Του Βασίλη Γ. Σαρημπαλίδη
Αν σας έλεγαν πως υπάρχει αυτοκίνητο που δεν θα χρειάζεται να βάλετε… βενζίνη, θα το πιστεύατε;
Σίγουρα όχι, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν αρχίσει δειλά- δειλά να μπαίνουν στη ζωή μας. Το μόνο που χρειάζονται είναι ρεύμα και η φόρτισή τους γίνεται μέσω μιας κοινής πρίζας.
Το ηλεκτρικό BMW i3 όπως και άλλα που κυκλοφορούν ή θα κυκλοφορήσουν ανοίγουν διαφορετικούς δρόμους για τις καθημερινές μας μετακινήσεις…
Στην Ελλάδα κατασκευάσαμε ηλεκτρικά πριν από 40 χρόνια
Αν και η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκίνητων φαντάζει τεχνολογία του μέλλοντος στην πραγματικότητα είναι του παρελθόντος. Θα αναφέρουμε ένα παράδειγμα και μάλιστα ελληνικό που δυστυχώς δεν «περπάτησε», στερώντας από τη χώρα μας τη δυνατότητα να «πετάξει» στον ουρανό, την ίδια ώρα οι άλλοι βρισκόντουσαν στη γη. Συγκεκριμένα, τη δεκαετία του ’70, στη Σύρο δημιουργήθηκε εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων.
Μετά από κόπο και πολλά εμπόδια γεννήθηκε το Enfield E8000 το οποίο παράχθηκε σε περίπου 125 μονάδες, ωστόσο η παραγωγή σταμάτησε για λόγους που καθένας μπορεί να φανταστεί ή να υποθέσει.
(Διαβάστε το ρεπορτάζ του zougla.gr για το ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πατώντας ΕΔΩ)
To Ελληνικό Enfield E8000 που είχαμε οδηγήσει επί ελληνικού εδάφους…
Η νέα εποχή της αυτοκίνησης…
Δεκαετίες αργότερα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες – κολοσσοί, άρχισαν να παράγουν τα δικά τους ηλεκτρικά μοντέλα. Η BMW δημιουργώντας ένα ξεχωριστό brand name, το “i”, κατασκεύασε το i3 και το i8. Το πρώτο, που οδηγήσαμε, είναι ένα καθημερινό αυτοκίνητο και το δεύτερο ένα super car που θα έρθει στην Ελλάδα το ερχόμενο καλοκαίρι. Περνώντας πολλές ώρες μαζί του ζήσαμε το κάτι διαφορετικό από αυτά που έχουμε συνηθίσει στις καθημερινές μας μετακινήσεις.
Καταρχήν, η φουτουριστική σχεδίαση είναι αυτή που σε κάνει να συνειδητοποιείς πως οδηγείς κάτι ξεχωριστό και αυτό φαίνεται την ώρα που βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι. Είναι σημαντικό να θεωρείς πως το αυτοκίνητο δεν είναι ένα κουτί με ρόδες αλλά ένα μεταφορικό μέσο που σου αλλάζει τη διάθεση και σε κάνει να αισθάνεσαι όμορφα όσο βρίσκεται μέσα σε αυτό. Πλέον η τεχνολογία βρίσκεται στο ζενίθ και όλα έχουν αλλάξει συγκριτικά με τα συμβατικά οχήματα. Ακόμα και τα υλικά είναι ανακυκλώσιμα σε ποσοστό 95% ενώ τα κουμπιά έχουν την τιμητική τους.
Δείτε το video με το BMW i3…
Αθόρυβο…
Θέτοντας σε λειτουργία τον «κινητήρα» με το πάτημα ενός κουμπιού, οι επιβάτες αναρωτιούνται αν όντως το αυτοκίνητο είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Ο οδηγός γυρίζει το αυτόματο κιβώτιο στην ένδειξη “D” και πατά το… γκαζόφρενο. Το αποκαλούμε έτσι καθώς η χρήση του είναι και για να επιταχύνει αλλά και να επιβραδύνει! Πώς γίνεται αυτό; Όσο ο οδηγός πατά το γκάζι το αμάξι επιταχύνει. Από ένα σημείο και έπειτα όταν το αφήνει, αυτό λειτουργεί σαν φρένο που βοηθά στην φόρτιση των μπαταριών. Φυσικά υπάρχει και το φρένο… Η οδήγησή του όπως μπορείτε να καταλάβετε είναι ιδιαίτερη και αρχικά θα προβληματίσει, αλλά σε 1-2 μέρες ο οδηγός θα το συνηθίσει και θα του αρέσει.
