά πλοία, όπως λανθασμένα αναφέρθηκε στον ελληνικό Τύπο. Η παρουσία των τριών αυτών σκαφών κατέδειξε πως και οι ίδιοι οι Τούρκοι γνώριζαν πολύ καλά την πραγματική εικόνα. Στη συνέχεια οι επίσημες ανακοινώσεις του τουρκικού ΥΠΕΞ και του τουρκικού ΓΕΕΘΑ που ανέδειξαν το ζήτημα ήταν φανερά «κατασκευασμένες» για τη δημιουργία εντυπώσεων.
Είναι προφανές ότι δεν υπήρξε θερμό επεισόδιο, διότι δεν παρατηρήθηκε ούτε μια στιγμή εμπλοκή πολεμικών σκαφών ή άλλων δυνάμεων της Ελλάδας ή της Τουρκίας, αλλά επρόκειτο για μια περίπτωση κλασικής πειρατείας με ένα τουρκικό εμπορικό πλοίο γνωστό για τις παράνομες δραστηριότητές του. Είναι, επίσης, φανερό πως η διαπλοκή του ιδιοκτήτη του σκάφους με τον βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος προσέδωσε πολιτική χροιά στην υπόθεση.
Προφανέστερο, όμως, όλων είναι ότι ο βετεράνος σε παράνομες δραστηριότητες καπετάνιος του πλοίου ήρθε αμέσως σε επαφή με το CNN Turk προκειμένου να προσδώσει «πατριωτικό χαρακτήρα» στις παράνομες ενέργειές του, με αποτέλεσμα η ιστορία να φουντώσει και να προσλάβει τις διαστάσεις που γνωρίζουμε. Το M/V ACT έδεσε τελικά στο λιμάνι της Μαρμαρίδας και παραμένει άγνωστο το εάν και κατά πόσον οι Αρχές ερεύνησαν το φορτίο του.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, πως τα στοιχεία για το σεσημασμένο παρελθόν του συγκεκριμένου πλοίου, του καπετάνιου του και του ιδιοκτήτη του έγιναν γνωστά από τουρκικές πηγές που δεν πρόσκεινται στον Ταγίπ Ερντογάν και το κόμμα του αλλά στην αντιπολίτευση, και πως αυτά τα στοιχεία έκαναν τον γύρο του διαδικτύου πολύ γρήγορα, οπότε δεν υπήρχε κανένα ελαφρυντικό για τους καθεστωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς της Τουρκίας να αναδείξουν το συμβάν σε ένα δήθεν μείζον ζήτημα στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Ρόδου.
Διαβάστε επίσης: