Δικαιολογημένο λόγω των οικονομικών συγκυριών που διέρχεται η χώρα μας είναι, σύμφωνα με το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, το πλεονέκτημα του Δημοσίου να «απολαμβάνει» χαμηλότερο επιτόκιο υπερημερίας στις οφειλές του προς τους ιδιώτες, την ίδια στιγμή που οι οφειλές των ιδιωτών προς το Δημόσιο επιβαρύνονται με υψηλότερο επιτόκιο.
Με συντριπτική πλειοψηφία (10-3) το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, σε διάσκεψη κεκλεισμένων των θυρών, έκρινε ότι η συγκεκριμένη νομοθετική διάταξη που προβλέπει ότι το Δημόσιο για τις οφειλές του πρέπει να καταβάλει τόκο υπερημερίας 6%, ενώ οι ιδιώτες που οφείλουν στο Δημόσιο πρέπει να πληρώνουν μεγαλύτερο επιτόκιο (από 8,75% έως 12,25%), δεν αντίκειται στο Σύνταγμα.
Αυτό, άλλωστε, είχε εισηγηθεί και ο σύμβουλος Επικρατείας Παν. Ευστρατίου επικαλούμενος λόγους δημοσίου συμφέροντος προκειμένου να διασφαλιστεί η δημοσιονομική ισορροπία του κράτους και ν’ αντιμετωπιστεί η οξεία κρίση που μαστίζει τη χώρα. Υπό το ίδια πρίσμα της οξείας δημοσιονομικής κρίσης, το ΑΕΔ έκρινε συνταγματική τη διαφορά αυτή των επιτοκίων. Για το θέμα αυτό, πάντως, έχουν εκδοθεί στο παρελθόν αντικρουόμενες αποφάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τον Άρειο Πάγο με αποτέλεσμα να φθάσει για οριστική κρίση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο. Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου με απόφασή της έχει χαρακτηρίσει αντισυνταγματική και αντίθετη στην ΕΣΔΑ την επίμαχη ρύθμιση, συναντώντας όμως τη διαφωνία του Αρείου Πάγου που τάσσεται υπέρ της συνταγματικότητας της.