Η Περσεφόνη είναι το τρίτο πρόσωπο που «έλειπε» από το ψηφιδωτό της ΑμφίποληςΗ Περσεφόνη είναι το τρίτο πρόσωπο που «έλειπε» από το ψηφιδωτό της Αμφίπολης, δίπλα στον γενειοφόρο αρματηλάτη και τον ψυχοπομπό Ερμή, σύμφωνα με την ανακοίνωση που έγινε το μεσημέρι της Πέμπτης.
Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι το ψηφιδωτό αναπαριστά την αρπαγή της θεάς από τον Πλούτωνα. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, η Περσεφόνη φορά λευκό χιτώνα που συγκρατείται στο ύψος του στήθους με μία λευκή ταινία και έχει υψωμένο το αριστερό της χέρι προς τα πάνω.
Οι σημερινές ανακοινώσεις επιβεβαιώνουν πλήρως το ρεπορτάζ του zougla.gr που είχε φιλοξενήσει απόψεις αρχαιολόγων σχετικά με τις ομοιότητες του ψηφιδωτού στον λόφο Καστά με την αντίστοιχη απεικόνιση στις Αιγές. Πρόκειται για έναν μακεδονικό τάφο, εξαιρετικής σημασίας, καθώς είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα τόσο μεγάλο ψηφιδωτό σε εξαιρετική κατάσταση.
Δηλώσεις Μενδώνη-Περιστέρη
«Εξαιρετικά σημαντικός ο νεκρός αλλά ακόμη δεν μπορούμε να πούμε τίποτε για το φύλο του. Άδηλος ο χρόνος της ανασκαφής καθώς ό,τι λέγεται είναι σχετικό. Έχουν εντοπιστεί κινητά ευρήματα – κεραμεική, καρφιά κ.λ.π- ωστόσο χρειάζονται συντήρηση και μελέτη. Εικόνα περί του αν υπάρχει τέταρτος θάλαμος ή κρύπτη θα προκύψει μετά την ανασκαφή του τρίτου χώρου. Όσον αφορά για τη φθορά στο κέντρο του ψηφιδωτού, φαίνεται πως προήλθε από φυσικά αίτια».
Τα παραπάνω είναι κάποια απ΄όσα ειπώθηκαν στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, η οποία δόθηκε στην Αμφίπολη, στο πλαίσιο της τακτικής ενημέρωσης των δημοσιογράφων για την εξέλιξη των ανασκαφικών εργασιών στον λόφο Καστά από την Γενική Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ κυρία Λίνα Μενδώνη και την επικεφαλής της Ανασκαφής Αικατερίνη Περιστέρη, προϊσταμένη της ΚΗ Εφορείας.
Η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού
Συνεχίζεται η ανασκαφική εργασία στον λόφο Καστά από την ΚΗ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Αφαιρούνται από τον λόφο οι επιχώσεις και τα μπάζα της ανασκαφής Λαζαρίδη. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η αφαίρεση στη δυτική πλευρά και συνεχίζονται οι εργασίες πίσω και ανατολικά από τη θόλο.
Σήμερα που αφαιρέθηκαν και τα τελευταία στρώματα χωμάτων από την ανατολική πλευρά του ψηφιδωτού, αποκαλύφθηκε η τρίτη μορφή της παράστασης, πίσω από τον γενειοφόρο άνδρα, ο οποίος -εκτός από το στεφάνι- φοράει και κόκκινο ιμάτιο.
Πρόκειται για γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους, η οποία φοράει λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψος του στήθους. Φέρει κόσμημα στον καρπό του αριστερού της χεριού. Είναι προφανές ότι πρόκειται για τη μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες αναπαραστάσεις.
Είναι εκπληκτική η παράσταση όχι μόνον για τον χρωματικό της πλούτο, αλλά και για την τέλεια εκτέλεση του σχεδίου. Στην παράσταση του ψηφιδωτού παρουσιάζεται και η τρίτη διάσταση, ιδιαίτερα στην απεικόνιση του ψυχοπομπού και της Περσεφόνης. Είναι φανερό ότι η παράσταση παραπέμπει και στην αντίστοιχη της αρπαγής της Περσεφόνης, στον λεγόμενο Τάφο της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Όμως, η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης στις Αιγές είναι τοιχογραφία. Εδώ, για πρώτη φορά, απαντάται σε βοτσαλωτό ψηφιδωτό, σε ταφικό μνημείο.
