Ρεπορτάζ: Πέτρος Κουσουλός

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Νέες ποινικές εξελίξεις σηματοδοτούνται από το φάκελο των ελικοπτέρων (μισθωμένων και ιδιόκτητων) της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, μετά τις κακουργηματικές διώξεις που ασκήθηκαν σήμερα από την εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.

Ύστερα από πολύμηνη, ποινική, προκαταρκτική έρευνα ο εισαγγελέας Πρωτοδικών, κ. Αντώνης Ελευθεριάνος, στέλνει σε τακτική ανάκριση 25 πρόσωπα τα οποία κατηγορούνται για το αδίκημα της απιστίας με τις επιβαρυντικές διατάξεις του Νόμου 1608/50.

Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά δίωξη που αφορά τα εναέρια μέσα δασοπυρόσβεσης, ενώ κατηγορούμενοι –εκ νέου- είναι παλιοί γνώριμοι των εισαγγελικών Αρχών, όπως ανώτατοι αξιωματικοί, και πρώην στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η έρευνα του εισαγγελικού λειτουργού, η οποία ξεκίνησε με αφορμή μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε το καλοκαίρι του 2011 απόστρατος αξιωματικός της Πυροσβεστικής και είχε αποκαλυφθεί από τη zougla.gr, κινήθηκε σε δύο σκέλη. Το πρώτο αφορούσε την -υπερτιμολογημένη όπως προέκυψε- εκμίσθωση των ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης τις περιόδους 2010-11 και το δεύτερο την οικονομική ζημία που υπέστη το ελληνικό Δημόσιο από την καθήλωση των ιδιόκτητων ελικοπτέρων (δυο Super Puma και τριών BK-117) τα οποία είχαν κοστίσει στους έλληνες φορολογούμενους περί τα 45 εκ. ευρώ!

Aν και το ακριβές ποσό με το οποίο ζημιώθηκε το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει προσδιορισθεί ακριβώς, εντούτοις υπολογίζεται γύρω στα 10 εκ. ευρώ. Κατά το στάδιο της προκαταρκτικής ενώπιον του εισαγγελέα είχαν παρουσιασθεί και εξετάστηκαν, με την ιδιότητα του υπόπτου, 30 συνολικά πρόσωπα, για τέσσερα από τα οποία δεν προέκυψαν ενδείξεις ενοχής και η υπόθεση αρχειοθετήθηκε.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο εισαγγελικός λειτουργός είχε «σκοντάψει» στα ονόματα των πρώην κυβερνητικών στελεχών, κ.κ. Βούγια και Όθωνα. Ο φάκελος για τα δυο στελέχη του ΠΑΣΟΚ είχε διαβιβασθεί στη Βουλή από την εισαγγελία του Αρείου Πάγου τον Φεβρουάριο του 2012 καθώς ήταν εκείνοι που υπέγραψαν τις ζημιογόνες -κατά το κατηγορητήριο- επεκτάσεις. Βέβαια όπως είχε αποκαλύψει η zougla.gr τον τελευταίο λόγο είχε ο πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Χρίστος Παπουτσής, ο οποίος στις 26 Ιανουαρίου 2011 είχε υπογράψει το εισηγητικό σημείωμα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα μισθωμένα

Από την εισαγγελική έρευνα και από τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν κατά τη διάρκεια της προκαταρκτικής εξέτασης, προέκυψε ότι η επέκταση της μίσθωσης των 12 ελικοπτέρων (που κόστισε περί τα 20 εκ. ευρώ) περιείχε αρκετούς ζημιογόνους όρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι -σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά- από τα δημόσια ταμεία εκταμιεύθηκαν 808.725 ευρώ για τη σίτιση και τη διατροφή του πληρώματος των 12 ελικοπτέρων, κατά τη διάρκεια της τρίμηνης παραμονής του στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι στη σχετική διακήρυξη αναφέρεται ότι τα εν λόγω έξοδα βαραίνουν τη συμβαλλόμενη εταιρεία.

Το ίδιο συνέβη και με τους τηλεφωνικούς λογαριασμούς του προσωπικού, που κόστισαν 264.980 ευρώ, καθώς και με τη μεταφορά των ελικοπτέρων στις Βάσεις, που αγγίζει τα 660.000 ευρώ. Όλα τα παραπάνω, βάσει των προκηρύξεων αλλά και των περιγραφών των διαγωνισμών, τα εν λόγω ποσά δεν όφειλαν να εκταμιευθούν από τον δημόσιο κορβανά αλλά από τις εταιρείες. Σε ό, τι αφορά τα ελικόπτερα μεσαίου τύπου (Κ-32 και Μ-8) από τα στοιχεία που προσκόμισαν οι μάρτυρες κατηγορίας εμφανίστηκε υπερτιμολόγηση, το 2010 και 2011, ύψους 25%.

Τα ιδιόκτητα

Από την εισαγγελική έρευνα παράλληλα προέκυψαν ενδιαφέροντα στοιχεία και για τα πέντε ιδιόκτητα πτητικά μέσα της Π.Υ., μια «επένδυση» η οποία κοστολογείται στα 45 εκ. ευρώ. Τα δυο Super Puma και τα τρία BK-117 παρέμειναν καθηλωμένα από το φθινόπωρο του 2009 λόγω των λαθεμένων χειρισμών που έγιναν σε ό, τι αφορά τη συντήρησή τους και την τεχνική υποστήριξή τους.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 29-9-09 η τεχνική τους υποστήριξη γινόταν από την Ολυμπιακή Αερόπλοια ενώ στη συνέχεια (με την 1242/2010 απόφαση) ανατέθηκε σε άλλη από την οποία ανακλήθηκε το Δεκέμβριο του 2010.

Στη συνέχεια, κατόπιν διαγωνισμού που διενεργήθηκε από τη NAΜSA, η τεχνική τους συντήρηση ανατέθηκε σε άλλη ελληνική εταιρεία, ενώ σήμερα έτοιμο είναι ένα από τα πέντε ελικόπτερα. Ωστόσο και αυτό δεν επιχειρεί καθώς, στο μεσοδιάστημα, έληξαν τα πτυχία των χειριστών της ΥΕΜΠΣ τα οποία δεν ανανεώθηκαν.

Στο θέατρο του παραλόγου έρχεται να προστεθεί και η σπασμωδική κίνηση στην οποία προχώρησε πριν από λίγες ημέρες το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος το οποίο προχώρησε σε διαγωνισμό πρόσληψης ιδιωτών-χειριστών προκειμένου να βρεθεί πιλότος να πετάξει τα ιδιόκτητα μέσα.

Η εισαγγελική έρευνα του κ. Ελευθεριάνου εξέτασε επίσης και την αποστολή των κινητήρων των ιδιόκτητων ελικοπτέρων στο εξωτερικό χωρίς διαγωνισμό καθώς και ένα θέμα που είχε προκύψει με την αποθήκευσή τους. Σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά παρόλο που από τις 17 Φεβρουαρίου 2011 υπήρχε έγγραφη εισήγηση της Διεύθυνσης Εναερίων Μέσων και Οικονομικών του Αρχηγείου του Π.Σ. και αποφασίσθηκε από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη η μεταφορά των πτητικών μέσων χωρίς δαπάνη του Δημοσίου σε εγκαταστάσεις  συγκεκριμένης εταιρείας, εντούτοις η ηγεσία του Σώματος επέλεξε να αναθέσει, χωρίς διαγωνισμό, την αποθήκευση των ελικοπτέρων σε άλλη εταιρεία έναντι 25.000 ευρώ.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης