Του Βασίλη Γ. Σαρημπαλίδη
Σαν… βόμβα έσκασε η είδηση του υπουργείου οικονομικών για αλλαγές (και πάλι) στην φορολογία των αυτοκινήτων και όπως ήταν φυσικό ήδη έχει δημιουργηθεί τεράστια σύγχυση τόσο στους ιδιοκτήτες όσο και στους επαγγελματίες. Από την ανακοίνωση κανείς δεν έχει καταλάβει τι ακριβώς γίνεται, τι θα ισχύει και πόσους φόρους θα συνεχίσουν να πληρώνουν όσοι έχουν κάνει το λάθος να χρησιμοποιούν αυτοκίνητο!!!
Στόχος να αυξηθούν τα έσοδα
Προς το παρόν όλα βρίσκονται στον αέρα και τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο. Ή καλύτερα ξεκάθαρο είναι το γεγονός ότι η Κυβέρνηση θέλει γεμίσει ΚΑΙ πάλι τα ταμεία της με χρήματα που θα εισπράξει από το
αυτοκίνητο. Έχοντας πάντως στο μυαλό μας τις δεκάδες αλλαγές στο σύστημα φορολόγησης των οχημάτων, ιδίως τα τελευταία χρόνια, μόνο προβληματισμό πρέπει να μας δημιουργεί η ξαφνική κίνηση του υπουργείου που έριξε άδεια για να πιάσει γεμάτα χωρίς να αντιλαμβάνεται το κόστος στην κοινωνία. Αν και τα μέτρα σε γενικές γραμμές έχουν σύγχρονη αντίληψη και θα τα χαρακτηρίζαμε καλά, ωστόσο μέχρι να γίνουν πράξη, μόνο κακό δημιουργούν. Ας ρίξουμε όμως μία ματιά και να σχολιάσουμε, έχοντας και την.. εμπειρία των προηγούμενων ετών, τα νέα μέτρα που.. σκέφτονται να περάσουν.
Τα μέτρα… αντίστροφα
Θα ξεκινήσω ανάποδα, καθώς γι’ ακόμα μία φορά θέλουν να μας πείσουν πως γίνεται προσπάθεια στον τρόπο ελέγχου των ανασφάλιστων και χωρίς κάρτα ελέγχου ΚΤΕΟ οχημάτων. Με λίγα λόγια θέλουν να μας πουν πως θα κάνουν κάτι για όσους… παρανομούν, κάτι που ακούμε εδώ και πολλά χρόνια…
ΤΕΚΜΗΡΙΑ
Στο θέμα των τεκμηρίων έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν, έχοντας μάλιστα δημοσιοποιήσει και σχετική λίστα με πραγματικά κριτήρια και όχι με κριτήρια, που κάποιοι που προφανώς δεν έχουν ιδέα, έβγαλαν μία λίστα από το μυαλό τους και την βάφτισαν τεκμήρια για αυτοκίνητα…
ΑΠΟΣΥΡΣΗ
Όσον αφορά την απόσυρση και την αντικατάσταση από ένα άλλο μέτρο μάλλον δεν έχουμε καταλάβει τι θέλουν να κάνουν και πως… Ότι και να γίνει πάντως και να υπάρξει όφελος, αυτό θα ισχύσει μόνο με τα μικρά – προσιτά σε τιμή αυτοκίνητα.
ΙΧ 15ΕΤΙΑΣ+
Τα αντικίνητρα στην κυκλοφορία των οχημάτων 15ετίας ή 20ετίας ποια θα είναι; Το υπουργείο κάνει λόγο για τέλος περιβάλλοντος για τα συγκεκριμένα οχήματα αλλά από την άλλη συνεχίζει να μην δίνει κίνητρα σε οχήματα που δεν μολύνουν καθόλου το περιβάλλον…
ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΑ
Το Κράτος χάνει κάθε χρόνο εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ οχήματα Όσον αφορά τα οχήματα του εξωτερικού και τον έλεγχο σε αυτά το ποιο απλό πράγμα που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να καταργηθεί το μέτρο και να ανοίξουν τα σύνορα όπως ισχύουν σε όλα τα κράτη! Όσο υπάρχουν έλεγχοι σε τελωνεία κ.λπ. τόσο θα βλέπουμε πράγματα που για κάποιους φαντάζουν… περίεργα.
ΚΥΒΙΚΑ
Τέλος, σχετικά με την κατάργηση των κριτηρίων κυβισμού με βάση την φορολόγηση. Πάλι καλά που το κατάλαβαν… Μιλάμε για το αυτονόητο καθώς στην εποχή του downsizing είναι σαν να προσπαθούμε να πάμε στην Άνδρο με βάρκα που έχει κουπιά αντί να του βάλουμε έναν κινητήρα και να φτάσουμε γρήγορα.
Πάμε όμως να δούμε με παραδείγματα και στην πράξη τι σημαίνουν όλα αυτά. Ποιός θα την πληρώσει και ποιος θα ωφεληθεί.
Τι θα γίνει με τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με κινητήρες μεγάλου κυβισμού
Οι ιδιοκτήτες με οχήματα μεγάλου κυβισμού θα συνεχίσουν να πληρώνουν ότι… πλήρωνα, όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας. Αναπροσαρμογή θα υπάρξει στο θέμα των τεκμηρίων και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης. Για τα καινούργια θα υπάρξει άλλο καθεστώς για τεκμήρια και φόρο πολυτελούς διαβίωσης ενώ για τα τέλη ούτως ή άλλως επιβαρύνονται πλέον ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων CO2.
Τι θα γίνει με τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με κινητήρες μικρού κυβισμού
Σημαντικές αλλαγές δεν θα υπάρξουν σε αυτή την κατηγορία κυρίως για αυτοκίνητα με χαμηλή εργοστασιακή αξία (τελική τιμή μέχρι 20.000 ευρώ). Από εκεί και πέρα τα πιο ακριβά σε αξία αυτοκίνητα θα έχουν διαφορετικό τεκμήριο και ενδέχεται να προστεθεί και φόρος πολυτελούς διαβίωσης.
Θα συνεχίσουν να ισχύουν τα μηδενικά τέλη;
Οι σκέψεις είναι να καταργηθούν. Ωστόσο αν δεν συμβεί αυτό τότε οι εκπομπές ρύπων για μηδενικά τέλη που σήμερα είναι κάτω από τα 100 γραμμάρια CO2 θα πέσουν στα 80 ή και 70 ούτως ώστε να είναι ελάχιστα τα αυτοκίνητα όπου οι ιδιοκτήτες τους δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Με μία απλή μαθηματική πράξη αν τα 50.000 αυτοκίνητα χωρίς τέλη κυκλοφορίας επιβαρυνθούν με περίπου 100 ευρώ τότε θα μπαίνουν στα ταμεία 5 εκατομμύρια κάθε χρόνο.
Θα μπει φόρος στα πετρελαιοκίνητα οχήματα;
Μπορεί στην ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών να μην αναφερόταν πουθενά λέξη για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, ωστόσο όλα δείχνουν πως θα μπει φόρος και σε αυτή την κατηγορία με την αιτιολογία της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.
Θα μειωθούν οι τιμές στα καινούργια αυτοκίνητα;
Όχι. Ακόμα και να πέσει ο ΦΠΑ δεν θα δούμε καλύτερες τιμές, καθώς ήδη στην Ελλάδα πωλούνται αυτοκίνητα σε χαμηλότερες τιμές από ότι στο εξωτερικό. Η τελική τιμή εξαρτάται από την τιμή του εργοστασίου (που θα αυξήσει με τη σειρά του αν μειωθούν οι φόροι στην Ελλάδα) ή αν δεν το κάνει θα το πράξει η Κυβέρνηση αυξάνοντας το τέλος ταξινόμησης.
Θα υπάρξουν κίνητρα για άρση ακινησίας των ακινητοποιημένων οχημάτων;
Όχι, όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας. Το μόνο που μπορούν να κάνουν οι ιδιοκτήτες είναι να γλιτώσουν αναλογικά τους μήνες που το αυτοκίνητο δεν έχει κυκλοφορήσει. Για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο που επιβαρύνεται με 1.200 ευρώ τέλη το χρόνο, αν αποφασίσει ο ιδιοκτήτης να κάνει άρση της ακινησίας τον Ιούνιο τότε θα καταβάλλει 700 ευρώ.
Τι θα ισχύσει με τα κλασικά οχήματα (ΕΛΠΑ – ΦΙΛΠΑ);
Αυτά δεν θα επιβαρύνονται με τον φόρο παλαιότητας και περιβάλλοντος καθώς υπάγονται σε άλλο καθεστώς.