Φουτουριστική καμπίνα
Εσωτερικά όλα όσα ξέρετε ξεχάστε τα. Ο οδηγός έχει μπροστά του οθόνες υψηλής ευκρίνειας τύπου tablet (!) από όπου λαμβάνει πληροφορίες για τα πάντα. Ακόμα και η ποιότητα των υλικών είναι διαφορετική με το ξύλο ευκαλύπτου να καλύπτει μεγάλο μέρος του ταμπλό και να χαρίζει μία ξεχωριστή νότα. Τα καθίσματα είναι άνετα, οι χώροι πάρα πολλοί και γενικότερα η λειτουργικότητα ιδανική. Η αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε ένα κινητό γραφείο δεν απέχει από την πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό είναι και το ανάποδο άνοιγμα των πίσω θυρών.
Το εσωτερικό του BMW i3…
Πόσο γρήγορο είναι;
Ένα από τα εντυπωσιακά σημεία του BMW i3 είναι οι επιδόσεις που εντυπωσιάζουν και τους πλέον δύσπιστους. Το 0-100 επιτυγχάνεται σε 7 περίπου δευτερόλεπτα ενώ η τελική ταχύτητα πλησιάζει τα 155 χλμ./ώρα. Αίσθηση προκαλεί η ροπή που θυμίζει βενζινοκίνητο αυτοκίνητο με πάνω από 200 ίππους. Σε αυτή την περίπτωση μόνο μία βόλτα μπορεί να σας λύσει οποιαδήποτε απορία έχετε… Αξίζει να αναφέρουμε πως παρά τις κορυφαίες επιδόσεις δεν υπάρχουν εκπομπές ρύπων καθώς το εν λόγω μοντέλο δεν μολύνει καθόλου το περιβάλλον.
Μπορώ να ταξιδέψω;
Με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να κάνει ταξίδια καθώς η αυτονομία κυμαίνεται (με ταχύτητα περίπου 120 χλμ./ώρα) στα 100-110 χιλιόμετρα. Η λύση δίνεται με την έκδοση που εφοδιάζεται με κινητήρα βενζίνης οπότε σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Σε γενικές γραμμές πάντως τα ηλεκτρικά έχουν φτιαχτεί για μετακινήσεις εντός πόλης.
Πώς και πού το φορτίζω;
Όσο και εάν ακούγεται περίεργο η φόρτιση γίνεται σε μία απλή πρίζα. Ένα καλώδιο (βλέπε φωτογραφία) μπαίνει στην ειδική υποδοχή (εκεί που συνήθως βρίσκεται η τάπα της βενζίνης) και αυτό απλά το βάζουμε σε μία κανονική… πρίζα. Η φόρτιση διαρκεί ανάλογα με τον φορτιστή, από 30 λεπτά (στο 80%) έως 8 ώρες. Η φιλοσοφία είναι τύπου… κινητού, όπου το βράδυ το βάζεις για φόρτιση και την ημέρα το χρησιμοποιείς! Προς το παρόν για να γεμίσουν οι μπαταρίες μπορεί ο ιδιοκτήτης να το κάνει μόνο στο σπίτι ή στη δουλειά. Πολύ σύντομα θα ανοίξουν σταθμοί ανεφοδιασμού σε εμπορικά κέντρα αλλά και σε πρατήρια υγρών καυσίμων (υπάρχει η υποδομή αλλά είναι θέμα νομοθεσίας), γεγονός που θα δώσει τη δυνατότητα απόκτησης ηλεκτρικού οχήματος και σε πελάτες που δεν διαθέτουν χώρο στάθμευσης.