Με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου δόθηκε η δυνατότητα και για την τελική υποστύλωση του επιστυλίου των Καρυατίδων. Φυσικά, έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες προστασίας του ψηφιδωτού, οι οποίες συνίστανται:
α. Επικάλυψη με φύλλα φελιζόλ
β. Και πάνω από αυτά ξύλινη επένδυση.
Σε ύψος 40 εκ. πάνω από την ξύλινη επένδυση θα μπει το δάπεδο πρόσβασης για τον τέταρτο χώρο, το οποίο θα στηριχτεί στην τρίτη σειρά αντιστήριξης.
Με την τομή που έγινε στο κατεστραμμένο τμήμα του ψηφιδωτού διαπιστώθηκαν οι συνθήκες έδρασης του δαπέδου που είναι οι εξής: Κονίαμα 8-10 εκατοστών ως υπόβαση του ψηφιδωτού, πιο κάτω έχουμε στρώση από κροκάλες πάχους 10-12 εκατοστά, οι οποίες εδράζονται στο φυσικό έδαφος, υπό μορφή σκληρής αργιλώδους άμμου.
Στον τέταρτο χώρο, ήτοι στον τρίτο θάλαμο, έχει ολοκληρωθεί η υποστύλωση. Δεν προχώρησαν οι ανασκαφικές εργασίες, επειδή η ομάδα ασχολήθηκε με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού.
Ποια ήταν η Περσεφόνη
Η Περσεφόνη ήταν κόρη της θεάς Δήμητρας. Πατέρας της ήταν ο Ζευς και σύζυγός της ο Άδης. Μαζί του γέννησε τον Ζαγρέα, τον Ευβουλέα και τον Σαβάζιο. Ο Άδης την πήρε στον κάτω κόσμο για την απαράμιλλη ομορφιά της. Η θεά Δήμητρα, όμως, τη ζήτησε πίσω. Ο Άδης συμφώνησε να ανεβαίνει η Περσεφόνη έξι μήνες στον πάνω κόσμο και να κατεβαίνει τους επόμενους έξι στον κάτω.
Έτσι, τους μήνες που η Περσεφόνη ήταν στον πάνω κόσμο η θεά Δήμητρα χαιρόταν και υπήρχε καλοκαιρία και ανθοφορία, ενώ τους υπόλοιπους επικρατούσε κακοκαιρία. Ο μύθος της αρπαγής της πρωτοεμφανίζεται στη «Θεογονία» του ποιητή Ησιόδου.
Ο Ομηρικός Ύμνος στη θεά Δήμητρα είναι η σημαντικότερη πηγή που έχουμε, καθώς περιγράφει το πώς συνέβη η αρπαγή της στο Νύσιον πεδίον, όταν η Κόρη μάζευε άνθη σε ένα λιβάδι, με συντροφιά τη θεά Αθηνά, τη θεά Άρτεμη και τις Ωκεανίδες νύμφες. Και ενώ μάζευε έναν νάρκισσο, άνοιξε ξαφνικά η γη, ξεπρόβαλε ο Άδης με το άρμα του και την άρπαξε. Οι κραυγές για βοήθεια δεν ακούστηκαν από κανέναν, εκτός από την Εκάτη και τον Ήλιο. Ο Δίας βρισκόταν πολύ μακριά για να τη σώσει.
Τι λέει η μυθολογία για τον Ερμή που έφερνε τους νεκρούς στον κάτω κόσμο
Ο Ερμής, γνωστός και με το επικό Ερμείας, είναι ένας απ’ τους παλαιότερους θεούς με γνήσια ελληνική λαϊκή καταγωγή. Κατά τη μυθολογία, γεννήθηκε σε μια σπηλιά στην Κυλλήνη (στο σημερινό όρος Ζήρια) της Κορινθίας, από τον Δία και την πανέμορφη νύμφη Μαία, την κόρη του Άτλαντα.
Διαβάστε επίσης:
Αποκαλύψεις στη Ζοugla Tv για το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 15 Οκτωβρίου 2014, 19:57
Αμφίπολη όπως… Βεργίνα, Πρώτη καταχώρηση: Κυριακή, 12 Οκτωβρίου 2014, 21:26