Τι γίνεται με το service;
Ανοίγοντας το εμπρός καπό συνήθως βλέπουμε τον κινητήρα του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση του i3 υπάρχει μόνο το κιτ αλλαγής ελαστικού και το καλώδιο της φόρτισης. Το service γίνεται σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα και μόνο από εξειδικευμένους τεχνικούς. Το κόστος είναι τις περισσότερες φορές χαμηλότερο από ένα συμβατικό αυτοκίνητο καθώς δεν έχουμε μηχανικά μέρη.
Πόσο.. καίει;
Πάμε όμως στο… ρεζουμέ για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η πρώτη απορία που γεννιέται αφορά την κατανάλωση, που μετριέται πλέον σε ρεύμα και η σύγκριση που θα πρέπει να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο το οποίο εφοδιάζεται με κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου ή υγραερίου. Μετά από δοκιμή διαρκείας που πραγματοποιήσαμε, διαπιστώσαμε πως η μέση κατανάλωση για το i3 (σε χρήματα) κυμάνθηκε κοντά στo 1.5 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα. Η μέτρηση γίνεται σε KWh και αν η κατανάλωση είναι περίπου στις 13KWh ανά 100 χιλιόμετρα με την κανονική χρέωση (όχι νυχτερινή κ.λπ.) να βρίσκεται στο 0.11165 ευρώ μπορείτε να κάνετε την πράξη και να βγάλετε το παραπάνω κόστος. Σίγουρα υπάρχει διαφορά και μάλιστα μεγάλη σε σύγκριση με τα γνωστά καύσιμα.
To i3 κοστίζει 36.150 ευρώ
Θα κάνω απόσβεση;
Με ένα ηλεκτρικό όχημα θα πρέπει να περάσουν αρκετά χρόνια για να γίνει απόσβεση. Η φιλοσοφία συμβαδίζει με το πόσο φιλικό είναι το συγκεκριμένο μέσο μετακίνησης για το περιβάλλον αλλά και ο τρόπος που γίνεται η παραγωγή του στο εργοστάσιο, που και αυτή είναι φιλική.
Σίγουρα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι μία διαφορετική πρόταση. Σε κάνει να ξεχνάς τα πρατήρια και σε βάζει σε ένα άλλο τρόπο σκέψης. Σε κάθε περίπτωση μας δείχνει πως θα είναι το μέλλον της αυτοκίνησης….
Δείτε παρακάτω το κόστος για ένα αυτοκίνητο ανάλογα με το καύσιμο που χρησιμοποιεί
Απόσταση | Βενζίνη | Πετρέλαιο | Υγραέριο | Φυσικό Αέριο | Ρεύμα |
100 χλμ. | 12 € | 10 € | 6.5 € | 4 € | 1.5 € |
1.000 χλμ. | 120 € | 100 € | 65 € | 40 € | 15 € |
15.000 χλμ. | 1.800 € | 1.500 € | 975 € | 600 € | 225 € |
50.000 χλμ. | 6.000 € | 5.000 € | 3.250 € | 2.000 € | 750 € |
Φουτουριστική σχεδίαση…
Ανοίγεις το εμπρός καπό και βλέπεις αυτή την εικόνα…
Η.. κεντρική κονσόλα αποτελείται από δύο tablet!!!
Δύο ποτηροθήκες, ο στρογγυλός διακόπτης για τις ρυθμίσεις και το κουμπί που πρσαρμόζει το στυλ οδήγησης που θέλει ο οδηγός…
Ξεχωριστό…
Και ιδίως όταν ανοίγουν οι πόρτες ανάποδα…
Ο χώρος των πίσω επιβατών…
Αυτό είναι το αυτόματο κιβώτιο το οποίο βρίσκεται στην κολώνα του τιμονιού…
Το κλειδί του i3. Περιλαμβάνει και ένα έξτρα κουμπί (το κάτω) που ο ιδιοκτήτης το προσαρμόζει όπως αυτός επιθυμεί…
Το καπό είναι πανάλαφρο…
Ενημέρωση για το αυτοκίνητο μέσα από το κινητό…
Ότι υπάρχει κάτω από το πάτωμα…
Το i3 αποτελεί σημείο αναφοράς στην αυτοκίνηση και δεν μπορεί να ξεφύγει από τα φώτα της δημοσιότητας…
Η οθόνη που βλέπει στο καντράν ο οδηγός…